(AUTO)BIOGRAFIA EM CENA E PROCESSO CRIATIVO:NARRATIVAS DO CONGADO MINEIRO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2595-4024.2024v7n2ID37591

Abstract

This text aims to present and reflect on the creation process of the work "Raiz D'água". I perceive my body welcomed as a artistic instrument born and welcomed by the popular festivals of the Congados mineiros - a body in dialogue with knowledge, affections, memories and ancestry - in search of a process of creation that runs towards more integrated horizons with afromineira culture. The Congado and all its ancestry reveals symbolic, gestural and sound elements that provoke scenic experimentation. Practical references of this text are the experience in the Congado and Mozambique in Ibertioga/MG and the knowledge transmitted orally through relatives and references such as Inaicyra Falcão Santos (2009), Leda Maria Martins (1997; 2002), Juliana Mota (2012; 2020), Jarbas Siqueira Ramos (2017, 2019).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iasmim Alice Silva, Universidade Estadual de Minas Gerais - UEMG

Atriz (DRT0012359/MG), formada pelo Curso de Preparação Para Atores pelo Teatro da Pedra e Baharel em Teatro pela Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ), desenvolve pesquisa na área de cena autobiográfica, estudo do corpo, dança afro e estudo de processo criativo. Em 2018.2, participou do Programa de Mobilidade Acadêmica realizado pelo Convênio ANDIFES em parceria com o Banco Santander, sendo bolsista pelo programa de Mobilidade Acadêmica estudando durante três semestres, na Escola de Dança da Universidade Federal da Bahia. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Teatro, atuando principalmente nas seguintes vertentes: teatro negro, teatro-dança, dança afro-brasileira, performance e cultura popular. Atualmente é mestranda em Artes na Universidade Estadual de Minas Gerais, com pesquisa intitulada "Pés que dançam e contam histórias: Congada e Moçambique de Ibertioga/MG".

Published

24-12-2024

How to Cite

SILVA, I. A. (AUTO)BIOGRAFIA EM CENA E PROCESSO CRIATIVO:NARRATIVAS DO CONGADO MINEIRO . Manzuá: Revista de Pesquisa em Artes Cênicas, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 86–99, 2024. DOI: 10.21680/2595-4024.2024v7n2ID37591. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/37591. Acesso em: 8 jan. 2025.