THE IMPORTANCE OF QUALITATIVE STUDIES IN PHYSIOTHERAPY: REFLECTIONS ON AN INTERNATIONAL EDUCATIONAL EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-7286.2025v11n1ID37555

Abstract

Introduction: The complexity of health phenomena and the individuality of patients demand approaches that capture the richness of human experiences, perceptions and social contexts. It is in this scenario that qualitative studies stand out, providing valuable insights that complement quantitative data and offering a holistic view of health care. Objective: To reflect on the experiences lived during the discipline "Scientific Research Priorities in Physical Therapy Assessment and Management", highlighting the importance of qualitative studies in the clinical and research spheres in physical therapy, and to report how the guidance of an international professor contributed to a deeper and more diversified understanding of these methodologies. Methodology: This is an experience report of the discipline taught in the second semester of 2024, in the Graduate Course in Physical Therapy at the Federal University of Rio Grande do Norte, conducted by a guest professor from Spain. Results: In the present study, the stages of the qualitative methodology discipline were described and analyzed, focusing on perspectives, learnings and practical implications in professional training. The results obtained show the significance of the contributions of this experience to academic and professional growth, highlighting the importance of qualitative studies in the clinical and research spheres in physiotherapy. However, the need to incorporate or revise curricular elements is highlighted, aiming to promote a deeper integration between the theoretical and practical dimensions in the preparation of students for qualitative research and teaching. Conclusions: The course reinforced the relevance of qualitative methods in physical therapy, showing how they provide a deeper understanding of patients' experiences. The international orientation enriched the training, highlighting the need to integrate these methodologies into practice and research to improve the quality of care provided.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Weslley Barbosa Sales, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestrado em Fisioterapia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Paloma Cristina Alves de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Fisioterapeuta formada pela UFRN e Mestre em Neuroengenharia pelo IIN-ELS. Atualmente, é Doutoranda em Ciências da Saúde na UFRN e pesquisadora colaboradora no IIN-ELS, com foco em neuromodulação não invasiva e neuroreabilitação.

Thiago Anderson Brito de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Fisioterapeuta pela UFRN, com residência em Cuidado à Saúde da Pessoa com Deficiência pelo CEPS/ISD e Mestrado em Neuroengenharia pelo IIN-ELS/ISD, focado em neuromodulação não invasiva e interface cérebro-máquina. Membro do Grupo de Pesquisa em Neuromodulação Clínica (NeuroClin).

Clarissa Fernandes Bezerra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Fisioterapeuta pela UFRN e mestranda em Fisioterapia na mesma instituição, com foco em "Avaliação e Intervenção no Sistema Nervoso". Tem experiência em pesquisa e extensão sobre Doença de Parkinson, AVC e ELA, e integra o Projeto AGruPar. Possui formação em Pilates Básico e Intermediário pelo CIRP.

Silvana Loana De Oliveira Sousa, Instituto Murciano de Investigación Biosanitaria (IMIB)

Research Group Fisioterapia y Discapacidad, Instituto Murciano de Investigación Biosanitaria (IMIB), Murcia, Spain; Departament of Physical Therapy, University of Murcia, Spain.

Patrícia Angélica de Miranda Silva Nogueira, UFRN

Possui Graduação em Fisioterapia pela UFRN, Especialização em Fisioterapia Respiratória e Fisiologia do Exercício pela UNIFESP, e Doutorado em Ciências Aplicadas à Cardiologia pela UNIFESP. Foi professora Adjunta na UFPB e atualmente é professora Associada na UFRN, orientando mestrado e doutorado no programa de Pós-Graduação em Fisioterapia.

Published

29-04-2025

How to Cite

SALES, Weslley Barbosa; OLIVEIRA, Paloma Cristina Alves de; ARAÚJO, Thiago Anderson Brito de; BEZERRA, Clarissa Fernandes; SOUSA, Silvana Loana De Oliveira; NOGUEIRA, Patrícia Angélica de Miranda Silva. THE IMPORTANCE OF QUALITATIVE STUDIES IN PHYSIOTHERAPY: REFLECTIONS ON AN INTERNATIONAL EDUCATIONAL EXPERIENCE. Revista Ciência Plural, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 1–17, 2025. DOI: 10.21680/2446-7286.2025v11n1ID37555. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/37555. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

Relato de experiência