Leadership Lessons from Apple Inc. CEOs:
Steve Jobs and Tim Cook
Keywords:
Leadership, Transformational Leadership, Transactional LeadershipAbstract
Reviews are great agile and analytical scientific tools for producing, socializing and sharing instructive study materials for academic and professional environments, highlighting the main points of a work, saving resources for its readers (CALVOSA, 2021). An academic and critical review aims to interpret a scientific publication with the aim of generating discussions, insights, or even the decision to consume the original work itself (CALVOSA, 2020). The DEGECAR Extension Project (UFRRJ) and the GeCaPEP Research Group (CNPq), through the Project LAB_LID – Laboratório de Liderança e Gestão, offer students from partner higher education institutions the opportunity to prepare, supervise and publish reviews academic and critical articles, based on relevant, recent scientific articles, with knowledge-based themes, in a foreign language, originating from Extract A1, belonging to the renowned scientific database Scopus. After publishing their productions at a NEPE event, internal to UFRRJ, if approved in a double review assessment, the best-classified works are sent to prestigious journals for consideration and publication. It is believed that the social and practical contribution of the project stimulates the circulation of cutting-edge knowledge, extension and research activities and greater exchange between the academic community.
Downloads
References
ALVARENGA, C. et al. A Adoção da Pedagogia Empreendedora na Perspectiva de um Mundo VUCA. South American Development Society Journal, v. 10, n. 28, 2024.
BARRETO, L. et al. Cultura organizacional e liderança: uma relação possível? Rev. Adm. da USP - RAUSP, São Paulo, v. 48, n. 1, p. 34-52, 2013. https://doi.org/10.5700/rausp1072
CALVOSA, M. O planejamento estratégico ainda é válido e eficaz para as organizações contemporâneas? Cadernos EBAPE, FGV, v. 20, n. 3, 2023. https://doi.org/10.1590/1679-395120220016
CALVOSA, M.; FERREIRA, M. Liderança: Representações sociais e modelos mentais dos séculos XX e XXI. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), v. 29, n. 01, p. 224-260, 2023. https://doi.org/10.1590/1413-2311.377.125771
CALVOSA, M. Instruções de como elaborar uma resenha acadêmica e crítica. In: Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line. 2020. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.27661.00482
CALVOSA, M. Modelo de verificação e diretrizes para a publicação de resenha crítica. In: III Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line. 2021. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.20950.11846
CALVOSA, M.; FERREIRA, M. Os Atuais Pesquisadores sobre o Tema Liderança estão presos ao Modelo Mental do Século XX? In: XLV EnANPAD - Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, Curitiba, 2021.
CALVOSA, M. Liderança Empresarial e Estratégica. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2021.
CALVOSA, M.; ALVARENGA, M. Os funcionários percebem a gestão do conhecimento no ambiente de trabalho? Estudo de caso na realidade de uma pequena empresa. Revista Uniabeu, v. 3, n. 5, p. 203-229, 2010
CALVOSA, M. As Competências e as Expectativas do Futuro Administrador: o estudo do perfil do estudante de Administração da UFRRJ. Revista Universidade Rural. Serie Ciências Humanas, v. 29, p. 201-218, 2008.
CÂMARA, J. et. al. Seleção de estudantes para um programa de extensão: uma aplicação do método AHP. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, [S. l.], v. 7, n. 1, 2024.
CASTRO, P. et al. Prioridades axiológicas e expectativa de sucesso: m estudo com os CEO´s do futuro. In: Encontro da ANPAD-XXXIII ENANPAD. São Paulo, 2009.
FERNANDES, A. et al. A proposta de um framework para analisar o comportamento do cliente digital por meio do Business Model Canvas. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e26972, 2021.
FORTUNATO, W. et al. Escreva o Futuro Acadêmico: Relato de Experiência de Estudantes de Administração da UFRRJ/CEDERJ em um Projeto de Extensão. EaD em Foco, [S. l.], v. 14, n. 2, p. e2255, 2024. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2255
GILES, S. The Most Important Leadership Competencies, According to Leaders Around the World. Harvard Business Review, v. 15, n. 3, p. 2-6, 2016.
GOUVEIA, L. et al. Hélice tríplice no Brasil: A entrada da universidade nas parcerias público-privadas. In: XII Semead-Seminários de Administração, São Paulo, 2009.
JANUÁRIO, É. et al. Análise da capacidade dinâmica gerencial, envolvendo cultura organizacional e agilidade organizacional. Revista Internacional de Gestão Científica e Turismo, [S. [1], v. 10, n. 3, 2024. https://doi.org/10.55905/ijsmtv10n3-060
JUNGER, A. et al. Estudo de caso: uma análise da economia circular e gestão estratégica ambiental na reutilização de resíduos orgânicos para utilização em ração animal. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, [S. l.], v. 1, n. 1, 2018.
KIM, H. Comparison of Strategic Leadership: Steve Jobs and Tim Cook. Business and Management Studies, v. 6, n. 3, Sept. 2020. https://doi.org/10.11114/bms.v6i3.5010
LEITE, R. et al. Mentorias Spot: oportunidade de orientação profissional para iniciativas empreendedoras. In: XI EGEPE-Encontro de Estudos sobre Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, Belo Horizonte/MG, 2020.
LIMA, R. et al. Uma Visão sobre Carreiras dentro da Estrutura Organizacional em Redes. Revista Cadernos de Administração (Macaé), v. 1, p. 76-95, 2008.
MACHADO, C. Quarteirização vs Terceirização: uma vantagem competitiva na gestão de contratos. In: Congresso: III SEGET–Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia. 2006.
MARQUES, V. Só tem trilionária: quais as 7 empresas mais ricas do mundo em 2024. Giz_Br. Disponível em < https://gizmodo.uol.com.br/so-tem-trilionaria-quais-as-7-empresas-mais-ricas-do-mundo-em-2024/>. Acesso 2 jul.2024.
MARTINS, A. Learning Analytics Aplicada às Áreas Pedagógica e Educacional: verificação do aumento da motivação e do desempenho acadêmico em alunos do nível superior. South American Development Society Journal, v. 10, n. 28, 2024.
MARTINS, A. Autoeficácia vs. Estresse: como gerar estudantes mais comprometidos, com maior qualidade de vida e com sentimento de sucesso acadêmico? Revista UFG, v. 22, 2022.
MENDONÇA de SOUZA et al. Gestão Estratégica de Pessoas e de Instituições no Ambiente VUCA. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, v. 7, n. 1, 2024.
OLIARI, D.; ZAMBON, C. Apple: como esta marca se tornou sinônimo de qualidade e hoje é a marca mais valiosa do mundo. In: XV Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul, 2014.
OSSOLA, L. N. et al. Cultura e Agilidade Organizacional: Apresentação de um modelo de gestão aplicado a ambientes dinâmicos. In: XVII SEGET - Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, Resende, 2020.
QUEIROZ, A. de et al. Market fit e decisões empreendedoras em uma cidade desigual. Revista Brasileira de Casos de Ensino em Administração, v. 13, n 2, 2023. https://doi.org/10.12660/gvcasosv13n2c3
QUEIROZ, A. de et al. Canvas and the marketing tools as assumptions for managerial decision making. In: Principles and Concepts for development in nowadays society. California/USA: Seven Publicações, 2022.
SANTOS, R. Educação Corporativa: as vantagens da implantação de um projeto de universidade corporativa. In: Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2006.
SCHEIN, E. H. Coming to a new awareness of organizational culture. Sloan Management Review, v. 25, n. 2, p. 3-16, 1984.
SERRA, F. et al. Quais são as prioridades axiológicas dos líderes empresariais? Análise dos seus valores pessoais a partir do inventário de valores SVS de Schwartz. In: Anais do Encontro de Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho-EnGPR, João Pessoa/PB, 2011.
SOUZA NETO, S. et al. As competências de liderança: atributos e práticas do líder do século XXI, uma pesquisa quantitativa. Revista de Administração da UNIMEP, v. 4, n. 1, p. 68-94, 2006.
XAVIER, A. et al. Desenvolvimento Pessoal e Profissional de Futuros Gestores: como a Geração Y encara as competências necessárias para o aumento da empregabilidade e para o sucesso no ambiente profissional. In: Encontro da ANPAD-XXXVI ENANPAD. Rio de Janeiro, 2012.
XAVIER, A. et al. O Perfil do Estudante de Administração do Ensino Superior: um estudo comparativo entre amostras de uma universidade federal do Rio de Janeiro. In: XIV Semead-Seminários em Administração da USP, São Paulo, 2012