Factors that influence the purchase decision process in the virtual environment: present reflections
DOI:
https://doi.org/10.21680/2675-8512.2025v8n1ID40231Keywords:
Consumer Behavior, Purchase Decision, Security and Trust, Navigation ExperienceAbstract
This study aims to analyze the main factors influencing consumers' purchasing decisions in the online environment, focusing on variables such as price, level of education, ease of navigation, security and trust, post-purchase, and future experiences. To achieve this, a questionnaire was administered via Google Forms, receiving 184 responses. Descriptive analyses were conducted using frequency, means, standard deviation, and cross-tabulation. The Likert scale was used to measure consumers' perspectives in the online environment. The results indicate that price remains a crucial factor in choosing online platforms, but security and trust in the site, as well as ease of navigation, also play significant roles in decision-making. Additionally, it was found that the level of education influences how consumers interact with online platforms, with those with higher education being more analytical and discerning in their choices.
Downloads
References
ASSIS, F. de. Comportamento do consumidor. UNIFIL – centro universitário Filadélfia de londrina MBA – gestão e estratégia empresarial, Londrina, 2011.
BASTOS, J. P.; VILANOVA, M. E. M. Comércio eletrônico: Um estudo sobre o comportamento do consumidor brasileiro através dos sites de sistemas de reputação e confiança. Revista Interdisciplinar Animus, v. 1, n. 8, 2019.
BOLZANI, I. 61% dos brasileiros compram mais pela internet do que em lojas físicas, aponta estudo. G1, 14 dez. 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/economia/noticia/2022/12/14/61percent-dos-brasileiros-compram-mais-pela-internet-do-que-em-lojas-fisicas-aponta-estudo.ghtml. Acesso em: 25 ago. 2024.
CHIUSOLI, C. L. et al. Comportamento de Compra do Consumidor Universitário pela Internet. Facit Business and Technology Journal, v. 1, n. 23, 2021.
CHIUSOLI, C. L.; BONFIM, R. S. E-commerce: o comportamento de compras on-line na percepção dos consumidores. Revista Administração em Diálogo-RAD, v. 22, n. 2, p. 115-133, 2020.
GERALDO, G. C.; MAINARDES, E. W. Estudo sobre os fatores que afetam a intenção de compras online. REGE-Revista de Gestão, v. 24, n. 2, p. 181-194, 2017.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.
GOUVÊA, M. A.; NAKAGAWA, S. S. Y.; OLIVEIRA, B. (2013). Um estudo sobre os aspectos que contribuem para a adoção do canal on-line para compra de livros, CDs e DVDs. Revista de Administração, v.48, n.3, 500–515, 2013.
GUEDES, T. A. et al. Estatística descritiva. In: GUEDES, T. A. et al. Projeto de ensino aprender fazendo estatística, p. 1-49, 2005. Disponível em: em: https://www.ime.usp.br/~rvicente/Guedes_etal_Estatistica_Descritiva.pdf. Acesso em: 22 set. 2023.
HAIR J. et al. Análise multivariada de dados. 5. ed. Porto Alegre, Bookman, 2005.
KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de Marketing. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2015.
KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing - 15. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2018.
KRUPCZAK, L.; VEIGA, C. P. da. Comportamento de compra online no Brasil: motivações e fatores decisórios. Ágora: revista de divulgação científica, [S. l.], v. 29, p. 196–213, 2024.
NOGUEIRA, H.; SOUZA, M. Gestão de marketing II. Rio de Janeiro: Fundação Cecierj / Consórcio Cederj, 2016.
PEREIRA, A. F. S. Mundo desconectado, mas online: Análise de como o Covid-19 afetou o comportamento do consumidor em compras online durante o período de confinamento. 2020. Dissertação de Mestrado. Instituto Politécnico de Viseu (Portugal).
PINHEIRO, R. M, et. al. Comportamento do Consumidor e Pesquisa de Mercado. Rio de Janeiro. Ed.: FGV, 2006, p. 21.
RITA, P.; OLIVEIRA, T.; FARISA, A. The impact of e-service quality and customer satisfaction on customer behavior in online shopping. Heliyon, v. 5, n. 10, 2019.
SAMARA, B. S.; MORSCH, M. A. Comportamento do consumidor: conceitos e casos. São Paulo: Prentice Hall, 2005.
SILVA, M. E. F.; OLIVEIRA, F. M. O Comércio Eletrônico como Ferramenta de Vendas no Mercado. Interdisciplinary Scientific Journal, v. 6, n. 2, 2019.
SOUSA, L. F. F.; SILVA, A. R. da; FAGUNDES, A. F. A. O impacto das Redes Sociais no consumo de moda na perspectiva das consumidoras. In.: Encontro Nacional de Engenharia De Produção, 35., 2015, Fortaleza.
TORRES, C. A bíblia do marketing digital. 1. ed. São Paulo: Novatec, 2009.
VIEIRA, V. A. Escalas em Marketing: Métricas de resposta do consumidor e de desempenho empresarial. São Paulo: Editora Atlas S. A., 2011.


