Filmic analysis and management: a study on the application and benefits of filmic analysis as a methodological approach in management studies
DOI:
https://doi.org/10.21680/2675-8512.2025v8n1ID41158Keywords:
Management, Filmic Analysis, Art, CinemaAbstract
This article aims to examine the potential and the challenges of employing films as educational and research tools in the field of Management, and to advocate for the use of Filmic Analysis as an appropriate methodological approach for such endeavors. The study is based on a bibliographic review with a qualitative and descriptive orientation. The research is descriptive in nature, focusing on the collection and interpretation of data to enhance the understanding of the phenomenon under investigation. The findings indicate that cinematic works represent valuable resources due to their ability to convey theoretical and conceptual content in a clear and pedagogically effective manner. This contributes to the development of more human-centered professionals. Moreover, Filmic Analysis emerges as a promising and underexplored methodological field within Management, particularly in teaching and research contexts, fostering meaningful connections between Cinema and Management studies.
Downloads
References
BUSS, R. N.; REINERT, J. N. O humanismo na formação do administrador: caso UFSC. Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 14, n. 1, p. 217–234, mar. 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/131709/2014-146.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso: 10/08/2024.
BUSS, R. N.; COSTA, A.N. Administração: formação humanista ou especialista. XIV Colóquio Internacional de Gestão Universitária – CIGU A Gestão do Conhecimento e os Novos Modelos de Universidade. Florianópolis – Santa Catarina – Brasil/2014. ISBN: 978-85-68618-00-4. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/131709/2014-146.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso: 10/08/2024.
DAVEL, Eduardo; VERGARA, Sylvia Constant; GHADIRI, Djahanchah Philip (Orgs.). Administração como arte: Experiências vividas de ensino-aprendizagem, 1 edição. São Paulo: Atlas, 2007.
DE FREITAS, Alessandra Demite Gonçalves; LEITE, Nildes Raimunda Pitombo. Linguagem fílmica: uma metáfora de comunicação para a análise dos discursos nas organizações. Revista de Administração, v. 50, n. 1, p. 89-104, 2015. Acessado em: 17/11/2022. Disponível em:https://www.scielo.br/j/rausp/a/5DP479KtmNrVqstKTTKbLtF/abstract/?lang=pt
DA SILVA RABELO, Thiago; DOS SANTOS, Lorrayne Caroline; BORGES, Rosana Maria Ribeiro. A Análise Fílmica como Metodologia de Comunicação: Uma Reflexão a Partir do Pensamento Complexo. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação - XXI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Centro-Oeste – Goiânia - GO – 22 a 24/05/2019. Acessado em: 17/02/2022. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/centrooeste2019/resumos/R66-0211-1.pdf
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31 ed. São Paulo: Paz e terra, 1996 (Coleção Leitura).
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa, 4ª edição. São Paulo: Atlas, 2002
GODOY, Arlida Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de administração de empresas, v. 35, p. 57-63, 1995. Acessado em: 12/12/2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/wf9CgwXVjpLFVgpwNkCgnnC/?format=pdf&lang=pt
HUCZYNSKI, Andrzej; BUCHANAN, David. Theory from fiction: A narrative process perspective on the pedagogical use of feature film. Journal of Management Education, v. 28, n. 6, p. 707-726, 2004. Acessado em: 12/04/2024. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/46571532_Theory_from_Fiction_A_Narrative_Process_Perspective_on_the_Pedagogical_Use_of_Feature_Film
LEITE, Nildes Raimunda Pitombo; PITOMBO LEITE, Fábio; TAKERISSA NISHIMURA, Augusto; BATISTA DA SILVA, Marco Antonio; GOMES DOS SANTOS, Emerson. Análise fílmica em pesquisas em administração: sabendo o porquê e como utilizá-la. Gestão & Regionalidade, [S. l.], v. 37, n. 112, 2021. DOI: 10.13037/gr. vol37n112.7666. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_gestao/article/view/7666. Acesso em: 16 de março. 2024.
MENDONÇA, J. Ricardo C.; GUIMARÃES, Flávia Peixoto. Do quadro aos "quadros": o uso de filmes como recurso didático no ensino de administração. Cadernos EBAPE. BR, v. 6, p. 01-21, 2008. Acessado em: 17/11/2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/WLrcJDfkgDnpbq8tg3NYZvg/abstract/?lang=pt
OLTRAMARI, Andréa Poleto; LOPES, Fernanda Tarabal. Cinema, trabalho, organizações e sociedade: possibilidades e formação em administração. IV Congresso Brasileiro de Estudos Organizacionais - 2016) Disponível em: https://anaiscbeo.emnuvens.com.br/cbeo/article/view/231- acesso em 13/02/2024
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: princípios & procedimentos. 8. ed.
Campinas: Pontes, 2009.
PENAFRIA, Manuela. Análise de Filmes: conceitos e metodologia(s). In: VI Congresso Sopcom. 2009. p. 6-7. Acessado em: 11/11/2022. Disponível em: https://www.academia.edu/18338415/An%C3%A1lise_de_Filmes_conceitos_e_metodologia_ s_
SILVA, Airton Marques da. Metodologia da pesquisa. 2.ed. rev. – Fortaleza, CE: EDUECE, 2015. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/432206/2/Livro_Metodologia%20da%20Pesquisa%20-%20Comum%20a%20todos%20os%20cursos.pdf Consulta em 22/03/2024
SOUSA NETO, João Tomé de; MACHADO, Diego de Queiroz. Método OKR x Kimetsu no Yaiba: os exterminadores de demônios e a utilização do planejamento estratégico. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, [S. l.], v. 7, n. 1, p. e35566, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/revenspesextgestao/article/view/35566. Acesso em: 23/09/2025.
VANOYE, F., & GOLIOT-LÉTÉ, A. (2002). Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus. 2ª edição.


