Expectations and satisfaction of students about the knowledge and skills required of professors of accounting sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2021v13n1ID20179

Keywords:

Education; Teachers' competence; Accounting Students.

Abstract

Purpose: This study aimed to verify in the perception of students of Accounting Sciences course what are the expectations and satisfaction in relation to the competences of the professors teaching in the course, involving the understanding of knowledge, skills and attitudes.

Methodology: To this end, a descriptive study was developed with a quantitative approach. The sample consisted of 102 students from the Accounting Sciences course who were in the ninth and tenth semester in 2018, at a federal public institution located in the inland of Minas Gerais state, Brazil. The Mann-Whitney statistical test was applied to test the difference between students' expectations and satisfaction in relation to teaching competence.

Results: The findings showed significant differences for all variables surveyed. It was found that the general level of expectation of the student is well above satisfaction, pointing to the lack of pedagogical planning of the course.

Contributions of the study: This study contributes to academic managers realize the importance of adequate pedagogical planning for the course, as well as promoting teacher training. The results of the study also contribute to the disclosure of the teachers' responsibility regarding their qualification to achieve the skills necessary for their performance in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tamires Sousa Araújo, Universidade Federal de Mato Grasso do Sul

Doutora em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Uberlândia, Mestre em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Uberlândia, Professora Adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – Campus Três Lagoas.

Edvalda Araújo Leal, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Administração pela Fundação Getúlio Vargas; Mestre em Ciências Contábeis pela Pontíficia Universidade Católica de São Paulo, Professora Adjunta da Universidade Federal de Uberlândia

Roberta Ferreira Lourenço, Universidade Federal de Uberlândia

Graduanda em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Uberlândia.

References

Almeida, M. I., & Pimenta, S. G. (2014). Pedagogia universitária – valorizando o ensino e a docência na universidade. Revista Portuguesa de Educação, v. 27, n. 2, p. 7-31.

Antonelli, R. A., Colauto R. D., & Cunha J. V. A. (2012). Expectativa e satisfação dos alunos de Ciências Contábeis com relação às competências docentes. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educacíon, v. 10, n. 1, p. 74-91.

Bastos, A. V. B., Tourinho, E. Z., Yamamoto, O. H., & Menandro, P. R. M. (2011). Réplica 1- formar docentes: em que medida a pós-graduação cumpre esta missão? Revista de Administração Contemporânea, v. 15, n. 6, p. 1152-1160.

Fávero, L. P, Belfiore, P., Silva, F. L., & Chan, B. L (2009). Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier.

Fleury, M. T. L., & Fleury, A. (2001). Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, ed. especial, p. 183-196.

Gil, A. C (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (4a ed.). São Paulo: Atlas. 2002.

Guelfi, B. F. C., Tumelero, R. C., Antonelli, R. A., & Voese, S. B. (2018). Ao mestre com carinho: o bom professor sob a ótica dos discentes de Ciências Contábeis da geração Y. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPEC), v. 12, n. 1, p. 44-64.

Lima, F. D. C., Oliveira, A. C. L., Araújo, T. S., & Miranda, G. J. (2015). Choque de realidade: dormi contador e acordei professor... REICE, v. 13, n. 1, p. 49-67.

Masetto, M. T. (2003). Competências pedagógicas do professor Universitário. São Paulo: Summus.

Merchán, F. M., & Díaz, A. H (2015). La formación pedagógica del docente universitario: un reto del mundo contemporáneo. Revista Cubana de Educación Superior, v. 3, p. 145-154.

Miranda, G. J (2010). Docência universitária: uma análise das disciplinas na área da formação pedagógica oferecidas pelos programas de pós-graduação stricto sensu em Ciências Contábeis. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, v. 4, n. 2, p. 81-98.

Miranda, G. J., Casa Nova, S. P. C., & Cornacchione Júnior, E. B. (2012). Os saberes dos professores-referência no ensino de contabilidade. Revista Contabilidade Financeira-USP, v. 23, n. 59, p. 142-153.

Nogueira, D. R., Casa Nova, S. P. C., & Carvalho, R. C. O. (2012). O bom professor na perspectiva da geração Y: uma análise sob a percepção dos discentes de Ciências Contábeis. Enfoque: Reflexão Contábil, v. 31, n. 3, p. 37-52.

Pereira, M. A. C. (2007). Competências para o ensino e a pesquisa: um survey com docentes de engenharia química. 289 f. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo.

Rezende, M. R. de, & Leal E. A. (2013). Competências requeridas dos docentes do curso de Ciências Contábeis na percepção dos estudantes. Sociedade, Contabilidade e Gestão, v. 8, p. 145-160.

Slomski, V. G., Lames, E. R., Megliorini, E., & Lames, L. C. J. (2013). Saberes da docência que fundamentam a prática pedagógica do professor que ministra a disciplina de gestão de custos em um curso de ciências contábeis. Revista Universo Contábil, v. 9, n. 4, p. 71-89.

Tardif, M., & Raymond, D. (2000). Saberes tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Revista Educação e Sociedade, ano 31, n. 73, p. 209-244.

Vasconcelos, A. F. De, Cavalcante, P. R. N., & Monte, P. A. do (2012). Fatores que influenciam as competências em docentes de Ciências Contábeis. Veredas FAVIP – Revista Eletrônica de Ciências, v. 5, n. 1-2, p. 86-101.

Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narceas Ediciones.

Zanella, P., Antonelli, R. A., & Bortoluzzi, S. C (2017). Avaliação das competências docentes: análise no curso de Ciências Contábeis da UTFPR. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPEC), v. 11, n. 2, p. 150-167.

Published

02-01-2021

How to Cite

SOUSA ARAÚJO, T.; ARAÚJO LEAL, E.; FERREIRA LOURENÇO, R. Expectations and satisfaction of students about the knowledge and skills required of professors of accounting sciences. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 324–342, 2021. DOI: 10.21680/2176-9036.2021v13n1ID20179. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/20179. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Section 3: Research of Field on Accounting (Survey) (S3)