Analysis of knowledge construction about autism from a nursing perspective: a scope review

Authors

Keywords:

Nursing; Autism; Autism Spectrum Disorder; Brazil.

Abstract

This study aimed to assess the scientific advances of publications in the field of nursing in Brazil about the autistic public. This is a bibliographical review of scope, whose data collection was carried out in the electronic scientific databases LILACS, PubMed, SCIELO, BDENF and REDIB. Inclusion criteria were studies related to the subject, of an original nature, complete and of Brazilian origin, in Portuguese, English and Spanish, with free access. Duplicate productions, articles that were not presented in full, and materials that were not of a scientific nature were excluded. Ten studies published between 2008 and 2020 were included in the scope bibliographic review. It was found that out of the total of selected studies, five were carried out with professional nurses, two were an experience report, one was conducted with academics from nursing, one was carried out with mothers of autistic children, and one was carried out with the knowledge of families of autistic children. The main reports found in the studies are focused on early diagnosis, treatment, a multidisciplinary team, parental care, the role of nurses in the school environment and the knowledge of nursing students. The gaps found are the lack of studies that show the importance of training and that address the subgroups and degrees of Autism Spectrum Disorder (ASD). It is noteworthy that nursing has an important role in the early diagnosis of a child with ASD, in addition to monitoring and complementing their treatment together with a multidisciplinary team. However, there are still few investments in training for these professionals. Additionally, there is a shortage of studies that support the actions of nurses and support evidence-based diagnoses, thus affecting the care provided to these children and these families.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Diretrizes de atenção- A reabilitação da pessoa com transtornos do espectro do autismo (TEA). Brasília, 2013.

______. Lei N° 13.861 de 18 de julho de 2019.

CARNIEL, Elenice Lorenzi. SALDANHA, Letícia Beck. FENSTERSEIFER, Lísia Maria. A atuação do enfermeiro frente à criança autista. Revista pediatra, v. 4, n. 32. p. 255-260. São Paulo, 2010.

CORDEIRO, Luciana. SOARES, Cassia Baldini. Revisão de Escopo: potencialidades para a síntese de metodologia utilizadas em pesquisas primarias qualitativa. Comunicação em Saúde na Era Digital, v. 20, n. 2. p. 37-43. São Paulo, 2019.

EBERTB, Michele. LORENZINIC, Elisiane. SILVA, Eveline Franco. Mães de crianças com transtorno autístico: Percepções e trajetórias. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 1, n. 36. Rio Grande do Sul, 2015.

FALCÃO, Carla Samya Nogueira. Envolvimento de crianças autistas em bullying de acordo com elas próprias, pais e professores de educação física. Dissertação. Fortaleza, 2017.

GUARIENTE, Maria Helena Menezes. ZAGO, Marcia Fontão. SOUBHIA, Zeneide. HADDAD, Maria do Carmo, Lourenco. Sentidos da pesquisa na prática profissional de enfermeiras assistenciais. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 4, n. 63, p. 541-7. Paraná, 2010.

LIBERATI, Alessandro. MOHER, David. TETZLAFF, Jennifer. ALTMAN, Douglas. Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-analises: A recomendação PRISMA *. Revista Epidemiol Serv. Saúde, v. 2, n. 24. Brasília 2015.

LINO, Iven Giovanna Trindade. TESTON, Elen Ferraz. MARCONL, Sonia Silva. ANDRADE, Sonia, Maria Oliveira. MARQUES, Fernanda Ribeiro Batista. NASS, Evelin Matilde Arcain. REIS, Pamela. MARCHETI, Maria Angélica. Desafios para o cuidado às famílias de crianças com deficiência na atenção primária à saúde. Revista Mineira de Enfermagem, v. 24, e1340. Belo Horizonte, 2020.

MAGALHÃES, Juliana Magalhães. LIMA, Francisca Suzyane Viana. SILVA, Francisca Rosa de Oliveira. RODRIGUES, Ana Beatriz Mendes. GOMES, Adriana Vasconcelos. Assistência de enfermagem à criança autista: revisão integrativa. Revista electrónica trimestral de enfermeira, vo. 19, n. 58, p. 531-559. 2020.

MELLO, Ana Maria. HO, Helena. DIAS, Inês. ANDRADE, Meca. Retratos do autismo no Brasil. 1° Edição. São Paulo 2013.

MONTEIRO, Claudete Ferreira de Sousa. BATISTA, Diana Oliveira Neves Melo. MORAES, Edileza Gonçalves de Carvalho. MAGALHÃES, Tarcyana de Sousa. NUNES, Benevina Maria Vilar Teixeira. MOURA, Maria Eliete Batista. Vivências maternas na realidade de ter um filho autista: uma compreensão pela enfermagem. Revista Brasileira de enfermagem, v. 3, n. 61. p. 330-5, Brasília. 2008.

NOGUEIRA, Maria Assunção Almeida. MOREIRA, Susana Carolina. RIO, Martins. A Família com Criança Autista: Apoio de Enfermagem. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental. n. 5, p. 16-21. Portugal. 2011.

PINTO, Rayssa Naftaly Muniz. TORQUATO, Isolda Maria Barros. COLLET, Neusa. REICHERT, Altamira Pereira da Silva. NETO, Vinicius Lino de Souza. SARAIVA, Alynne Mendonça Saraiva. Autismo infantil: impacto do diagnóstico e repercussões nas relações familiares. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 3, n. 37. Rio Grande do Sul 2016.

PORTOLESE, Joana. BORDINI, Daniela. LOWENTHAL, Rosana. ZACHI, Elaine Cristina. SILVESTRE, Paula Cristine. Mapeamento dos serviços que pretam atendimento a pessoas com Transtorno do Espectro Autista no Brasil. Revista de Periódico Eletrônico em Psicologia. v, 17, n 2, p. 79-91. São Paulo, 2017.

RODRIGUES, Leiner, Resende. FONSECA, Mariana, Oliveira. SILVA, Fernanda, Ferreira. Convivendo com a criança autista: sentimentos da família. Revista mineira de Enfermagem, v. 3. N, 12, p. 321- 327. Minas Gerais, 2008.

SENA, Romeika Carla Ferreira. REINALDE, Elda Medeiros. SILVA, Glauber Weder dos Santos. SOBREIRA, Maura Vanessa Silva. Prática e conhecimento dos enfermeiros sobre o autismo infantil. Revista de Pesquisa Cuidados É Fundamental Online, v. 3, n. 7, p. 2707-2716. Rio de Janeiro, 2015.

SENA, Romeika Carla Ferreira. SOBREIRA, Maura Vanessa Silva. Concepções e conhecimentos dos enfermeiros da estratégia de saúde da família sobre autismo infantil. Revista de Enfermagem, v. 6, n. 4, p. 954-7, 2012.

VARELLA, Dráuzio. Transtorno do Espectro Autista (TEA). Viva Bem. 2019. Disponível em: https://drauziovarella.uol.com.br/doencas-e-sintomas/transtorno-do-espectro-autista-tea/. Acesso em: 20/03/2021.

Published

09-12-2021

How to Cite

SILVA, A. U. da .; LIMA, V. K. P. .; MONTE, B. K. S. . Analysis of knowledge construction about autism from a nursing perspective: a scope review. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e27179, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/27179. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Artigos de Revisão