The Gender-Free Discourse Formation by Brazilian Fashion Brands in its Digital Communications

Authors

  • Clóvis Teixeira Filho Universidade de São Paulo
  • Marcus Vinicius Aloisio Vieira Senac

DOI:

https://doi.org/10.21680/1982-5560.2019v20n2ID15981

Keywords:

genero, sxualidade, moda, roupa, tempo, arte, cultura

Abstract

The economic relevance of fashion market, that operates the cultural capitalism, as well as the fashion influence on gender social definition, contribute to analyze the industrial formats, designed by cultural matrix, that guides the relationship between person and society. Based on that, the aim of this article is to analyze the aesthetics and gender representations in fashion brands’ digital communication, whom declare itself as gender-free on brazilian fashion market. Therefore, three gender-free brands make up the corpus of a critical discourse analysis, based on Foucault, that expose the gender discourse’s redundancy whit new image propositions. However, these intentions are based on masculine hierarchy. 

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Author Biographies

Clóvis Teixeira Filho, Universidade de São Paulo

Doutorando em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP - beneficiário de auxílio financeiro da CAPES – Brasil) e Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná. Integra os grupos de pesquisa Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC³-USP), Estudos sobre Comunicação, Consumo e Sociedade (UFPR- ECCOS) e Estratégia em Marketing (UFPR). E-mail: clovistf@hotmail.com

Marcus Vinicius Aloisio Vieira, Senac

Graduado em Biblioteconomia e Ciência da Informação, experiência com eventos de diversidade sexual e de gêneros e desenvolvimento do pensamento crítico por meio da arte. E-mail: mvaloisio@gmail.com

Published

10-08-2021

How to Cite

TEIXEIRA FILHO, C.; ALOISIO VIEIRA, M. V. The Gender-Free Discourse Formation by Brazilian Fashion Brands in its Digital Communications. Revista Cronos, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 16–32, 2021. DOI: 10.21680/1982-5560.2019v20n2ID15981. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/cronos/article/view/15981. Acesso em: 3 jul. 2024.