PRESENT AND FUTURE CHALLENGES IN THE ERA OF VERTIGO

Authors

  • Sérgio Oliveira dos Santos PMSCS - Prefeitura Municipal de São Caetano do Sul
  • Eugenia Trigo Aza Universidad de Vigo

DOI:

https://doi.org/10.21680/1982-5560.2025v26n1ID36208

Keywords:

vital motricity, artificial intelligence, creative praxis

Abstract

The text reflects on the resonances of technology, especially artificial intelligence (AI), in everyday life, pointing out the growing dependence on screens and the transformation of the human experience. The central question arises about the composition between conjunctive and connective processes in this digital age. The study proposes a maieutic reflection methodology to face present and future challenges in the relationship between creative praxis and digital technology with contributions from other COMOVI studies (Vital Motricity Collective). The importance of creativity and the connective network of meanings in which we live is highlighted, highlighting the interdependence between all living beings and the need to recognize our connection with nature. The balance between technological comfort and the connection with nature is discussed and the importance of educational actions to promote a fuller and more conscious life is emphasized, recognizing the interdependence between technology and life on the planet. The text reflects on the situation of older people in the technological era, pointing out the digital divide and the need for programs adapted to this group. The acceleration of modern life and its impact on society is discussed and concluded by the need and urgency to promote a more integrative life, where technology is combined with human experiences and nature, with emphasis on collaborative actions that enhance diversity.

Downloads

Author Biographies

Sérgio Oliveira dos Santos, PMSCS - Prefeitura Municipal de São Caetano do Sul

Pós Doutorando pela PPGED/ UEPA. Doutor em Educação pela UMESP. Mestre em Educação pela UMESP. Especialização em Oficinas Psicopedagógicas pela UMESP. Licenciatura em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física de São Caetano do Sul. Estudou música na FASCS (Fundação das Artes de São Caetano do Sul). Músico instrumentista de sopro (Fagote, flauta) e percussão. Professor de Educação Física da Prefeitura Municipal de São Caetano do Sul , atuando na coordenação e docência em Educação Física Escolar. Atuou como professor formador do CECAPE/SCS (2013-2022). Pesquisador em Motricidade , Linguagens e Educação. Membro do CEMOrOc - Centro de Estudos Medievais Oriente e Ocidente - EDF-Feusp (Departamento de Filosofia e Ciências da Educação da Fac. de Educ. da USP). Membro do coletivo internacional (Colômbia - Brasil- Espanha - Portugal) CoMoVi - Coletivo Motricidade Vital.

Eugenia Trigo Aza, Universidad de Vigo

Eugenia Trigo Aza, gallega de nacimiento (Galicia, España), viajera y ciudadana del mundo. Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la UNED (1989).
 Ha sido profesora de Preescolar, Educación Básica y Secundaria (Vigo, Pontevedra y Santiago-España, 1975-1994). Profesora titular en la Universidad de A Coruña-España (1994-2001), en el Instituto Superior Universitario de Maia (Portugal, 2001-2003), en la Universidad del Cauca (Colombia, 2004-2009), en la Universidad Tecnológica Equinoccial (Quito, Ecuador, 2009-2011).
 Actualmente está jubilada y es profesora visitante en la Universidad de Vigo en el Programa de Mayores. Profesional e investigadora independiente (https://www.eugeniatrigo.com). Profesora visitante de diversas Universidades europeas y Latinoamericanas (Portugal, Argentina, Chile, Brasil, Colombia, Ecuador, Uruguay, Venezuela). Miembro del Colectivo Motricidad Vital (CoMoVi). Directora de proyectos de investigación, tesis de doctorado, de licenciatura y de Magisterio. Presidente de diferentes Comités Organizadores de Congresos y Reuniones Científicas, miembro de diferentes consejos de redacción y/o científicos en revistas especializadas. Autora de más de cien publicaciones en libros, monografías, artículos, etc... en temáticas relativas a educación, creatividad, motricidad humana, motricidad vital, investigación, ecología y vida, ludismo, epistemología y metodología de la ciencia (ciencia encarnada). Editora de libros virtuales.

Published

02-03-2025

How to Cite

OLIVEIRA DOS SANTOS, S.; TRIGO AZA, E. PRESENT AND FUTURE CHALLENGES IN THE ERA OF VERTIGO. Revista Cronos, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 62–81, 2025. DOI: 10.21680/1982-5560.2025v26n1ID36208. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/cronos/article/view/36208. Acesso em: 2 apr. 2025.