CHILDHOOD MEMORIES AND THE MEANING OF BEING A TEACHER AND RESEARCHER IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2764-6076.2025v4n5ID38790

Keywords:

: Formation memorial, Early Childhood Education, Research with children.

Abstract

This article is an extension of a master's research project aimed at understanding children's perceptions of early childhood education schools, highlighting their perspectives on the educational practices developed in these spaces. It proposes a reflection on childhood memories and their impact on the meaning of being a teacher and researcher in early childhood education. Its methodological foundation is based on the principles of the formation memorial (Passeggi, 2010). The study emphasizes the importance of understanding childhood as a historical, cultural, and social construct, moving beyond a strictly biological perspective. It highlights the diversity of childhoods throughout history and across different cultural contexts, underlining the influence of daily interactions with adults on children’s development. Moreover, the article stresses the need for a multidisciplinary approach in childhood research, moving away from pathological and hygienist views and seeking a more holistic and contextualized understanding of child development. This autobiographical account not only reveals the author’s personal and professional history but also underscores the importance of affection, lived experiences, and a commitment to education in shaping an educator who is sensitive and committed to the needs of childhood and the society in which they operate. 

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Author Biographies

Daniela da Mota Porto, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professora Efetiva da Educação Básica da Rede Municipal de Ensino de Guanambi-Bahia. Mestre em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd) pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Especialista em Educação do Campo; em Educação Infantil; e em Gestão e Organização da Escola com Ênfase em Coordenação e Orientação Escolar. Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia, pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB)- Departamento de Educação/Campus XII. Pesquisadora pelo NEPE/UNEB com foco em Infância, Educação Infantil e Pesquisas com Crianças. Membro do Observatório da Educação Infantil.

Sônia Maria Alves de Oliveira Reis

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia - Campus XII - Guanambi (1995), mestrado (2009) e doutorado (2014) em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é professora Titular da Universidade do Estado da Bahia onde atua na graduação e nos cursos de especialização lato sensu. É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd/UESB). É Coordenadora de área do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). É líder do Núcleo de Estudos Pesquisa e Extensão Educacional Paulo Freire (NEPE/CNPq). Coordenou o Doutorado Interinstitucional Dinter UNEB/UFMG no período de 2017 a 2021. É membro da Câmara Básica de Assessoramento e Avaliação Científico - Tecnológica da FAPESB, na área de Ciências Humanas e Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino e aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: Paulo Freire; formação de professores; educação popular, educação de jovens, adultos e idosos; alfabetização e letramento; mulheres; currículo; práticas pedagógicas; práticas educativas; diferenças. É autora de capítulos de livros, artigos em periódicos e anais de eventos científicos.

Published

15-10-2025

How to Cite

PORTO, Daniela da Mota; REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira. CHILDHOOD MEMORIES AND THE MEANING OF BEING A TEACHER AND RESEARCHER IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista Educação e Infâncias , [S. l.], v. 4, n. 5, p. e-38790, 2025. DOI: 10.21680/2764-6076.2025v4n5ID38790. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoinfancia/article/view/38790. Acesso em: 9 dec. 2025.