ARTIST-MEMORY
BUILDING A THOUGHT AGAINST DENIALISM
DOI:
https://doi.org/10.21680/2595-4024.2022v5n1ID24436Abstract
This article proposes a reflection on the relationship of the artist, in particular, the doers of theatrical art, and its potentialities in the face of the denialist wave that has been spreading in Brazil and annihilating the identity of his nation. Therefore, at the same time, this work also discusses the value that memory, and history, have on the construction of the identity of an individual and, intrinsically, of a people. In this context, the artist-memory emerges, the result of an idea developed from the master's research in Performing Arts, deepening the thinking about the marks and transformations that art can produce in this current context. Having as theoretical reference the ideas of the sociologist Maurice Halbwachs, in a dialogue with the contemporary thoughts of Michael Pollak, in addition to the contributions of historian Pierre Nora, with regard, mainly, the concept of "man-memory", the artist-memory is the reaffirmation that it is necessary to look at the past, to memories, with the aim not only of understanding the present, but also to create, consciously, the future.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ANA TEREZA MENDES SOUZA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).