EXPERIÊNCIA E SUSPENSÃO

IMPROVISAÇÃO EM UM ENSINO EM DANÇA

Authors

  • Denise Parra Universidade Federal do Ceará
  • Rosa Primo Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.21680/2595-4024.2021v4n1ID24638

Abstract

The purpose of this article is to bring to discussion issues that cross the experience, the present time, the lapse and the suspension of automatisms, having as a conductor the reflections developed during the improvisation practices performed in the art curricular component, in a formal and public high school. To this end, we draw on the writings of Larossa and Fiadeiro based on their analyses of play, composition and experience, thus contributing to the understanding of the term suspension as a state in presence, whose active perception shapes inventive poetry in improvisational games and in practices of instant composition in the dance.

Keywords: improvisation; instant composition, dance; teaching.

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Author Biographies

Denise Parra, Universidade Federal do Ceará

Professora dos Cursos de Licenciatura e Bacharelado em Dança da Universidade Federal do Ceará. Doutoranda em Dança pela Universidade de Lisboa, onde desenvolveu sua pesquisa com título "Composições instantâneas: cartografias de um ensino em dança".  Na Universidade Federal do Ceará - UFC, coordena o projeto Improvisa e a Residência Pedagógica no suprojeto Arte na área de Dança. 

Rosa Primo, Universidade Federal do Ceará

Professora dos Cursos de Licenciatura e Bacharelado em Dança da Universidade Federal do Ceará. Autora do livro ''A dança possível: as ligações do corpo numa cena'' (2006). Desde 2014 desenvolve uma pesquisa em trabalhos solos com colaboração de outros artistas. Em 2018 estreou dois solos: Iracema (infantil) e Tudo passa sobre a terra – temática com foco no feminicídio e etnocídio dos povos indígena

Published

19-07-2021

How to Cite

PARRA, D.; PRIMO, R. EXPERIÊNCIA E SUSPENSÃO: IMPROVISAÇÃO EM UM ENSINO EM DANÇA. Manzuá: Revista de Pesquisa em Artes Cênicas, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1–16, 2021. DOI: 10.21680/2595-4024.2021v4n1ID24638. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/24638. Acesso em: 22 jul. 2024.