SPACE IN TRANCE

RITUALIZED BODIES AND FIELDS OF INVISIBILITIES IN THE COMPOSITION OF A RITUAL AMBIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2595-4024.2024v7n2ID37840

Abstract

The relationship between space and spatiality in the composition of the artistic object was an important focus of debates in the philosophy of art and aesthetics during the 20th century. This article is anchored in Gumbrecht's concept of Stimmung to reflect on reception from the point of view of specialty in its material dimension, escaping from a primarily analytical, critical and distanced fruition, sometimes using ambience and at other times atmosphere as fundamental concepts. Next, with the aim of broadening the debate based on the epistemologies of terreiro, the notion of a space in a state of trance is proposed, made up of invisibilities that are configured as active agents with the ability to alter bodies based on their desire, ethics and historicity and, through these bodies, alter the world. The conclusion points to the atmosphere as the fabric of theatricality, alternating the role of the observing subject as its agent and its patient, in other words, the one who suffers the effect. It also raises a question: is it possible to speak of a space in trance that is indifferent to the presence of human bodies?

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Author Biography

Saulo Vinícius Almeida, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Atua como professor na Secretaria de Educação do Distrito Federal. É doutorando em Artes pela UERJ e Mestre em Artes Cênicas (Pedagogia do Teatro) pela USP. Bacharel em Teatro pela UFRGS e Licenciado em Teatro pela UNB. Pela UFPI, é Especialista em Linguagens e suas tecnologias e mundo do trabalho e Especialista em Ciências humanas e sociais aplicadas e mundo do trabalho. Durante sua formação como artista-pesquisador-pedagogo, frequentou o bacharelado em Teatro (Interpretação Teatral) da UFMG e o doutorado em Artes da Cena na UNICAMP. Pesquisador CNPq do Grupo de Pesquisa em Corpo, Dança e Processos de Criação - CIRANDAR. Atuou como Professor orientador na Especialização em Teatro e Educação do IFNMG (2022). Recebeu o Prêmio Açorianos na Categoria Novas Mídias em Dança (2015) . Nos últimos anos, tem se aventurado no mundo editorial, atuando como editor da Revista Aspas (Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade de São Paulo) - 2019 a 2021 -, além de ter atuado revisando e auxiliando a Revista Conceição|Conception, do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena do Instituto de Artes da UNICAMP (2021). Autor do livro Teatro Sagrado: entre rituais e transes (2024) e do livro didático Práticas de Atuação, Direção e Encenação (2023, Editora Arché). É coorganizador do livro Práticas Decoloniais nas Artes da Cena (2020); Práticas Decoloniais das Artes da Cena II (2022); Performatividade e Identidades (2021) Poéticas e Políticas da Cena (2024) e do do livro Artes da Cena Insubordinadas: Poéticas Subversões, a ser publicado em 2025 pela Editora UFPB. Integrou o Grupo de Estudos em Estética Contemporânea coordenado pelo Prof. Dr. Ricardo Fabbrini, locado no Departamento de Filosofia da USP, o Grupo de Estudos Estéticas Amefricanas locado na UFOP. Foi colaborador do LAt! - Laboratório de Atuação, coordenado pela Prof Dr Alice K e locado na Escola de Comunicações e Artes da USP. 

Published

24-12-2024

How to Cite

ALMEIDA, S. V. SPACE IN TRANCE: RITUALIZED BODIES AND FIELDS OF INVISIBILITIES IN THE COMPOSITION OF A RITUAL AMBIENCE. Manzuá: Revista de Pesquisa em Artes Cênicas, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 193–213, 2024. DOI: 10.21680/2595-4024.2024v7n2ID37840. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/37840. Acesso em: 8 jan. 2025.