Cinematic resource in teaching sustainability and collective health in medical undergraduate courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-7286.2024v10n3ID36847

Abstract

Introduction: Cinematographic resources have been important pedagogical tools that act in an instructive, analytical and practical way, as suggested by the National Curricular Guidelines for the 2014 Undergraduate Course in Medicine. In medical training, cinema allows students to reformulate pre-existing humanist principles, fundamental to interpersonal relationships, in favor of the well-being of patients, communities and territories. Objective: The aim is to present an experience report on the active methodology used with students in the mandatory curricular internship in public health at a private Higher Education Institution, located in the interior of the state of Minas Gerais, in accordance with the approach to the theme of sustainable territorial development. Methodology: Active documentary analysis and reflection methodology was used in medical undergraduate classes. An oral discussion was held with approximately ten students from the Collective Health Internship class and it was proposed to write a review, containing reflections on sustainable territories and collective health. Results: The relationship between sustainability, democracy, human rights, social justice and quality of life was highlighted, arguing that these elements boost citizenship and combat inequalities and environmental degradation. After reflecting on the documentary, the use of tools such as Mindfulness to help raise awareness about consumption, avoiding waste, was discussed. Conclusions: The use of the aforementioned cinematic resource as an active methodology revealed the importance of raising awareness among future doctors about sustainability and social equity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Farsura de Oliveira, Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga (FADIP)

Médica (2013) pela Universidade Federal de Juiz de Fora, Especialista em Medicina de Família e Comunidade (2022) pela Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade , Mestre em Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente (2019) pela Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga (FADIP), Doutoranda em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG).

Lindisley Gomides Ferreira, Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga (FADIP)

Diplomada em Farmácia pelo Centro Universitário do Leste de Minas Gerais, UNILESTE/MG (2009). Mestre em Fisiologia e Farmacologia (2012) e Doutora em Biologia Celular (2015) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde também realizou Estágios em Docência no Departamento de Morfologia do Instituto de Ciências Biológicas (ICB/UFMG). Atualmente, é Professora dos cursos de Farmácia, Fisioterapia, Enfermagem e Psicologia da Faculdade Dinâmica da Vale do Piranga (FADIP), Docente Permanente do MESTRADO - Programa de Pós-Graduação em Ensino, Saúde e Ambiente (PROCISA) da mesma Instituição e Vice-coordenadora da Comissão de Ética em Pesquisa Animal (CEUA). É revisora do International Journal of Clinical Pharmacy (ISSN: 2210-7711), Journal of Applied Pharmaceutical Sciences (ISSN: 2358-3495) e de outros periódicos internacionais. Como orientadora do Núcleo de Estudos em Ciências Médicas (NUMED), possui trabalhos que mesclam as Neurociências (Aprendizado e Memória, Contribuições das Neurociências na Docência), Neuroinflamação e Doenças Neurodegenerativas e Neurobiologia da Mente e do Cérebro. Faz parte do grupo de Pesquisa e Extensão nas áreas das Neurociências (BraiN), Nanotecnologia (N), Inteligência Artificial (IA) e Cognição (C) - BraiNNIAC (http://www.brainniac.ufv.br/), juntamente com pesquisadores que atuam em Universidades e Centros de Investigação Brasileiros, desenvolvendo atividades de Ensino e Pesquisa. É membro do Grupo de Pesquisa em Farmacologia Integrada e Interações Medicamentosas (GPqFAR), com orientações nas áreas das Neurociências. É uma das Editoras associadas nacionais dos Periódicos Pesquisa e Ensino em Ciências Exatas e da Natureza, com Unidade Acadêmica de Ciências Exatas e da Natureza (CFP - UFCG) e Journal of Applied Pharmaceutical Sciences, esse último responsável pelas submissões nas áreas das Neurociências. Além desses, entre os seus assuntos de maior interesse estão os diálogos entre Espiritualidade e os Processos de Saúde-Doença, Neurociências Comportamental e Cognitiva, Práticas Complementares e Integrativas, tais como Mindfullness, Meditação, e Aromaterapia como ferramentas de prevenção de doenças e de tratamento integral e sistêmico.

Published

23-12-2024

How to Cite

OLIVEIRA, Márcia Farsura de; FERREIRA, Lindisley Gomides. Cinematic resource in teaching sustainability and collective health in medical undergraduate courses. Revista Ciência Plural, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 1–16, 2024. DOI: 10.21680/2446-7286.2024v10n3ID36847. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/36847. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

Relato de experiência