Content marketing and Copywriting as a competitiveness startegy on Instagram and Institucional Website: the CCT case

Authors

  • Vannessa de Oliveira Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Marcelo Henrique Neves Pereira Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Max Leandro de Araújo Brito Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Sérgio Ramiro Rivero Guardia Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Keywords:

digital marketing; content marketing; Copywriting; competitiveness; strategies.

Abstract

The main objective of this article is to understand how content marketing and copywriting can foment the competitiveness of Colégio Camilo Toscano, through Instagram platforms and the institutional website. To achieve this objective, we sought to identify and characterize the content used as marketing strategies on Instagram and on the institutional website; analyze Copywriting strategies in relation to Instagram and Website; check the alignment of communication channels regarding the use of content performed by the marketing department; and propose a portfolio of strategies that foment the competitiveness of the CCT. The methodology used was descriptive and exploratory, qualitative, having as object the Colégio Camilo Toscano, in a single case study. Data collection was obtained from online questionnaires and semi-structured face-to-face interviews and through documental-digital analysis. As for the data analysis technique, content analysis was used. The results found affirm that the mentioneted school uses content marketing and Copywriting well, however, it was evident that there is still a large margin for these platforms to further foment their competitiveness. There was also a lack of harmony between the Instagram and Website channels, a scenario that made it possible to suggest a portfolio of digital marketing strategies for the organization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Leandro. Rock Content. Anúncio de Marketing Digital (Conheça os 6 tipos de anúncios de Marketing Digital). Disponível em:https://rockcontent.com/br/blog/anuncios-de-marketing-digital/ . Acesso em 29 maio. 2022.

AGÊNCIA SEBRAE DE NOTÍCIAS. Pequenas empresas & grandes negócios. Marketing de conteúdo (10 dicas para fazer um bom marketing de conteúdo). Disponível em:https://revistapegn.globo.com/Administracao-de-empresas/noticia/2018/04/10-dicas-para-fazer-um-bom-marketing-de-conteudo.html . Acesso em 15 jun 2022.

ALFRED, Lestraundra. Hubspot, 2022. Marketing (50 estatísticas de marketing de vídeo para informar sua estratégia de 2022 [Novos dados]). Disponível em:https://blog.hubspot.com/marketing/video-marketing-statistics#sm.0001hkr6wsn8ff4bqki2nnqdq84jw .Acesso em 15 jun. 2022.

ANÁLISE DE CONTEÚDO DA BARDIN - PESQUISA NA PRÁTICA #43. Acadêmica Pesquisa. Youtube. 21 jan 2021. 9min51s. Disponível em:https://www.youtube.com/watch?v=ik0vfQZe0oo . Acesso em 03 jul 2022.

ARAÚJO, Allan Martins de. Colégio Camilo Toscano: Avaliação do desempenho da prestação de serviço com uma nova rede de ensino. 2015. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2015.

ASSIS, Cláudia. Linkedin. Marketing de conteúdo (10 Tipos de Marketing de Conteúdo e como usá-los para obter resultados). Disponível em:< https://www.linkedin.com/pulse/10-tipos-de-marketing-conte%25C3%25BAdo-e-como-us%25C3%25A1-los-para-obter-assis> . Acesso em 15 jun 2022.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino; SILVA, Roberto da. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

COPYWRITING:O SEGREDO PARA SE TER MUITO MAIS RESULTADOS COM SUA ESCRITA NA INTERNET. Rock Content Brasil. Youtube. 4 abr 2019. 8 min 55s disponível em:https://www.youtube.com/watch?v=XdrV0emTjcA .Acesso em 23 maio 2022.

GABRIEL, Martha. Marketing na era digital. São Paulo: Novatec Editora,2010.

GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Editora Atlas SA, 2008.

KOTLER, Philip. et al. Marketing 4.0. Rio de Janeiro: Sextante,2017.

KOTLER, Philip. Marketing 5.0: tecnologia para a humanidade. Rio de Janeiro: Sextante, 2021.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da em ciências humanas. Belo Horizonte: UFMG, 1999.

LIPINSKI, Jéssica. Resultados Digitais, 2022. Copywriting (Copywriting: o que é, boas práticas e tudo para você se tornar um Copywriter [+ curso]). Disponível em:https://resultadosdigitais.com.br/marketing/o-que-e-copywriting/ . Acesso em 15 jun 2022.

MACEDO, Paulo. A arte de escrever para a web e produzir conteúdos poderosos. São Paulo: DVS Editora, 2016.

NETWORK, Talent. Rock Content. Copywriting (ABC do Copywritng). Disponível em: https://materiais.rockcontent.com/abc-do-copywriting . Acesso em 22 jul 2022.

OLIVEIRA, Maxwell Ferreira de. Metodologia científica: um manual para realização de pesquisas em Administração. Catalão: UFG, 2011.

PATEL, Neil. Neil Patel Digital. Copywriting (O que é Copywriting e Técnicas para um Copy de Sucesso). Disponível em:https://neilpatel.com/br/blog/copywriter-o-que-e/?lang_geo=br . Acesso em 21 maio. 2022.

PEÇANHA, Vitor. (2020). Marketing Digital (O que é Marketing Digital? Tudo sobre o conceito, como fazer e começar sua estratégia de Marketing Online em 2022). Disponível em:https://rockcontent.com/br/blog/marketing-digital . Acesso em 15 maio. 2022.

PEÇANHA, Vitor. Rock Content.2020. Marketing de Conteúdo (O que é Marketing de Conteúdo? Tudo que você precisa saber para se tornar um especialista no assunto). Disponível em:https://rockcontent.com/br/blog/marketing-de-conteudo . Acesso em 15 maio.2022.

Planalto(2020) LEI Nº 8.078, DE 11 DE SETEMBRO DE 1990. Último acesso em; 2022 Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8078.htm .Acesso em 15 maio. 2022.

SHIGAKI, Helena Belintani; GONÇALVES, Carlos Alberto; SANTOS, Carolina Pantuza Vilar dos.Neurociência do consumidor e Neuro marketing: potencial de adoção teórica com aplicação dos métodos e técnicas em neurociência. Brazilian Journal of Marketing-BJM. Revista Brasileira de Marketing-ReMark.Vol.16, N.4.Outubro/Dezembro.2017.

TEIXEIRA, E. B.A análise de dados na pesquisa científica: importância e desafios em estudos organizacionais. Desenvolvimento em Questão, v. 1, n. 2, p. 177-201, 2003.Disponível em:http://www.spell.org.br/documentos/ver/20204/a-analise-de-dados-na-pesquisa-cientifica--importancia-e-desafios-em-estudos-organizacionais/i/pt-br . Acesso em 16 jun 2022.

TEIXEIRA, Enise Barth. A análise de dados na pesquisa científica: importância e desafios em estudos organizacionais. Desenvolvimento em questão, v. 1, n. 2, p. 177-201, 2003.

TORRES, Cláudio. A Bíblia do marketing digital: tudo o que você queria saber sobre marketing e publicidade na internet e não tinha a quem perguntar. São Paulo:Novatec Editora, 2009.

VIEIRA, Dimitri. Rock Content. Copywriting (O que é Copywriting: confira as principais técnicas e gatilhos para persuadir e vender com palavras). Disponível em:https://rockcontent.com/br/blog/copywriting/ . Acesso em 25 maio 2022.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2011.

Published

16-10-2023

How to Cite

DE OLIVEIRA SILVA, V.; HENRIQUE NEVES PEREIRA, M. .; LEANDRO DE ARAÚJO BRITO , M. .; RAMIRO RIVERO GUARDIA , S. . Content marketing and Copywriting as a competitiveness startegy on Instagram and Institucional Website: the CCT case. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, [S. l.], v. 6, n. 1, p. e30465, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/revenspesextgestao/article/view/30465. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos