Selection of students for an extension program: an application of the AHP method

Authors

Keywords:

Decision. Analytic Hierarchy Process- AHP. University. Extension project.

Abstract

Extension projects are present in several Higher Education Institutions - HEIs, a fundamental step for several students' academic and professional training. The decision process and selection of students to participate in extension projects often happens subjectively and can interfere with future programmed actions, if the choice has not been made. In the same way, there is the possibility of applying the Analytic Hierarchy Process - AHP method, which is a multi-criteria decision technique and proves to be efficient, and at the same time dynamic for different contexts, since it uses mathematical assumptions and analysis of the decision maker. Thus, the AHP method was applied to analyze and indicate the two best students to collaborate on an extension project. The article uses a qualitative-quantitative technique, starting from literary research on the proposed themes, descriptive and applied to real demand. Professors were accompanied during interviews with candidates and performed the application of the AHP technique. It was possible to obtain a point-to-point comparison matrix for the criteria listed by the decision maker (professor) interconnected with the mathematical characteristics of the tool used, providing a more assertive decision in the selection of students to integrate the extension project of the studied HEI.

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Author Biographies

Jéssica Maria Damião de Arruda Câmara, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Possui graduação em Engenharia Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2013), graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2019), mestrado em Engenharia Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2016) e doutorado em Engenharia Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2019).

Adeliane Marques Soares, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN. Graduada em Engenharia de Produção-UFRN. Docente de nível superior na Universidade Potiguar atuando nos cursos de graduação da área de gestão e negócios. Professora substituta de nível técnico no Instituto Federal de Educação e Tecnologia - IFRN (campus São Gonçalo do Amarante-RN) e Centro Estadual de Educação Profissional Professora Amazonina Teixeira De Carvalho.

Arthur Arcelino de Brito, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Atualmente mestrando em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte,com atuação na área de gestão de riscos, compliance e governança em universidades Federais. Engenheiro de Produção pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG. Participou com aluno bolsista do programa Ciências sem Fronteiras,na Universidade de Dunaújváros - Hungria.

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Published

13-06-2024

How to Cite

CÂMARA, J. M. D. de A.; SOARES, A. M.; BRITO, A. A. de. Selection of students for an extension program: an application of the AHP method. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, [S. l.], v. 7, n. 1, p. e35815, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/revenspesextgestao/article/view/35815. Acesso em: 30 jun. 2024.

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Artigos