THE PERCEPTION OF MANAGERS ON THE RELATIVE IMPORTANCE OF ACCOUNTING SKILLS IN SMES IN FORTALEZA-CE
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2018v10n1ID10985Keywords:
Small and Medium Enterprise. Accounting Skills. Manager.Abstract
The main objective of this study was to measure the degree of importance of accounting skills in relation to other factors considered relevant in the management of micro and small companies in the services sector in the city of Fortaleza-CE. This work also sought to measure the level of use of accounting information by managers. The results were reported through descriptive and exploratory analysis, demonstrating the aspects of the companies, the problems experienced by SMEs, accounting skills and their use in the decision making process, financial management skills, changing the performance of SMEs, the use of management in operational activities and the use of the skills necessary for the development of SMEs. To carry out the research, a questionnaire was applied to 96 companies located in the city of Fortaleza-CE. In order to support the analysis of the data, statistical tests (chi-square) were carried out in relation to the age group, the school formation and the time of the manager's performance in the SMEs. The research concluded that the management of the company is related to the manager's time in SMEs and their level of education.
Downloads
References
ALVES, C. L. B.; MADEIRA, S. A.; MACAMBIRA, J. Considerações sobre a dinâmica do setor de serviços cearense: uma análise sob a ótica do mercado de trabalho. Planejamento e Políticas Públicas, 38 (2012): 211-235, jan./jun., 2012.
BORGES, I. S. Variáveis endógenas dos micro e pequenos empresários que podem impactar na continuidade dos empreendimentos. Dissertação (Mestrado) - Fucape, Espírito Santo, 2008.
BORTOLI NETO, A. Tipologia de Problemas das pequenas e médias empresas. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Economia, Administração Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1980.
BUSSAB, W. O.; MORETTIN, P. A. Estatística Básica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2013.
CARSON, D. Some exploratory models for assessing small firms marketing performance. European Journal of Marketing - Bradford, 24 : 8-51, 1990.
CHER, R. A gerência das pequenas e médias empresas: o que saber para administrá-las. 2. ed. São Paulo: Maltese, 1991.
CIA, J. N. de S.; SMITH, M. S. J. O Papel da Contabilidade Gerencial nas PMEs (Pequenas e Médias Empresas): Um Estudo nas Empresas de Calçados de Franca-SP. In: Encontro da ANPAD, 25, 2001, Campinas. Anais... Campinas: Associação Nacional de Programa de Pós-Graduação em Administração, 2001.
COVIELLO, N. E.; BRODIE, R. J.; MUNRO, H. J. An investigation of marketing practice by firm size. Journal of Business Venturing - Orlando, 15 : 523-545, Sep/Nov. 2000.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.
CROZATTI, J. Modelo de Gestão e Cultura Organizacional – Conceitos e Interações. Caderno de Estudos (USP) – Fipecafi - São Paulo, 10 (18), maio/agosto, 1998.
DIAS FILHO, J. M. A Linguagem Utilizada na Evidenciação Contábil: Uma Análise de Sua Compreensibilidade à Luz da Teoria da Comunicação. Caderno de Estudos (USP) – Fipecafi - São Paulo, 1 (24) : 38-49, 2000.
FERNANDES, F. C.; KLANN, R. C.; FIGUEREDO, M. S. A utilidade da informação contábil para a tomada de decisões: uma pesquisa com gestores de alunos. In: CONGRESSO IAAER-ANPCONT, 3, 2009, São Paulo. Anais... São Paulo, 2009.
FERRARI, A. B.; DIEHL, C. A.; SOUZA, M. A. Informações contábeis gerenciais utilizadas por cooperativas da serra Gaúcha e da região metropolitana de Porto Alegre como apoio ao controle estratégico. Revista de Contabilidade e Organizações, 5 (11) : 87-106, 2011.
FILION, L. J. The definition of small business as a basic element for policy making. Small business, Marketing and Society Conference, USSR, 1991.
FULLER, P. B. Assessing marketing in small and medium-sized enterprises. European Journalof Marketing - Bradford, 28 (12) : 34 – 49, 1994.
HENDRIKSEN, E. S.; VAN BREDA, M. F. Teoria da contabilidade. Tradução de Antonio Zoratto Sanvicente. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
ILUFI, O. M. V. Teoria da Comunicação e Teoria da Semiótica: Sua incorporação ao processo de formação universitária do contador no Chile. In: Conferência Acadêmica Permanente de Pesquisa em Contabilidade XI Assembleia anual – TALCA, 2000.
KOS, S. R. et al. Compreensão e utilização da informação contábil pelos micro e pequenos empreendedores em seu processo de gestão. In: Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, 11, 2011, São Paulo. Anais... São Paulo, 2011.
LEVINE, D. M. et al. Estatística: teoria e aplicações. 5. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
LUCENA, W. G. L. Uma contribuição ao estudo das informações contábeis geradas pelas micro e pequenas empresas localizadas na cidade de Toritama no agreste Pernambucano. Dissertação (Mestrado) – UFPB/UnB/UFRN, João Pessoa. 2004.
MAI, A. F. O perfil do empreendedor versus a mortalidade das micro e pequenas empresas comerciais do município de Aracruz/ES. Dissertação (Mestrado) – Fundação Capixaba de Pesquisas em Contabilidade, Economia e Finanças - FUCAPE, Espírito Santo, 2006.
MARTINEZ, A. L.; CARDOSO, R. L. Gerenciamento da informação contábil no Brasil mediante decisões operacionais. Revista Eletrônica de Administração - REAd, Edição 64, 15 (3), set./dez. 2009.
MARTINS, G. A. Manual para elaboração de monografias e dissertações. 3. ed. 7. reimpr. São Paulo: Atlas, 2012.
MOREIRA, R. D. E. et al. A importância da informação contábil no processo de tomada de decisão nas micro e pequenas empresas. Revista Contemporânea de Contabilidade - Florianópolis, 10 (19) : 119-140, jan/abr. 2013.
OLEIRO, W. N; DAMEDA, A. N.; VICTOR, F. G. O uso da informação contábil na gestão de micro e pequenas empresas atendidas pelo programa de extensão empresarial NEE/FURG. Sinergia, 11 (1), 2007.
OLIVEIRA, A. G.; MULLER, A. N.; NAKAMURA, W. T. A Utilização das informações Geradas pelo Sistema de Informação Contábil como Subsídio aos Processos Administrativos nas Pequenas Empresas. Revista da FAE, Curitiba/PR, 3: 1-12, 2000.
PEREIRA, A. C.; OLIVEIRA A. B. S.; BARBALHO, V. F. A utilização da informação contábil na gestão da pecuária bovina de corte: Uma pesquisa empírica. Brazilian Bussiness Review, Vitória, 4 (1): 40-59, jan/abr. 2007.
PIANCA, S. Um estudo sobre os fatores percebidos como condicionantes do sucesso do micro e pequeno empreendimento industrial no município de Ivaiporã, Estado do Pará. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.
QUEIROZ, L. M. N. Investigação do uso da informação contábil na gestão das micros e pequenas empresas da Região do Seridó Potiguar. Dissertação (Mestrado) – UFPB/UnB/UFRN, Natal, 2005.
RESNIK, P. A bíblia da pequena empresa. São Paulo: McGraw-Hill, Makron Books, 1990.
RINKE, W. J. A empresa vitoriosa: Seis estratégias de gerenciamento. São Paulo: Futura, 1998.
RODARTE, M. P. F. Gestão de Recursos Humanos em Pequenas Empresas: políticas, práticas e desafios das organizações de pequeno porte na cidade de Belo Horizonte. Dissertação (Mestrado) - UFMG, Belo Horizonte, 2012.
RUTLEDGE, R.W.; HARRELL, A.M. The impact of responsibility and framing of budgetary information on group-shifts. Behavior Research in Accounting, 6 : 92-109, 1994.
SEBRAE. Onde estão as micro e pequenas empresas no Brasil. São Paulo: Sebrae, 2006.
______. Fatores condicionantes e taxas de sobrevivência e mortalidade das micro e pequenas empresas no Brasil. Brasília. 2007.
______. Doze anos de monitoramento da sobrevivência e mortalidade de empresas. São Paulo: Sebrae, 2010.
______. Boletim Estatístico de Micro e Pequenas Empresas. Brasília, 2012.
SILVA, B. G. Sistema de informação contábil sob a ótica da teoria da comunicação: um estudo com administradores na região da Grande São Paulo. Dissertação (Mestrado em Controladoria e Contabilidade) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo, São Paulo. 1995.
SILVA, M. S. D. Utilidade da informação contábil para tomada de decisões: um estudo sobre a percepção dos gestores de micro e pequenas empresas da Grande João Pessoa. Dissertação (Mestrado) – UFPB/UnB/UFRN, João Pessoa, 2010.
SOLOMON, S. A grande importância da pequena empresa: a pequena empresa nos Estados Unidos, no Brasil e no mundo. Rio de Janeiro: Nórdica, 1986.
SOUSA, R. G. Gestão de Processos em Serviços: estudo de dimensões de análise para medição de desempenho. Dissertação (Mestrado) - UFPB, Paraíba, 2006.
STROEHER, A. M. Identificação das características das informações contábeis e a sua utilização para tomada de decisão organizacional de pequenas empresas. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.
______; FREITAS, H. O uso das informações contábeis na tomada de decisão em pequenas empresas. Revista de Administração, São Paulo, 1 (1), jan./jun. 2008.
VIAPIANA, C. Fatores de Sucesso e de fracasso da micro e pequena empresa. In: Encontro de Estudos Sobre Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, 2, 2001, Londrina. Anais... Londrina, 2001.
WATTS, R. L.; ZIMMERMAN, Jerold L. Positive accounting theory. EnglewoodCliffs: Prentice-Hall, 1986.
ZOSCHKE, A. C. K. Marketing empreendedor e rede de relação: Um estudo multi-caso de micro, pequenas e médias empresas tecnológicas de Blumenau-SC. Dissertação (Mestrado) - FURB, Santa Catarina, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.