Teaching competences and learning in controllership in master's programs: an investigation of student perception
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2021v13n2ID19835Keywords:
Teaching competences. Teaching and learning. Controllership.Abstract
Purpose: Understand the perception of students about the relationship between teaching skills and controllership learning in accounting master's programs in southern and southeastern Brazil.
Methodology: Qualitative study with a descriptive-exploratory character carried out through in-depth interviews. Nineteen students who completed the controllership discipline in 9 accounting master's programs in the south and southeast of Brazil were interviewed. Content analysis was used.
Results: The students indicated that the perception of knowledge (content domain, practical experience about organizations and academic experience), skills (pedagogical practice, including communication, teaching strategies and assessment method) and attitudes (preparation of classes; choice of course materials; and interpersonal relationships) of teachers are related to their learning process. This differentiation is only didactic, since both the theory of competencies and the results obtained from the interviews demonstrate that these aspects are interrelated in the learning process.
Contributions of the Study: This research can bring relevant contributions for teachers and institutions in order to evaluate and promote changes in the teaching process in controllership in master's programs.
Downloads
References
Almeida, D. M., Vargas, A. J., & Rausch, R. B. (2011). Relação entre ensino e pesquisa em Controladoria nos cursos de pós-graduação Stricto senso em ciências contábeis brasileiros. Anais do Congresso da Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, Vitória, ES, Brasil, 5. Recuperado de: https://docplayer.com.br/2522436-Relacao-entre-ensino-e-pesquisa-em-controladoria-nos-cursos-de-pos-graduacao-stricto-sensu-em-ciencias-contabeis-brasileiros.html.
Amaral, M. S., & Rodrigues, M. S. (2006). O ensino da disciplina de Controladoria nos programas de pós-graduação em nível de especialização em ciências contábeis e o profissional controller atuante no mercado de trabalho. Enfoque Reflexão Contábil, 25(3), 17-28. DOI: https://doi.org/10.4025/enfoque.v25i3.3456
Araújo, C. T. (2011). As condições de oferta da disciplina de Controladoria em cursos de ciências contábeis na região metropolitana de São Paulo. (Dissertação de mestrado). Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado, São Paulo, SP, Brasil.
Araújo, J. G. R., Callado, A. L. C., & Cavalcanti, B. S. B. (2014). Habilidades e competências do controller: um estudo com alunos de cursos de pós-graduação em controladoria. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 13(38), 52-64. DOI: http://dx.doi.org/10.16930/2237-7662/rccc.v13n38p52-64
Behr, T.; & Temmen, K. (2012). Teaching experience – improving teacher education with experiential learning. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 3(3), 60-73. Recuperado de: http://www.ijonte.org/FileUpload/ks63207/File/06.behr.pdf.
Bolsan, G. (2018). Competências docentes: um estudo com professores de graduação de ciências contábeis no Rio Grande de Sul. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.
Fleury, M. T. L., & Fleury, A. (2001). Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, 5(spe), 183-196. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552001000500010
Gomes, C. V., Souza, P., & Lunkes, R. J. (2014). O perfil do profissional da controladoria solicitado por empresas brasileiras. Revista de Globalização, Competitividade e Governabilidade, 8(1), 34-50. DOI: 10.3232/GCG.2014.V8.N1.02
Guest, G., Bunce, A., y Johnson, L. (2006). How many interviews are enough? An experiment with data saturation and variability. Field Methods, 18(1), 59-82. DOI: https://doi.org/10.1177/1525822X05279903
Krasilchik, M. (2008). Docência no Ensino Superior: tensões e mudanças. Cadernos de Pedagogia Universitária USP, 12. São Paulo, SP: Universidade de São Paulo. Recuperado de: http://moodle.stoa.usp.br/file.php/1216/Caderno_5.pdf.
Laffin, M. (2002). De contador a professor: a trajetória da docência no ensino superior de contabilidade. (Tese de doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil.
Lima, B. C. C., Ferraz, S. B., Albuquerque Júnior, E. P., Luca, M. M. M., & Vasconcelos, A. C. (2013). Controladoria nos mestrados em ciências contábeis no Brasil. Revista de Administração FACES Journal, 12(3), 44-63. DOI: ps://doi.org/10.21714/1984-6975FACES2013V12N3ART1381
Lima, E. C. (2012). Os sentimentos do professor gerados pelas suas vivências na prática docente: um estudo com docentes em uma escola pública no Piauí. (Dissertação de mestrado). Universidade de Fortaleza, Fortaleza, CE, Brasil.
Mazzioni, S. (2013). As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: concepções de alunos e professores de Ciências Contábeis. Revista Eletrônica de Administração e Turismo, 2(1), 93-109. Recuperado de: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/AT/article/view/1426/2338.
Mendonça, J. F. (2007). Pesquisa sobre a percepção da interdisciplinaridade por professores de Controladoria em cursos de ciências contábeis no município de São Paulo (Dissertação de mestrado). Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado, São Paulo, SP, Brasil.
Mendonça, D. J., & Souza, J. A. (2016). Considerações sobre a formação pedagógica de docentes para o curso de ciências contábeis. Educação, Gestão e Sociedade, 6(21), 14-21. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/311571447_Consideracoes_sobre_a_formacao_pedagogica_de_docentes_para_o_curso_de_Ciencias_Contabeis.
Miranda, G. J. (2010). Docência universitária: uma análise das disciplinas na área da formação pedagógica oferecidas pelos programas de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ciências Contábeis. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), 4(2), 81-98. DOI: https://doi.org/10.17524/repec.v4i2.202
Miranda, G. J., Leal, E. A., & Casa Nova, S. D. C. (2012). Técnicas de ensino aplicadas à contabilidade: existe uma receita. In C. L. Coimbra (Org.), Didática para o ensino nas áreas de Administração e Ciências Contábeis. São Paulo, SP: Atlas.
Moreno, T. C. B. (2017). O saber em controladoria sob a ótica de Foucault: análise do ensino da controladoria nos programas de pós-graduação em contabilidade do Brasil. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Oeste do Oeste, Cascavel, PR, Brasil.
Oliveira, A. J., Raffaelli, S. C. D., Colauto, R. D., & Nova, S. P. D. C. C. (2013). Estilos de aprendizagem e estratégias ludopedagógicas: percepções no ensino da contabilidade. Advances in Scientific and Applied Accounting, 6(2), 236-262. Recuperado de: https://asaa.anpcont.org.br/index.php/asaa/article/view/117.
Oliveira, V. S., & Silva, R. F. (2012). Ser bacharel e professor: dilemas na formação de docentes para a educação profissional e ensino superior. HOLOS, 2, 193-205. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2012.913
Paiva, J. C. L. S., & Facci, N. (2013). O ensino da disciplina de Controladoria: um estudo comparativo nas instituições de ensino superior do estado do Paraná. Revista UNIFAMMA 12(2), 90-116. Recuperado de: http://revista.famma.br/unifamma/index.php/RevUNIFAMMA/article/view/11/pdf_7.
Peleias, I. R., Mendonça, J. D. F., Slomski, V. G., & Fazenda, I. C. A. (2011). Interdisciplinaridade no ensino superior: análise da percepção de professores de Controladoria em cursos de ciências contábeis na cidade de São Paulo. Revista da Avaliação da Educação Superior, 16(3), 499-532. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000300002
Pimentel, L. M., & Souza, M. A. (2012). O ensino da contabilidade e as perspectivas da profissão na atualidade: ênfase no profissional contábil que leciona em curso universitário. E-civitas, 5(1), 1-26. Recuperado de: https://revistas.unibh.br/dcjpg/article/view/99/485.
Pires, L. G., Mendes, F., & Neves Júnior, I. J. (2007). Estudo exploratório sobre a aplicação de jogos de empresas na disciplina de controladoria do curso de ciências contábeis da Universidade Católica de Brasília sob a ótica do domínio cognitivo. Anais do Congresso Brasileiro de Custos, João Pessoa, PB, Brasil, 14. Recuperado de: https://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/view/1453/1453.
Pletsch, C. S., Silva, A., & Lavarda, C. E. F. (2017). Conteúdos da disciplina de Controladoria e as funções do controller no mercado de trabalho. Revista Pretexto, 17(1), 118-133. DOI: https://doi.org/10.21714/pretexto.v17i1.2798
Ramirez, P. (2003). Uma estratégia para melhoria da formação de competências para o profissional de nível técnico na área de gestão. (Dissertação de mestrado). Centro Universitário Nove de Julho, São Paulo, SP, Brasil.
Rodrigues, E. A., & de Araújo, A. M. P. (2015). O ensino da contabilidade: aplicação do método PBL nas disciplinas de contabilidade em uma Instituição de Ensino Superior particular. Revista de Educação, 10(10), 28-46. Recuperado de: https://revista.pgsskroton.com/index.php/educ/article/view/2150.
Silva, C. F., Ferreira, L. V., Leal, E. A., & Miranda, G. J. (2019). Formação Docente na Área Contábil: Contribuições da Disciplina Metodologia do Ensino oferecida na Pós-Graduação Stricto Sensu. Sociedade, Contabilidade e Gestão, 14(3), 144-162. DOI: https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v0i0.23062
Souza, C. M. (2010). Um estudo dos conteúdos temáticos curriculares ministrados nos cursos de graduação em ciências contábeis do sul do Brasil. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil.
Souza, F. J. V., Farias, M. D. V. M., Quirino, M. C. O., & Vieira, E. R. F. C. (2011). O reflexo do ensino da controladoria na minimizaçío do efeito framing. Revista Ambiente Contábil, 3(1), 72-88. Recuperado de: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/1317/1025.
Vendruscolo, M. I. (2015). Modelo pedagógico para o desenvolvimento de competências docentes em Contabilidade por educação à distância. (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.
Vogt, M., Degenhart, L., & Lavarda, C. E. F. (2017). Motivações, habilidades e competências do Controller na percepção de alunos que cursam pós-graduação em Controladoria. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 16(48), 105-123. DOI: http://dx.doi.org/10.16930/2237-7662/rccc.v16n48.2385
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.