Model of performance indicators for the evaluation of state public health expenditures in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2024v16n2ID32973

Keywords:

Indicators. Performance evaluation. Effectiveness of public spending. Public sector.

Abstract

Objective: To present a proposal for a set of performance indicators that can be used in audits by state courts of audit to assess the effectiveness of budget spending on public health.

Methodology: This is a quantitative study, using statistical techniques related to two-stage Data Envelopment Analysis (DEA) and estimation of longitudinal linear regression models for short, strongly balanced panel data, on budget spending on public health by the states and the Federal District between 2015 and 2019.

Results: It was found that there is no use of performance indicators in the preparation and execution of PPAs by governments, to assess the effectiveness of spending on public actions; that the mention of "performance indicators" refers exclusively to percentages to compare what was achieved in relation to what was planned; that duplicate records of public actions were found in the PPAs by some entities, and that overestimation was identified in the records of planned resources in most PPAs. The degree of statistical explanation of the proposed set of indicators reached an average of 87% statistical confidence. No public entity showed 100% effectiveness in spending. 69% of auditors legitimized the set of indicators proposed to evaluate the effectiveness of state public health spending. Finally, it can be concluded that the proposed performance evaluation indicators can be used to verify the effectiveness of state public health spending.

Study Contributions: It presents performance indicators, created using a statistical method, to assess the effectiveness of state public health spending, since the specialized literature indicates little or no discussion on the subject. It indicates that the actions included in the PPAs are not audited by the courts of auditors and that the legislative power is omitted in monitoring what is planned and what is carried out, considering that there are repeated and overestimated actions.

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Author Biographies

Gilberto Crispim da Silva, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutorado em Contabilidade - Universidade Federal de Goiás (UFG), UAECSA.

Luiz Alberton, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor Titular da Universidade Federal de Santa Catarina; Subcoordenador do Programa de Pós-Graduação Profissional em Planejamento e Controle de Gestão - Mestrado Profissional; Líder (1) do Grupo de Pesquisa em Auditoria; Subcoordenador da Câmara de Administração e Finanças do CRCSC; Presidente do Conselho Fiscal da Associação Fundo Patrimonial Catarina; Coordenador da Comissão de Monitoramento e Avaliação do Projeto Educação Continuada - PEC do CRCSC. Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Paraná (1994), graduação em Licenciatura Plena Para Professores de Formação Especial para Cursos de Ensino de 2º. Grau pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (1994), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002). Formou-se Gerente e Auditor Externo da Qualidade pela DGQ da Alemanha e UTFPR (Curitiba, 1998) e Formação de Auditor Ambiental pelo Environmental Auditors Registration Association - EARA e UTFPR (1998). Tem experiência nas áreas de: Contabilidade; Gestão, Planejamento Estratégico, Auditorias, Sistemas de Controle Interno, Governança Pública, auditorias da Qualidade e Meio Ambiente, pericias contábeis e financeiras, análise das demonstrações contábeis e custos. Exerceu os seguintes cargos/funções: Chefe da Divisão de Contabilidade e Assistente do Coordenador de Orçamento, Finanças e RH (UTFPR); Coordenador do Curso de Ciências Contábeis; Chefe do Departamento de Ciências Contábeis; Secretário de Planejamento e Finanças; Pró-Reitor de Planejamento e Orçamento da UFSC; Coordenador Pró-Tempore do Programa de Pós-Graduação em Controle de Gestão; Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Controle de Gestão, Conselheiro do Conselho Universitário; Conselheiro do Conselho de Curadores da UFSC; Conselheiro Suplente do Conselho Regional de Contabilidade de Santa Catarina e Editor Científico da Revista Catarinense da Ciência Contábil; Conselheiro do Conselho Fiscal da FEESC; Conselheiro do Conselho Fiscal da APUFSC; Presidente da Academia Catarinense das Ciências Contábeis; Coordenador do Comitê de Auditoria Estatutário da Celesc S.A. (2019 a 2020). Membro do Câmara de Pós-Graduação da UFSC (2020-2021). Coordenador do Comitê de Ética e membro do Comitê de Exigibilidade da Celesc S.A. (2021-2022). Conselheiro do Conselho de Administração da Celesc S.A. (2019 -2023).

Raimundo Nonato Rodrigues, Universidade Federal de Pernambuco

Pós-doutorado - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Departamento de Ciências Contábeis.

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Published

01-07-2024

How to Cite

SILVA, G. C. da .; ALBERTON, L.; RODRIGUES, R. N. . Model of performance indicators for the evaluation of state public health expenditures in Brazil. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 241–267, 2024. DOI: 10.21680/2176-9036.2024v16n2ID32973. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/32973. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Section 2: Accounting Applied to the Public Sector and the Third Sector (S2)