WHICH ATTRIBUTES DEFINE A GOOD TEACHER? PERCEPTION OF ACCOUNTING COURSES STUDENTS OFFERED IN BRAZIL AND PORTUGAL
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2017v9n1ID7222Abstract
This research was developed in order to identify and compare which attributes Accounting students enrolled in courses offered in Brazil and Portugal define the teacher as “good”. The study is based in the Lowman model (2004), which argues that the profile of a good teacher can be set from a set of six attributes: (i) knowledge, planning and didatic, (ii) technological capacity, (iii) relationships with students, (iv) personal attributes (v) ability of motivation and (vi) its level of demand. The survey was conducted through an electronic questionnaire with 151 students linked to the Universidade Federal do Rio Grande (91 students) and the Universidade de Aveiro (60 students). It used the factor analysis technique for data analysis. The findings indicate that Brazilian students define the good teacher as one who has mastery the discipline subject, didactics and clarity in explanations. Portuguese students consider most important attributes theoretical and practical knowledge and ability to create connection between them, and indicate the importance of mastering the discipline subject and the ability to explain. In summary, the key attributes to define a “good teacher”, are linked to planning, knowledge, didactic, relationship skills and motivation. These characteristics describe 94% of the good teacher profile.
Keywords: Good Teacher Attributes. Teaching in Accounting. Students Preferences.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, C. M. S. Processo ensino-aprendizagem: características do professor eficaz. Millenium, 39: 55-71, 2010.
ANTONELLI, R. A., COLAUTO, R. D., & CUNHA, J. V. A. Expectativa e satisfação dos alunos de ciências contábeis com relação às competências docentes. REICE, 10(1), 2012.
ANTONELLI, R. A.; GUELFI, B. F. C.; TUMELERO, R. C.; VOESE, S. B. Características Do Bom Professor Sob A Ótica Dos Discentes De Ciências Contábeis Da Geração Y. In: Congresso da ANPCONT, IX, 2015, Curitiba, Anais ... Paraná: ANPCONT, 2015.
APOSTOLOU, B., DORMINEY, J. W., HASSELL, J. M., & REBELE, J. E. Accounting education literature review (2013–2014). Journal of Accounting Education, v. 33(2), p. 69-127, 2015.
APOSTOLOU, B., DORMINEY, J. W., HASSELL, J. M., & WATSON, S. F. Accounting education literature review (2010–2012). Journal of Accounting Education, v. 31(2), p. 107-161, 2013.
APOSTOLOU, B., HASSELL, J. M., REBELE, J. E., & WATSON, S. F. Accounting education literature review (2006–2009). Journal of Accounting Education, v. 28(3), p. 145-197, 2010.
ARAÚJO, T. S.; LIMA, F. D. C.; OLIVEIRA, A. C. L; MIRANDA, G. J. Problemas Percebidos no Exercício da Docência em Contabilidade. Revista Contabilidade & Finanças, 26(67): 93-105, 2015.
BORRERO, M., & LOSADA, S. El perfil del buen docente universitario. Una aproximación en función del sexo del alumnado. REDU – Revista de docência Universitária, 10(2): 237-240, 2012.
BOZU, Z., & HERRERA, J. C. El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docents. Disponível em: http://educacioncientifica.org/Refiedu/Vol2_2/REFIEDU_2_2_4.pdf. Acesso em 21/04/2015. 2009.
CATALDI, Z. Un nuevo perfil del profesor universitario. Revista de informatica educativa y medios audiovisuales, 1(3):28-33, 2004.
CATAPAN, A.; COLAUTO, R. D.; SILLAS, E. P. Percepção dos discentes sobre os docentes exemplares de contabilidade em IES públicas e privadas. Revista de Informação Contábil. 6(2): 63-82, 2012.
CUNHA, M. I. da. O bom professor e sua prática (3rd ed.). Campinas: Papirus, 1994.
DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
FÁVERO, L. P., BELFIORE, P., SILVA, F. L., & CHAN, B. L. Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
GAMMIE, B., GAMMIE, E., & CARGILL, E. Personal skills development in the accounting curriculum. Accounting Education, v. 11(1), p. 63-78, 2002.
GASSNER, F. P. Percepções e preferências, em relação ao ensino, dos estudantes de Ciências Contábeis das universidades federais do sul do Brasil. 2010. 160f. Dissertação (Mestrado em Contabilidade) – Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil, 2010.
GRADVOHL, R. F., LOPES. F. F. P., & COSTA, F. J. O perfil do bom professor de contabilidade: uma análise a partir da perspectiva de alunos de cursos de graduação. In: Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, 9, 2009, São Paulo, Anais ... São Paulo: FIPECAFI, 2009.
GUIMARÃES, J. Competências do professor universitário: a prática como itinerário para a aprendizagem ativa do aluno e para a formação continuada do docente. In: Encontro da ANPAD, XXXVIII, 2014, Rio de Janeiro, Anais ... Rio de Janeiro: ANPAD, 2014.
HERNANDES, D. C. R., PELEIS, I. R., & BARBALHO, V. F. O professor de contabilidade: habilidades e competências. In Saraiva (Ed.), Didática do ensino da contabilidade: aplicável à outros cursos superiores (1st ed., pp. 61–119). São Paulo, 2006.
HOFFMANN, J. M. L. Avaliação: mito e desafio. São Paulo: Mediação, 2003.
KÜHL, M. R., MAÇANEIRO, M. B., CUNHA, J. C.; CUNHA, S. K. da. O valor das competências docentes no ensino da Administração. Revista de Administração de São Paulo, 48: 783–799, 2013. doi:10.5700/rausp1121.
LOWMAN, J. Dominando as técnicas de ensino. São Paulo: Atlas, 2004.
LUCKESI, C. C. Avaliação de aprendizagem escolar: estudos e proposições. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1997.
MAGALHÃES, Y. T.; PATRUS, R. Quem foi seu melhor professor no curso de administração? uma análise dos tipos de bons professores sob a ótica do aluno. In: Encontro da ANPAD, XXXVII, 2013, Rio de Janeiro, Anais ... Rio de Janeiro: ANPAD, 2013.
MALM, B.; LÖFGREN, H. Teacher competence and student ?s conflict handling strategies. Research in Education, 76: 62-73, 2006.
MARION, J. C.; GARCIA, E.; CORDEIRO, M. Discussão sobre
metodologias de ensino aplicáveis à contabilidade. Contabilidade Vista & Revista, 10(1): 28-33, 1999.
MARSH, H. W. Multidimensional student’s evaluations of teaching effectiveness: a teste of alternativa higher-order structures. Journal of Educationl Psychology, 83: 285–296, 1991.
MASETTO, M. T. Competências pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
NOGUEIRA, D. R.; NOVA, S. P. C. C.; CARVALHO, R. C. O. O bom professor na perspectiva da geração Y: uma análise sob a percepção dos discentes de Ciências Contábeis. Enfoque: Reflexão Contábil, 31(11): 37–52, 2012. doi: 10.4025/enfoque.v31i3.16895.
NOSSA, V. Formação do corpo docente dos cursos de graduação em contabilidade no Brasil: uma análise crítica. Caderno de Estudos, São
Paulo: FIPECAFI, nº 21 – Maio a Agosto, 1999.
OTT, E.; CUNHA, J. V. A.; CORNACCHIONE Jr, E. B.; DE LUCA, M. M. M. Relevância dos conhecimentos, habilidades e métodos instrucionais na perspectiva de estudantes e profissionais da área contábil: estudo comparativo internacional. Revista Contabilidade & Finanças, v. 22(57), p. 338-356, 2011.
PAN, D.; TAN, G. S. H.; RAGUPATHI, K.; BOOLUCK, K.; ROOP, R.; IP, Y. K. Profiling teacher/teaching using descriptors derived from qualitative feedback: Formative and summative applications. Research in Higher Education, 50, 73–100, 2009. doi:10.1007/s11162-008-9109-4.
PLUTARCO, F. F., & GRADVOHL, R. F. Competências dos professores de Administração: a visão dos alunos de cursos de Graduação. In: Encontro da ANPAD, XXXIV, 2010, Rio de Janeiro, Anais ... Rio de Janeiro: ANPAD, 2010.
PORTUGAL. Lei n.o 49 de 30 de Agosto de 2005. Alteração à Lei de Bases do Sistema Educativo. Disponível em: <http://www.dges.mctes.pt/NR/rdonlyres/720F589D-0360-48D2-AE1D-80142EA2BB8A/497/11Lei_49_2006.pdf>. Acesso em 14/08/2014.
PÓVOA, M. Anatomia da internet: investigações estratégicas sobre o universo digital. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2000.
RANGEL, M. Representação e reflexões sobre o bom professor. Petrópolis: Vozes, 1994.
REICHEL, N.; ARNON, S.A multicultural view of the good teacher in Israel. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15(1): 59–85, 2009.
SANTANA, A. L. A.; ARAÚJO, A. M. P. Aspectos do perfil do professor de Ciências Contábeis e seu reflexo no Exame Nacional de Desempenho dos estudantes ( ENADE ) – um estudo nas universidades federais do Brasil. Revista Contabilidade Vista & Revista, 22(4): 73–112, 2012.
VIEIRA, C. DE C. N., PADILHA, C. K., & DOMINGUES, M. J. C. de S. Características esperadas do professor atuante nos cursos de Administração e Ciências Contabeis. Revista Da UNIFEBE, 1(12): 125–
, 2013.
WHALE, D. Technology skills as a criterion in teacher evaluation. Journal of Technology and Teacher Education, 14(1), 61–74, 2006.
ZABALZA, M. A. Competencias docentes del profesorado universita?rio: calidad y desarrollo profesional. Madri: Narcea, 2004.
ZANELLA, L. Aprendizagem: uma introdução. Em J. La Rosa (Org.), Psicologia e Educação: o significado do aprender (pp. 17-31). Porto Alegre: EIPUCRS, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.