WHICH ATTRIBUTES DEFINE A GOOD TEACHER? PERCEPTION OF ACCOUNTING COURSES STUDENTS OFFERED IN BRAZIL AND PORTUGAL

Authors

  • Ana Paula Capuano da Cruz Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Alexandre Costa Quintana Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Débora Gomes Machado Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Flávia Regina Czarneski Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Luane de Oliveira Lucas Universidade Federal do Rio Grande - FURG

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2017v9n1ID7222

Abstract

This research was developed in order to identify and compare which attributes Accounting students enrolled in courses offered in Brazil and Portugal define the teacher as “good”. The study is based in the Lowman model (2004), which argues that the profile of a good teacher can be set from a set of six attributes: (i) knowledge, planning and didatic, (ii) technological capacity, (iii) relationships with students, (iv) personal attributes (v) ability of motivation and (vi) its level of demand. The survey was conducted through an electronic questionnaire with 151 students linked to the Universidade Federal do Rio Grande (91 students) and the Universidade de Aveiro (60 students). It used the factor analysis technique for data analysis. The findings indicate that Brazilian students define the good teacher as one who has mastery the discipline subject, didactics and clarity in explanations. Portuguese students consider most important attributes theoretical and practical knowledge and ability to create connection between them, and indicate the importance of mastering the discipline subject and the ability to explain. In summary, the key attributes to define a “good teacher”, are linked to planning, knowledge, didactic, relationship skills and motivation. These characteristics describe 94% of the good teacher profile.

Keywords: Good Teacher Attributes. Teaching in Accounting. Students Preferences.

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Author Biographies

Ana Paula Capuano da Cruz, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (FEA/USP), Mestre em Contabilidade pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Professora do Instituto de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Alexandre Costa Quintana, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutor em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (FEA/USP), Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Professor do Instituto de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Débora Gomes Machado, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional de Blumenau (FURB), Mestre em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS).

Professora do Instituto de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Flávia Regina Czarneski, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Mestre em Administração também pela UFSC.

Professora do Instituto de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Luane de Oliveira Lucas, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

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Published

02-01-2017

How to Cite

CRUZ, A. P. C. da; QUINTANA, A. C.; MACHADO, D. G.; CZARNESKI, F. R.; LUCAS, L. de O. WHICH ATTRIBUTES DEFINE A GOOD TEACHER? PERCEPTION OF ACCOUNTING COURSES STUDENTS OFFERED IN BRAZIL AND PORTUGAL. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 163–184, 2017. DOI: 10.21680/2176-9036.2017v9n1ID7222. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/7222. Acesso em: 22 jul. 2024.

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