Controllership teaching in stricto sensu postgraduate accounting courses
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2025v17n2ID40764Keywords:
Controllership Teaching. Postgraduate. Accounting.Abstract
Purpose: Verify how the teaching of controllership is being approached in stricto sensu postgraduate courses in accounting area in Brazil, through content analysis of the syllabi and under the students' perception.
Methodology: The research is classified as descriptive and with a qualitative approach. Data collection was documentary and through narrative interviews. The curricular structure of 17 higher education institutions (HEIs) that offer stricto sensu postgraduate courses in accounting area was analyzed. As a complement, the research included the participation of 13 postgraduate students who participated in a narrative interview. To analyze the results, a content analysis technique was used.
Results: The study findings show that the Controlling discipline in postgraduate programs in Accounting Sciences presents common theoretical contents, such as internal control and management systems, but with diversity in educational approaches among institutions. There was emphasis on the need for better integration between teaching and research, in addition to the inclusion of new methodologies and emerging themes. Students recognize the importance of the content for the job market, suggesting greater practical applicability and interaction with professionals as necessary areas of development.
Contributions of the Study: The research results contribute to elucidating gaps in the curriculum of postgraduate courses in accounting related to content covering the managerial area, as well as benefiting both academia and the business sector by qualifying managers according to market demands, boosting better performance and competitiveness of organizations.
Downloads
References
Almeida, D. M., de Vargas, A. J., & Rausch, R. B. (2011). Relação entre ensino e pesquisa em controladoria nos cursos de pós-graduação stricto senso em ciências contábeis brasileiros. Anais do 5º Congresso da Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, Vitória, Espírito Santo, Brasil. https://anpcont.org.br/pdf/2011/EPC003.pdf
Araújo, J. G. R., Callado, A. L. C., & Cavalcanti, B. S. B. (2014). Habilidades e competências do controller: Um estudo com alunos de cursos de pós-graduação em controladoria. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 13(38), 52-64. https://revista.crcsc.org.br/index.php/CRCSC/article/view/1694/1799
Arruda, C. R. (2020). O Papel da controladoria na administração pública. Anais do XX USP International Conference in Accounting, São Paulo, São Paulo, Brasil. https://congressousp.fipecafi.org/anais/20UspInternational/ArtigosDownload/2433.pdf
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Boff, M. L., Beuren, I. M., & Guerreiro, R. (2008). Institucionalização de hábitos e rotinas da controladoria em empresas do Estado de Santa Catarina. Organizações & Sociedade, 15(46), 153-174. https://doi.org/10.1590/S1984-92302008000300008
Borinelli, M. L. (2006). Estrutura conceitual básica de controladoria: Sistematização à luz da teoria e da práxis [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12136/tde19032007-151637/pt-br.php.
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). (s.d.). Sobre a CAPES. https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/perguntas-frequentes/sobre-a-cap
Coelho, E., Richartz, F., Krüger, L. M., & Zolet, P. E. (2010). Análise do conteúdo ministrado nas disciplinas de controladoria nas Universidades Federais do Brasil em relação aos anseios do mercado. Anais do XVII Congresso Brasileiro de Custo, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/view/778
Cunha, T. M. (2020). O ensino da disciplina de Controladoria nos cursos de Mestrado em Ciências Contábeis e Controladoria no Brasil [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal Rural de Pernambuco]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/8990
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projeto de pesquisa. 4. ed. Atlas.
Gomes, M. D. C. T., de Oliveira, R. M. A., da Rocha Carvalho, D., & de Oliveira, R. M. A. (2011). O ensino da disciplina de controladoria: Um estudo comparativo nas IES paraibanas, sergipanas e potiguares. Anais do XVIII Congresso Brasileiro de Custos, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil. https://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/view/554
Klein, S. B., Colla, P. E. B., Moreno, T. C. B., & Walter, S. A. (2022). Pensamento crítico como uma competência nos mestrandos de contabilidade: Análise sob a ótica de Bloom. Revista Mineira de Contabilidade, 23(2), 43–55. https://doi.org/10.51320/rmc.v23i2.1353
Lay, L. A., Santos, C. A. dos, & Silva, M. Z. (2017). Estrutura conceitual básica de controladoria nos artigos sobre controladoria em periódicos nacionais de contabilidade. Perspectivas Contemporâneas, 12(1), 22-45. https://revista2.grupointegrado.br/revista/index.php/perspectivascontemporaneas/article/view/2154
Leite, M., Reif, E., & Lavarda, C. E. F. (2018). Análise da controladoria e suas funções: Estudo de caso em uma organização da construção civil. Desafio Online, 6(1). https://desafioonline.ufms.br/index.php/deson/article/view/2076
Lima, B. C. C., Ferraz, S. B., de Albuquerque Júnior, E. P., De Luca, M. M. M., & de Vasconcelos, A. C. (2013). Controladoria nos mestrados em ciências contábeis no Brasil. Revista de Administração FACES Journal, 12(3), 45-63. http://revista.fumec.br/index.php/facesp/article/view/1381
Lourensi, A., & Beuren, I. M. (2011). Inserção da controladoria em teses da FEA/USP: Uma análise nas perspectivas dos aspectos conceitual, procedimental e organizacional. Contabilidade Vista & Revista, 22(1), 15–42. https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista/article/view/1153
Lunkes, R. J., Schnorrenberger, D., & Rosa, F. S. D. (2013). Funções da controladoria: Uma análise no cenário brasileiro. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, 15(47), 283-299. https://doi.org/10.7819/rbgn.v15i47.1185
Moreira, C. S., de Souza, J. M., Araújo, A. O., & Lima, D. H. S. (2020). Aprendizagem baseada em problemas: Relato de uma experiência no ensino em contabilidade. Revista Mineira de Contabilidade, 21(3), 84–96. https://doi.org/10.51320/rmc.v21i3.1159
Mosimann, C. (1994). Controladoria seu papel na administração de empresas: um enfoque e sistemas de informação contábil. 2. ed. Atlas.
Pletsch, C. S., da Silva, A., & Lavarda, C. E. F. (2016). Conteúdos da disciplina de controladoria e as funções do controller no mercado de trabalho. Revista Pretexto, 17(1), 118-133. http://revista.fumec.br/index.php/pretexto/article/view/2798
Robert Half (2022). Guia Salarial 2023 da Robert Half: confira profissões em alta e as principais tendências do mercado de trabalho. Disponível em: https://www.roberthalf.com/br/pt/sobre-robert-half/imprensa/guia-salarial-2023-da-robert-half-confira-profissoes-em-alta-e-principais-tendencias-do#:~:text=SDR%20e%20BDR%3B-,Algumas%20perspectivas%20de%20remunera%C3%A7%C3%A3o%20para%202023%3A,G%20%2D%2015.300%20%7C%2022.200%20%7C%2027.300. Acesso em 19 ago. 2024
Rodrigues, E. R. (2007). Conteúdos de apoio à controladoria ministrados nos cursos de graduação em Ciências Contábeis das Instituições de Ensino Superior (IES) de Minas Gerais [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Uberlândia]. Repositório Institucional - Universidade Federal de Uberlândia. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12023
Sampaio, S. S., Oliveira, L. V. C., Rodrigues, M. V., & Cavalcante, S. M. de Araújo. (2020). A disciplina de controladoria na pós-graduação stricto sensu: Motivações pré-existentes e habilidades desenvolvidas. Revista Eletrônica Acta Sapientia, 7(1). https://actasapientia.com.br/index.php/acsa/article/view/37
Souza, C. M. (2010). Um estudo dos conteúdos temáticos curriculares ministrados na disciplina de controladoria nos cursos de graduação em ciências contábeis do sul do Brasil [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repósito Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/93914
Vasconcelos, M. L. D., Manzi, S. M. S., & Lima, A. C. de. (2017). Uma análise dos programas de pós-graduação stricto sensu no Brasil na área de controladoria. Custos e Agronegócio On Line, 13(3), 21-55. http://www.custoseagronegocioonline.com.br/numero3v13/OK%202%20pos.pdf
Vieira, G. O., Costa, S. A. (2023). Perfil desejado do controller por empresas brasileiras. Revista Mineira de Contabilidade, 24(3), 13-25. https://doi.org/10.51320/rmc.v24i3.1447
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
Português (Brasil)
English
Español (España)