Higher Education Students: insecurities and questions in your career development
Keywords:
Career Project, Professional Planning, Professional GuidanceAbstract
Reviews are great agile and analytical scientific tools for producing, socializing and sharing instructive study materials for academic and professional environments, highlighting the main points of a work, saving resources for its readers (CALVOSA, 2021). An academic and critical review aims to interpret a scientific publication with the aim of generating discussions, insights, or even the decision to consume the original work itself (CALVOSA, 2020). The DEGECAR Extension Project (UFRRJ) and the GeCaPEP Research Group (CNPq), through the Project LAB_LID – Laboratório de Liderança e Gestão, offer students from partner higher education institutions the opportunity to prepare, supervise and publish reviews academic and critical articles. After publishing their productions at a NEPE event, internal to UFRRJ, if approved in a double review assessment, the best-classified works are sent to prestigious journals for consideration and publication. It is believed that the social and practical contribution of the project stimulates the circulation of cutting-edge knowledge, extension and research activities and greater exchange between the academic community.
Downloads
References
ALMEIDA, A. et al. Uma iniciativa de educação profissional para a construção de carreira dos alunos de Administração. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, 2022. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i2.25991
ALMEIDA, M. et al. Análise Psicológica e Perfil dos Empreendedores a partir dos seus Valores Pessoais e dos Tipos Motivacionais. In: Congresso Nacional de Administração e Ciências Contábeis–AdCont 2010
ALVARENGA, C. et al. A Adoção da Pedagogia Empreendedora na Perspectiva de um Mundo VUCA. South American Development Society Journal, v. 10, n. 28, 2024.
ALVARENGA, M. et. al. Os funcionários percebem a gestão do conhecimento no ambiente de trabalho? Estudo de caso na realidade de uma pequena empresa. Revista Uniabeu, v. 3, n. 5, p. 203-229, 2010.
APARÍCIO, I. et al. Carreira feminina: quebrando paradigmas e alcançando sucesso. In: VI SEGET – Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia. 2009.
APARÍCIO, I. et al. Relações de trabalho a contribuição dos modelos de gestão. In: VIII SEGET – Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia. 2011.
ARAÚJO, M. et al. O Estudo do Fenômeno da Liderança Sob a Ótica dos Líderes das Gerações Y, X e Baby Boomers. In: III Congresso Nacional de Administração e Ciências Contábeis – AdCont 2012.
BEZERRA, E. et al. Planejamento de carreira e desenvolvimento profissional: um estudo sobre o plano de carreira de professores vinculados à SEEDUC-RJ. In: Encontro de Administração Pública e Governo–ENAPG, 2012.
CALVOSA, M. Análise da Ferramenta MDA-Modelo de Decisões por Axiologia, aplicado ao planejamento estratégico pessoal. In: XXII SEMEAD-Seminários em Administração-FEA-USP, São Paulo, 2019.
CALVOSA, M. As Competências e as Expectativas do Futuro Administrador: o estudo do perfil do estudante de Administração da UFRRJ. Revista Universidade Rural. Serie Ciências Humanas, v. 29, p. 201-218, 2008.
CALVOSA, M. Como o bem-estar ocupacional docente é afetado por cenários inesperados e imprecisos? Revista UFG, Goiânia, v. 22, n. 28, 2022.
CALVOSA, M. et al. Processos de Orientação Profissional nas Organizações: coaching, mentoring e career counseling. In: XXIV SemeAd-Seminários em Administração FEA-USP, São Paulo, 2021.
CALVOSA, M. Gerência de Vendas: o ambiente organizacional. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2010. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.22118.84802
CALVOSA, M. Instruções de como elaborar uma resenha acadêmica e crítica. In: Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line. 2020. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.27661.00482
CALVOSA, M. Liderança Empresarial e Estratégica. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2021.
CALVOSA, M. Modelo de verificação e diretrizes para a publicação de resenha crítica. In: III Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, 2021. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.20950.11846
CALVOSA, M. O planejamento estratégico ainda é válido e eficaz para as organizações contemporâneas? Cadernos EBAPE, FGV, v. 20, n. 3, 2023. https://doi.org/10.1590/1679-395120220016
CALVOSA, M. Perspectivas e Decisões de Carreira: dilemas entre a vida profissional e pessoal. Revista de Casos e Consultoria, v. 11, n. 1, p. e11129-e11129, 2020.
CALVOSA, M. Relevância do trabalho e da qualidade de vida no trabalho para a sociedade. RAE - Revista de Administração de Empresas, v. 62, n. 2, 2022. https://doi.org/10.1590/S0034-759020220209
CALVOSA, M. Tecnologia e Organização do Trabalho. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2011. http://dx.doi.org/ 10.13140/RG.2.2.15407.96167
CALVOSA, M.; FERREIRA, M. Liderança: Representações sociais e modelos mentais dos séculos XX e XXI. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), v. 29, n. 01, p. 224-260, 2023. https://doi.org/10.1590/1413-2311.377.125771
CALVOSA, M.; FERREIRA, M. Os Atuais Pesquisadores sobre o Tema Liderança estão presos ao Modelo Mental do Século XX? In: XLV EnANPAD - Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, Curitiba, 2021.
CALVOSA, M.; FRANCO, I. Descomplicando o VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity and Ambiguity). Investigação e Considerações sobre as Publicações A1 da Área 27 do Qualis/Capes. In: XLVI EnANPAD - Encontro da ANPAD, 2022.
CARDOSO, D. et al. Percepção de Qualidade no Atendimento Público: um estudo de caso sobre eficiência e satisfação na SAG-ICEx-UFF. Revista de Casos e Consultoria, v. 13, n. 1, 2022.
CARVALHO, C. et al. A Abordagem de Liderança nos Tempos de Pandemia: como proporcionar resultados por meio do teletrabalho. In: XVIII CONVIBRA - Congresso Virtual de Administração, 2021.
CASTRO, P. et al. Prioridades axiológicas e expectativa de sucesso: m estudo com os CEO´s do futuro. In: Encontro da ANPAD-XXXIII ENANPAD. São Paulo, 2009.
CORREIA, F. et al. A necessidade de gestores no século XXI: liderança empresarial x gerenciamento eficaz. In: II Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, Resende–RJ, 2005.
CORREIA, F. et al. Remuneração por Competência: uma Alternativa de Remuneração Variável para o Empregado In: II Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, Resende–RJ, 2005.
DIAS, M. et al. Os significados da procura da continuidade dos estudos e sua relação com projetos de carreira. Revista Temas em Educação, v. 29, n. 1, Abril, 2020. http://dx.doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n1.46897
FERNANDES, A. et al. A proposta de um framework para analisar o comportamento do cliente digital por meio do Business Model Canvas. Revista de Casos e Consultoria, v. 12, n. 1, p. e26972, 2021.
FERNANDES, A. et al. A Tipologia de Classificação de Clientes aplicada à necessidade do Dinamismo de Novos Modelos de Negócios no Microambiente de Pequenas Empresas. In: XIII CASI-Congresso de Administração, Sociedade e Inovação, on-line. 2022.
FERNANDES, A. et al. Empreendedorismo no Mercado Digital: como identificar e inserir ferramentas no negócio adequadas as demandas dos clientes digitais? Revista Valore, v. 7, (edição especial), 2022. https://doi.org/10.22408/reva732022139247-66
FERREIRA, M. et al. Efeitos do Uso das TICs e sua Relação com o Trabalho e a Gestão de Pessoas. In: XIII CASI - Congresso de Administração, Sociedade e Inovação, Rio de Janeiro. 2021.
FERREIRA, M. et al. Habilidades Digitais e Habilidades Digitais do Século 21 – Uma Análise Bibliométrica. In: XXIV SEMEAD-Seminários de Administração FEA/USP, São Paulo, 2021.
FORTUNATO, W. et al. Escreva o Futuro Acadêmico: Relato de Experiência de Estudantes de Administração da UFRRJ/CEDERJ em um Projeto de Extensão. EaD em Foco, [S. l.], v. 14, n. 2, p. e2255, 2024. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2255
FORTUNATO, W. et al. Estratégias de Atração e Engajamento de Estudantes da Modalidade EAD: Relato Técnico de um Projeto de Extensão Universitária no Rio de Janeiro. In: 10 EMPRAD - Encontro dos Programas de Pós-Graduação Profissionais em Administração, FEA/USP, 2024.
FORTUNATO, W. et al. Tecnologias Digitais e Desenvolvimento Acadêmico. In: 10 EMPRAD - Encontro dos Programas de Pós-Graduação Profissionais em Administração, FEA/USP, 2024.
FREITAS, J. Angel Investor: empreendedorismo fomentado através de uma nova modalidade de investidor. Revista Cadernos de Administração, v. 1, n. 2, p. 1-18, 2008.
GOUVEIA, L. et al. Hélice tríplice no Brasil: A entrada da universidade nas parcerias público-privadas. In: XII Semead - Seminários de Administração, São Paulo, 2009.
HALL, D. Careers In and Out of Organizations. Califórnia: Sage Publications, 2002.
https://doi.org/10.47191/jefms/v7-i5-66
JANUÁRIO, É. et al. Análise da capacidade dinâmica gerencial, envolvendo cultura organizacional e agilidade organizacional. Revista Internacional de Gestão Científica e Turismo, [S. [1], v. 10, n. 3, 2024. https://doi.org/10.55905/ijsmtv10n3-060
KRAKAUER, P. et al. Análise sobre os Processos de Orientação Profissional nas Organizações. In: XVII CONVIBRA - Congresso Virtual de Administração, 2020.
KRAKAUER, P. et al. Mentorias SPOT: relato técnico sobre a proposta de unir orientação profissional e capacitação empreendedora. In: 8 EMPRAD - Encontro dos Programas de Pós-Graduação Profissionais em Administração, FEA/USP, 2022.
LEITE, R. et al. Mentorias Spot: oportunidade de orientação profissional para iniciativas empreendedoras. In: XI EGEPE-Encontro de Estudos sobre Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, Belo Horizonte/MG, 2020.
LEITE, R. et al. Mentorias Spot: vantagens, desvantagens e operacionalização. Revista de Carreiras e Pessoas, v. 14, n. 1, p. 118-140, 2024. https://doi.org/10.23925/recape.v14i1.55681
LEITE, R. et al. Processos de Orientação Profissional nas Organizações: coaching, mentoring e career counseling. In: XXIV SemeAd-Seminários em Administração FEA-USP, São Paulo, 2021.
LIMA, R. et al. Uma Visão sobre Carreiras dentro da Estrutura Organizacional em Redes. Revista Cadernos de Administração (Macaé), v. 1, p. 76-95, 2008.
MACEDO, J. et al. A. Um ensaio sobre inovação gerencial e TICs em organizações competitivas. International Journal of Scientific Management and Tourism, [S. l.], v. 10, n. 3, p. e963, 2024. https://doi.org/10.55905/ijsmtv10n3-041
MACHADO, C. Quarteirização vs Terceirização: uma vantagem competitiva na gestão de contratos. In: III SEGET – Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia. 2006.
MARTINS, A. et al. Autoeficácia vs. Estresse: como gerar estudantes mais comprometidos, com maior qualidade de vida e com sentimento de sucesso acadêmico? Revista UFG, v. 22, 2022.
MELO, K.et al. Desenvolvimento de carreira: o papel da mulher nas organizações. Revista Cadernos de Administração, v. 2, n. 1, p. 130-148, 2009.
MENDONÇA de SOUZA, F. et al. Gestão Estratégica de Pessoas e de Instituições no Ambiente VUCA. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, v. 7, n. 1, 2024.
NOGUEIRA, C. et al. Lições de Liderança dos CEO’s da Apple Inc.: Steve Jobs e Tim Cook. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, v. 7, n. 1, 2024.
OLIVEIRA, M. et al. Gestão de Carreiras: perspectivas para o colaborador do tradicional ao contemporâneo. In: XVIII CONVIBRA - Congresso Virtual de Administração, 2021.
OSSOLA, L. et al. Cultura e Agilidade Organizacional: Apresentação de um modelo de gestão aplicado a ambientes dinâmicos. In: XVII SEGET - Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, Resende, 2020.
QUEIROZ, A. de et al. Canvas and the marketing tools as assumptions for managerial decision making. In: Principles and Concepts for development in nowadays society. California/USA: Seven Publicações, 2022.
QUEIROZ, A. de et al. Decisões Empreendedoras em Pequenos e Médios Negócios à base do uso das Ferramentas Plano de Marketing e Canvas. In: XIII CASI-Congresso de Administração, Sociedade e Inovação, on-line, 2022.
QUEIROZ, A. de et al. Market fit e decisões empreendedoras em uma cidade desigual. Revista Brasileira de Casos de Ensino em Administração, v. 13, n 2, 2023. https://doi.org/10.12660/gvcasosv13n2c3
QUEIROZ, A. de et al. O Ambiente Organizacional e a Tomada de Decisão Orientada Por Meio De Um Framework Envolvendo as Ferramentas Plano de Marketing e Canvas. Revista Valore, v. 7, (edição especial), 2022. https://doi.org/10.22408/reva732022139016-35
SAMPAIO MARTINS, A. et al. Learning Analytics Aplicada às Áreas Pedagógica e Educacional: verificação do aumento da motivação e do desempenho acadêmico em alunos do nível superior. South American Development Society Journal, [S.l.], v. 10, n. 28, 2024. http://dx.doi.org/10.24325/issn.2446-5763.v10i28r1
SANTOS, R. Educação Corporativa: as vantagens da implantação de um projeto de universidade corporativa. In: Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2006.
SERRA, F. et al. Quais são as prioridades axiológicas dos líderes empresariais? Análise dos seus valores pessoais a partir do inventário de valores SVS de Schwartz. In: Anais do Encontro de Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho-EnGPR, João Pessoa/PB, 2011.
SHIOSE, S. et al. Sistemas integrados de gestão: alternativa contemporânea eficaz de gerenciamento e planejamento para instituições públicas de ensino. In: XIV Semead-Seminários em Administração da USP, São Paulo, 2012.
SILVA, P. et al. Quais são as prioridades axiológicas dos docentes de IES? Uma survey sobre a hierarquização de seus valores pessoais. In: XXXV ENANPAD - Encontro da ANPAD. Rio de Janeiro, 2011.
SOUZA NETO, S. et al. As competências de liderança: atributos e práticas do líder do século XXI, uma pesquisa quantitativa. Revista de Administração da UNIMEP, v. 4, n. 1, p. 68-94, 2006.
THOMAZ, A. et al. Mentalidade Ágil e Folga Ágil Garantem Competitividade em Longo Prazo? Revista de Casos e Consultoria, v. 15, n. 1, 2024.
VILAS BOAS, A. et al. Analysis of Customer Digital Behavior through the Canvas Business Model: An Initial Proposal. Journal of Economics, Finance and Management Studies, v. 7, n. 5, 2024.
VILAS BOAS, A. et al. The Potential of Leadership: Differences between Mental Models of Leadership in the Twentieth and Twenty-First Centuries. IntechOpen, 2023. http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.1002385
XAVIER, A. et al. Desenvolvimento Pessoal e Profissional de Futuros Gestores: como a Geração Y encara as competências necessárias para o aumento da empregabilidade e para o sucesso no ambiente profissional. In: XXXVI ENANPAD - Encontro da ANPAD. Rio de Janeiro, 2012.
XAVIER, A. et al. O Perfil do Estudante de Administração do Ensino Superior: um estudo comparativo entre amostras de uma universidade federal do Rio de Janeiro. In: XIV Semead-Seminários em Administração da USP, São Paulo, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andreia Cristina Resende de Almeida, João Luís Alves Pinheiro, Marcello Vinicius Doria Calvosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Português (Brasil)
English
Español (España)