ORGANIZATIONAL IDENTITY IN ORGANIZATIONS OF PARTICIPATORY MANAGEMENT: A CASE STUDY DESIGN RECA

Authors

  • Francisco Raniere Moreira da Silva Universidade Estadual Vale do Acaraú
  • Daiane Sousa Sales Universidade Estadual Vale do Acaraú
  • Maria Francizete de Vasconcelos Universidade Estadual Vale do Acaraú
  • Ana Iris Teixeira Tomás Universidade Estadual Vale do Acaraú

Keywords:

third sector; organizations; identity; management

Abstract

This study concerns how is the phenomenon of Organizational Identity in organizations with participatory management model. To this end, we present a case study of the project RECA (Forestry Economic Joint Venturer and Compacted), an association of producers located in the region of Ponta do Abuna, between the states of Rondônia and Acre. We sought to know the identity of that organizational design and verify the same relationship with the decision-making processes and communication. We used literature and how qualitative approach with field research and direct contact with the population. Data collection was through empirical observation, analysis of documents of the association, informal conversations and semi-structured interviews with different stakeholders involved. The analysis of information obtained confirms the idea that the process of identity construction in nonprofits occurs in a peculiar way. In participative management people tend to feel part of the organization and the links show identity is stronger than in other types of corporation. There was also a close relationship between organizational identity and power relations within the organization, which interferes with the flow of communication and decision making.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUER, Márcio André Leal; MESQUITA, Zilá. As concepções de identidade e as relações entre indivíduos e organizações: um olhar sobre a realidade da agricultura ecológica. Revista de Administração Contemporânea – RAC Eletrônica, v. 1, n. 1, art. 2, p. 16-30, jan/abr. 2007. Disponível em www.anpad.org.br/rac-e; acesso em: 13 de Janeiro de 2010, 14:30h.

CALDAS, Miguel P.; WOOD JR, Thomaz. Identidade Organizacional. Revista de Administração de Empresas – RAE, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 6-17, jan/mar. 1997.

CHAPPELL, R. T.; READ, W. L. Comunicação interna na empresa moderna. Tradução de Edmond Jorge. Rio de Janeiro: Fórum, 1973.

MACHADO, Hilka Vier. A Identidade e o contexto organizacional: perspectivas de análise. Revista de Administração Contemporânea – RAC, São Paulo, Ed. Especial, p. 51-73, 2003.

MACHADO-DA-SILVA, Clóvis L.; NOGUEIRA, Eros E. da Silva. Identidade Organizacional: um caso de manutenção, outro de mudança. Revista de Administração Contemporânea – RAC. São Paulo, Ed. Especial, p. 35-58, 2001.

PIMENTA, Maria Alzira. Comunicação empresarial. 5.ed. São Paulo: Alínea, 2006.

RUÃO, T. (2001). “O conceito de identidade organizacional: teorias, gestão e valor”, comunicação apresentada ao II Congresso da SOPCOM – Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação, Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa.

SARAIVA, Luiz Alex Silva. Et al,. Identidade organizacional no terceiro setor: um estudo de organizações não governamentais de uma cidade mineira.

THEMÉ, A. W. Como interpretar as perspectivas geradas pela globalização na virada do milênio. 1999. 80 f. Dissertação (Pós-Graduação em Marketing no Mercado Globalizado) – Diretoria de Projetos Especiais, Instituto de Pesquisas Sócio-Pedagógicas, Universidade Candido Mendes, Rio de Janeiro.

Published

01-07-2013

How to Cite

SILVA, F. R. M. da .; SALES, D. S. .; VASCONCELOS, M. F. de .; TOMÁS, A. I. T. . ORGANIZATIONAL IDENTITY IN ORGANIZATIONS OF PARTICIPATORY MANAGEMENT: A CASE STUDY DESIGN RECA. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 4, n. 3, p. e431, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/21953. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles