INTERNAL COMMUNICATION AS A STRATEGIC TOOL FOR MANAGING PEOPLE: A CASE STUDY IN A PUBLIC ENTERPRISE

Authors

  • Marta Cristina de Souza Universidade Cruzeiro do Sul
  • Marcelo Bernardino Araújo Universidade Cruzeiro do Sul
  • Alex Paubel Junger Universidade Federal do ABC
  • Jadir Perpétuo dos Santos Universidade Federal do ABC

Keywords:

Organizational communication. Interpersonal conflict. People management.

Abstract

The object of this research was given one of a company of Directors of mixed economy that works with paulista urban mobility and has present in some situations, noises in interpersonal communication. This article sought to address the importance of internal organizational communication in personal relationships and corporate performance, trying to give visibility to how this has been handled, what its effects and consequences on the organizational level. In addition to the literature, which brought to light the importance of the issue, with some concepts and ideas of several authors, it was also carried out a qualitative research with questionnaire. Research has shown that the sector faces interpersonal conflicts triggered by poor internal communication, coming at first to discourage some employees who have the possibility to change industry or job. However, in also it shows that it is a cohesive team that can overcome adversity, which is aligned with the mission, vision of Company.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMÉRI, T.; BARBOSA, E.; NASCIMENTO, A. Conflitos organizacionais: os diversos tipos de conflitos interpessoais nas organizações – suas causa e efeitos. Disponível em: Acesso em: 25 abr. 2016.

ANGELONI, Maria Terezinha. Comunicação nas Organizações da Era do Conhecimento. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

CASADO, Tânia. As Pessoas na Organização. São Paulo. Editora Gente, 2002.

CHIAVENATO, I. Recursos Humanos: O capital humano nas organizações. 9. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

___. Gestão de Pessoas. Rio de Janeiro: Campos, 2010.

DUBRIN, Andrew J. Princípios da Administração. 4. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2001.

FRANÇA, Fábio. Comunicação Institucional na era da qualidade total. São Paulo: ECA/ USP, 1997.

GRIFFIN, R. W.; MOORHEAD, G. Fundamentos do Comportamento Organizacional. São Paulo: Ática, 2006.

HITT, M.A.; MILLER, C.C.; COLLELA, A. Comportamento Organizacional: uma abordagem estratégica. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

FRANÇA, Vera Veiga; HOHLFELDT, Antonio; MARTINO, Luiz C. Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis: Vozes, 2001.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Relações Públicas e Modernidade: novos paradigmas na comunicação organizacional. 3. ed. São Paulo: Summus, 1997.

LAROUSSE. Grande Enciclopédia Larousse Cultural. São Paulo: Nova Cultural, 1998.

MARTINIANO, Ricardo. Comunicação empresarial: teoria e pesquisa. Barueri: Manole, 2007.

MATOS, Gustavo Gomes. Comunicação Empresarial Sem Complicação. Barueri: Manole, 2009.

MARQUES, Ronaldo. Comunicação Interna. Disponível em: <http://www.rh.com.br/Portal/Comunicacao/Artigo/3715/comunicacao-interna.html#> Acesso em: 25 abr. 2016.

PIMENTA, Maria Alzira. Comunicação Empresarial. Campinas: Alínea, 2009.

RECTOR, Mônica; TRINTA, Aluízio Ramos. Comunicação do Corpo. São Paulo: Ática, 1999.

ROBBINS, S.P. A verdade sobre gerenciar as pessoas. São Paulo: Pearson Education, 2003.

RUGGIERO, Alberto Pirró. Qualidade da Comunicação Interna. Disponível em: <http://www.rh.com.br/Portal/Comunicacao/Artigo/3388/qualidade-da-comunicacao-interna> Acesso em 25 abr. 2016.

TORQUATO, Gaudêncio. Comunicação Empresarial/Comunicação Institucional. São Paulo: Editora Summus, 1986.

ZARIFIAN, Philippe. Objetivo competência: Por uma nova lógica. São Paulo: Atlas, 2001.

Published

01-10-2016

How to Cite

SOUZA, M. C. de .; ARAÚJO , M. B. .; JUNGER, A. P. .; SANTOS, J. P. dos . INTERNAL COMMUNICATION AS A STRATEGIC TOOL FOR MANAGING PEOPLE: A CASE STUDY IN A PUBLIC ENTERPRISE. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 7, n. 4, p. e743, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/22683. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles