ORGANIZATIONAL LEARNING OF THE IMPROVEMENT OF THE ONLINE COURSE DISCIPLINES OFFERING CONDITIONS

Authors

  • Ricardo Shitsuka Universidade Federal de Itajubá
  • Dorlivete Moreira Shitsuka Universidade Federal de Itajubá
  • André Ricardo Nascimento das Neves Escola Superior Batista da Amazônia
  • Caleb David Willy Moreira Shitsuka Universidade Brasil
  • Claudio Boghi Universidade Brasil

Keywords:

Technology course evaluation; Pedagogical project; Concept; Distance education.

Abstract

The higher technology courses in Brazil undergo external evaluations periodically. These have the purpose of verifying the conditions of offer and the accomplishment of the works in accordance with its pedagogical project. Organizations that learn, improve each evaluative cycle. A course that began in the offer of 20% in the distance presented difficulties in relation to the use of the disciplines in this modality. Objective of this article is to present a study in which a course of an institution located in the Southeast region where there is a positive evolution characteristic of an organization that learns and evolves to a better quality. A case study of a higher education course in Information Technology Management is carried out, after having undergone a first evaluation of course recognition in which the concept has improved due to the various improvements made in Distance subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOGHI, C.; SHITSUKA, R.; SHITSUKA, D.M. A study of the possibility of evasion minimization in distance education supported by alternative therapy. Res., Soc. Dev. 2019; 8(1):e2181567 ISSN 2525-3409 | DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i1.567.

BOGHI, C.; SHITSUKA, R.; SHITSUKA, D.M.; CONCEIÇÃO, M. M. Pesquisa-ação no desenvolvimento de forma de trabalho em educação a distância. Revista Intersaberes. V. 13, n. 29. 2018.

Brasil. (2004a). Leis e Decretos. Lei n. 10861 de 14 de abril de 2004. Lei dos Sinaes.

Brasil. (2004b). Leis e Decretos. Portaria n. 4.059, de 10 de dezembro de 2004. Que estabelece até 20% de disciplinas a distância. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/nova/acs_portaria4059.pdf>. Acesso em: 31 maio 2019.

Brasil. Leis e Decretos. Portaria n. 1134 de 10 de outubro de 2016. Revoga a Portaria MEC nº 4.059, de 10 de dezembro de 2004, e estabelece nova redação para o tema. Disponível em: <http://www.faal.com.br/arquivos/portariaAVA.pdf>. Acesso em 31 de maio de 2019.

Brasil. Leis e Decretos. Portaria n. 1428. De 28 de dezembro de 2018. Dispõe sobre a oferta, por Instituições de Educação Superior - IES, de disciplinas na modalidade a distância em cursos de graduação presencial. Disponível em: <http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57496468/do1-2018-12-31-portaria-n-1-428-de-28-de-dezembro-de-2018-57496251>. Acesso em: 31 maio 2019.

Brasil. Leis e Decretos. Portaria Normativa n. 840 de 24 de agosto de 2018.

INEP (2017). Censo Escolar 2016. Disponível em: <http://stat.correioweb.com.br/euestudante/censo/2016/notas-estatisticas-censo-da-educacao-superior-2016.pdf>. Acesso em: 31 maio. 2019.

MAINGUENEAU, D. Discurso e Análise do Dircurso. Trad. Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

MENGA, L.; ANDRE, M.E.D.A. Pesquisa em educação: uma abordagem qualitativa. 2.ed. São Paulo: EPU, 2013.

MIRSHAWKA, V.; MIRSHAWKA, V. Jr. O boom da educação. São Paulo: Editora DVS, 2002.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni

Puccinelli Orlandi et al. Campinas: Unicamp, 1988.

PEREIRA, A. S.; SHITSUKA, D.M.; PARREIRA, F.J.; SHITSUKA, R. Metodologia da pesquisa científica. Santa Maria: Ed. UAB/NTE/UFSM. 2018. Disponível em: <http://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1>. Acesso em 01 junho 2019.

RICHE, G.A.; ALTO, R.M. As organizações que aprendem, segundo Peter Senge: “A quinta disciplina”. Cadernos Discentes COPPEAD, Rio de Janeiro, n. 9, p. 36-55, 2001. Disponível em: <http://www.mettodo.com.br/pdf/Organizacoes%20de%20Aprendizagem.pdf>. Acesso em: 31 maio de 2019.

SEVERINO, J. Metodologia do trabalho científico. 24ª ed. São Paulo: Ed. Cortez, 2016.

SHITSUKA, R.; SHITSUKA, D.M.(2018a) Estratégias para a construção coletiva ativa do saber em um fórum de educação a distância de um curso de pós graduação. Revista de Casos e Consultoria - ISSN 2237-7417 | V. 9, N. 3, e932, 2018(a).

SHITSUKA, R.; SHITSUKA, D. M. (2018b) Formação de tutores para atuar na disciplina de libras em cursos de graduação à distância: um estudo de caso. Paidea da Unimes. v. 10, n. 17, jan. 2018(b). Disponível em: . Acesso em: 01 junho 2019.

SHITSUKA, R.; SHITSUKA, D.M.; BOGHI, C. Pesquisa-ação na Superação de Dificuldades de Acompanhamento de Curso de Pósgraduação a “Lato Sensu” a Distância por meio de Apoio da Tutoria. Rev. Bras. Aprend. Aberta e a Distância. ABED. 2018; l: e7.

SHITSUKA, D.M.; PEREIRA, A.S.; SHITSUKA, R.; BOGHI, C. Aprendizagem ativa de programação em turmas de engenharia: uma pesquisa-ação. Res., Soc. Dev. v.8, n. 3. 2019. e1783652 ISSN 2525-3409 | DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i3.652.

SILVA, P. C. D.; SHITSUKA, R.; MORAIS, G. R. Estratégias de Ensino/ Aprendizagem em Ambientes Virtuais: Estudo Comparativo do Ensino de Língua Estrangeira no Sistema EaD e Presencial. RBAAD – Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a distância. ABED. v. 12, n.1, p. 11-26. 2013.

YIN, R. K. O estudo de caso. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

13-08-2019

How to Cite

SHITSUKA, R. .; SHITSUKA, D. M. .; NASCIMENTO DAS NEVES, A. R. .; MOREIRA SHITSUKA, C. D. W. .; BOGHI, C. . ORGANIZATIONAL LEARNING OF THE IMPROVEMENT OF THE ONLINE COURSE DISCIPLINES OFFERING CONDITIONS. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e1015, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/23108. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles