Motivating elements of coopetition among organizations: a multicase study in the service sector

Authors

Keywords:

Competition; Coopetition; Motivation; Benefits.

Abstract

The objective of this study is delimited in the search for the understanding of the motivating elements responsible for the formation of coopetition relations between companies. Using the multicases method, two relations of coopetition of the service sector in the south of Brazil are presented: one located in the printer maintenance niche and the other in the supply of commercial automation software and systems. The results show that in the printer maintenance sector, the coopetitive relationship resulted in the purchase of one company by the other, in a friendly and strategic way for both organizations. In the software and automation sector, the coopetitive relationship between the companies demonstrated that the main fruits of the unions are related to the sharing of the customer portfolio, in the improvement of the services provided and in the strengthening of these companies in the face of possible competitors entering the market.

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Author Biographies

Suelen Geíse Telocken, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorando e Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Especialista em Gestão Competitiva e Business Inteligence (BI) pela Universidade Candido Mendes (UCAM) e Graduada em Administração pela Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ).

Cristiano Silveira Santos, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), MBA Executivo Internacional com ênfase em Gestão pela University of California, Especialista em Gestão Empresarial pela Fundação Getúlio Vargas (FGV) e Graduado em Sistemas de Informação pela Universidade Franciscana (UFN).

Fábio Dal-Soto, Universidade de Cruz Alta

Doutor e Mestre em Administração pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), Especialista em Gestão de Instituições de Ensino Superior pela Universidade de Caxias do Sul (UCS) e Bacharel em Administração pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI).

Jocias Maier Zanatta, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Desenvolvimento pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI), MBA em Gestão Financeira, Auditoria e Controladoria, e Bacharel em Administração pela Sociedade Educacional Três de Maio (SETREM).

Felipe Cavalheiro Zaluski, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria – UFSM. Mestre em Desenvolvimento Regional pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Pós-Graduado em Gestão Empresarial pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Graduado em Administração pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ).

Ismael Alan Halberstadt, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorando e Mestre em Adminsitração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

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Published

15-07-2021

How to Cite

TELOCKEN, S. G.; SANTOS, C. S. .; DAL-SOTO, F. .; ZANATTA, J. M. .; ZALUSKI, F. C.; HALBERSTADT, I. A. Motivating elements of coopetition among organizations: a multicase study in the service sector. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e25607, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/25607. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas e Sociais