Memory Centers and research in the history of education: collections and possibilities
Keywords:
School Archives; Memory Centers; History of Education.Abstract
This work aims to present and discuss the use of school memory centers for research in the History of Education in Rio Grande do Norte. In this study, we analyze the Memory Portal Linked to the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN) and the Documentation and Memory Center (NDM) under the responsibility of the President Kennedy Higher Education Institute (IFESP - RN). The two school memory centers are linked to vocacional education institutions. For this work, we seek to answer the following questions: what types of fonts are available in the collections of these school memory centers? and which thematic axes can be researched from the study in the investigated memory centers? This research is developed from the perspective of Public History and discusses the relationship between History and Memory, especially from the contributions of Le Goff (2013) and Pierre Nora (1993), and on archives from Farge (2017) and Mogarro (2005). The Memory Centers associated with school institutions constitute important virtual research collections for research in the History of Education, as they denote the interest and concern of institutions in preserving their documentary archives that tell the history of these spaces from different elements. Photographs, oral testimonies, school administration documents, organizational data and institutional structure, in addition to information about students and teachers document the history and compose the memory of these institutions displayed in the digital collections that make up the investigated memory centers. The various research possibilities arising from the study in the these centers are also highlighted, referring, for example, to the history of school institutions, school subjects and intellectual history potiguar.
Downloads
References
AQUINO, Luciene Chaves de. De Escola Normal de Natal a Instituto de Educação de Presidente a Kennedy (1950-1965): configurações, limites e possibilidades da formação docente. 2007. 263 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2007.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008.
CARLOS, N. L. S. D.; SANTOS, C. M. DOS; DANTAS, L. R. S.; MEDERIOS NETA, O. M. DE. Museus virtuais e possibilidades de pesquisa em história da educação. Revista de Casos e Consultoria, v. 11, n. 1, p. e11126, 13 nov. 2020.
FARGE, Arlette. O Sabor do Arquivo. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2017.
GURGEL, Rita Diana Freitas. A escola de aprendizes artífices de natal: república, trabalho e educação (1909-1942). 2008. 231 f. Tese (Doutorado em Educação) – Univeridade Federal do Rio Grande do Nrote, Natal, 2008.
INSTITUTO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR PRESIDENTE KENNEDY (IFESP-RN). Núcleo de Documentação e Memória (NDM). Disponível em: <https://sites.google.com/ifesp.edu.br/ndm/home?authuser=1>. Acesso em: 18 Jun, 2021.
INSTITUTO FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE (IFRN). Portal da Memória. Disponível em: <https://centenario.ifrn.edu.br/>. Acesso em: 18 Jun. 2021.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.
MEDEIROS NETA, O. M. de.; SOUZA, F. das C. S. A historicidade da educação profissional: o Portal da Memória do IFRN. Revista Trabalho Necessário, v. 18, n. 35, p. 148-163, jan/abr. 2020.
MOGARRO, Maria João. Os arquivos escolares nas instituições educativas portuguesas. Preservar a informação, construir a memória. Pro-posições, v. 16, n. 1, p. 103-116, 2005.
NASCIMENTO, Maria Cláudia Lemos Morais do. As diretoras do Instituto de Educação Presidente Kennedy: a feminização da gestão educacional na instituição (Rio Grande do Norte, 1952 – 1975). 2017. 130f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
NOIRET, Serge. História Pública Digital. Liinc em Revista, v.11, n.1, p. 28-51, maio 2015.
NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Tradução Yara Aun Khoury. Proj. História, v. 10, p. 7-28, jul/dez. 1993.
SILVA, Juan Carlo da Cruz. Educar a mão e o olhar para o trabalho: a disciplina Desenho na Escola de Aprendizes Artífices do Rio Grande do Norte (1909-1937). 2021. 266f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021.
SOUSA, Francisco Carlos Oliveira de. Em nome da ordem e do progresso, a formação profissional no percurso da Escola de Prendizes Artífices à Escola Técnica Federal do Rio Grande do Norte (1909-1971). 2015. 276f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015.