The Importance of the Discipline of Libras During the Nursing Graduation for a Humanized Provision of Assistance

Authors

Keywords:

Nursing, Humanization of Assistance, Deafness, Pounds

Abstract

Objectives: this study aimed to highlight the importance of the Libras discipline during the training of nurses, bringing acuity in communication between the professional and the deaf patient, for the success and humanization of the care provided. Methodology: this was a descriptive study of the literature review type, which had as its guiding question the following question “what is the importance of the Libras discipline in the Nursing Graduation?”. Two Health Science Descriptors (DeCS) were used "DEAFNESS" and "NURSING", together with the Boolean operator (AND), arranged in the Latin American and Caribbean Literature on Health Sciences (LILACS) and in the Nursing Database (BDENF). Inclusion criteria were original studies available in full and published in the last five years (2016-2021). Thus, the other articles that did not fit the aforementioned criteria, as well as did not answer the research question, were excluded. In the end, 10 articles were included in this literature review. Results: the articles found to support the discussion of this study were grouped in a table in descending order according to the year of their respective publications. After analyzing the results, two questions were defined to be worked on: Libras During the Nursing Graduation; and Nursing Assistance to the Deaf Person. Conclusion: in view of the scientific survey carried out, the professional disqualification of nurses was perceived in terms of their training process and effective communication with deaf patients, based on the Brazilian Sign Language (Libras) in the context of health care. Therefore, deaf patients who need nursing care, for the most part, need to take a person with them to be the interpreter at the time of care, a fact that jeopardizes the privacy and excellence of the service provided to the patient.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEREDO, Yuri Nishijima; SCHRAIBER, Lilia Blima. Autoridade, poder e violência: um estudo sobre humanização em saúde. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 25, p. e190838, 2021. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/v25/1807-5762-icse-25-e190838.pdf. Acesso em: 29 mar. 2022.

BEGROW, Desirée De Vit et al. A (in) visibilidade do surdo na atenção primária: relato de experiência. Revista Baiana de Saúde Pública, v. 42, n. 4, p. 753-762, 2018. Disponível em: file:///C:/Users/Carlos%20Henrique/Downloads/2567-Texto%20do%20artigo-20407-1-10-20200812.pdf. Acesso em: 01 jun. 2021.

BERNARDO, Lucas Andreolli et al. Potências e limites no cotidiano da formação acadêmica no cuidado à saúde da pessoa surda. Escola Anna Nery, v. 25, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/PQmMcdxKgnscWN3pFPgsm4n/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 jul. 2021.

BRASIL, Presidência da República. Decreto Nº5.626, de 22 de dezembro de 2005: Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000.

Brasília (DF): Casa Civil; 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 13 dez. 2021.

BRASIL, Presidência da República. Lei Nº 8.080, de 19 de setembro de 1990: Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília (DF): Casa Civil; 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm. Acesso em: 13 dez. 2021.

BRASIL, Presidência da República. Lei 10.436, de abril de 2002: Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Brasília (DF): Casa Civil; 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 13 dez. 2021.

CAVAGNA, Vitor Machado et al. O paciente surdo e suas vivências no sistema de saúde: uma interface com a enfermagem. Revista Enfermagem Atual In Derme, v. 80, n. 18, 2017. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1023929. Acesso em: 05 jun. 2021.

COSTA, Leonardo Silva da et al. Ensino da Língua Brasileira de Sinais nos cursos de graduação em enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 74, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/snQQbwb5RZvDYnhzRqBSBCH/?lang=pt&format=html. Acesso em: 14 dez. 2021.

CUNHA, Raiane Pereira Silva; PEREIRA, Mayara Candida; OLIVEIRA, Maria Liz Cunha de. Enfermagem e os cuidados com pacientes surdos no âmbito hospitalar. Revista de Divulgação Científica Sena Aires, v. 8, n. 3, p. 367-377, 2019. Disponível em: http://revistafacesa.senaaires.com.br/index.php/revisa/article/view/433. Acesso em: 23 jul. 2021.

DE ANDRADE COSTA, Amanda et al. Acolher e escutar o silêncio: o cuidado de enfermagem na perspectiva de mulheres surdas na gestação, parto e puerpério. Online Care and Fundamental Research Journal, v. 10, não. 1 p. 123-129, 2018. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-908439. Acesso em: 29 jul. 2021.

DE FARIAS LIMA, Rafaella Fernanda; DE FARIAS LIMA, Rafaell. Comunicação com o deficiente auditivo: dificuldades na prática do profissional da saúde. Gep News, v. 2, n. 2, p. 375-382, 2019. Disponível em: file:///C:/Users/PC/Downloads/7929-Texto%20do%20Artigo-28638-1-10-20190608.pdf. Acesso em: 28 dez. 2021.

DE FRANÇA, Eurípedes Gil et al. Dificuldades de profissionais na atenção à saúde da pessoa com surdez severa. Ciencia y enfermería, v. 22, n. 3, p. 107-116, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3704/370451048010.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

DE SÁ, Tatiane Militão; DA SILVA, Margareth Prevot; DA SILVA ALVES, Aline. Introdução à surdez e a Libras no contexto da saúde. Fiocruz, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://mooc.campusvirtual.fiocruz.br/rea/acessibilidade-sus/downloads/modulo_6/Apostila-acessivel_mod6_parte2.pdf. Acesso em: 23 dez. 2021.

MARQUETE, Verônica Francisqueti; COSTA, Maria Antônia Ramos; TESTON, Elen Ferraz. Comunicação com deficientes auditivos na ótica de profissionais de saúde. Revista Baiana de Enfermagem?, v. 32, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/24055. Acesso em: 21 jul. 2021.

MATOS, Patrícia Modesto; NASCIMENTO, Kathia Cilene Santos. A formação em libras no brasil na atualidade. Ideias e Inovação-Lato Sensu, v. 3, n. 3, p. 79, 2017. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/ideiaseinovacao/article/view/4372. Acesso em: 20 dez. 2021.

PIRES, Hindhiara Freire; ALMEIDA, Maria Antonieta Pereira Tigre. Como ocorre o atendimento de saúde para pessoas surdas? ISaúde, 2017. Disponível em: https://www.isaude.com.br/noticias/detalhe/noticia/como-ocorre-o-atendimento-de-saude-para-pessoas-surdas/. Acesso em: 13 dez. 2021.

SANCHES, Isline Carizia Borges et al. O papel do enfermeiro frente ao paciente surdo. Rev. enferm. UFPE on line, p. 858-862, 2019. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1015888. Acesso em: 22 jul. 2021.

SANTOS, Taiza Gomes. Atuação do Enfermeiro frente ao paciente surdo: uma revisão integrativa. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso. Disponível em: https://attena.ufpe.br/handle/123456789/27760. Acesso em: 29 dez. 2021.

SOARES, Imaculada Pereira et al. COMO EU FALO COM VOCÊ? A COMUNICAÇÃO DO ENFERMEIRO COM O USUÁRIO SURDOCOMO EU FALO COM VOCÊ? A COMUNICAÇÃO DO ENFERMEIRO COM O USUÁRIO SURDO. Revista Baiana de Enfermagem, v. 32, 2018. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/030e/53ac0a9d0808731f9dbf986776f3223e86f4.pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.

THOMAZ, Manuela Maschendorf et al. Acessibilidade do adolescente com deficiência auditiva aos serviços de saúde. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 21, 2019. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fen/article/view/55502. Acesso em: 27 jul. 2021.

Published

12-04-2022

How to Cite

LIMA DE SOUZA, C. H.; MARIA, A. M.; FERNANDA, M. F.; HONÓRIO, J. .; CORDEIRO, M. The Importance of the Discipline of Libras During the Nursing Graduation for a Humanized Provision of Assistance. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 13, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/27993. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Revisão