Night daycare in Santo André: a proposal for its viability
Keywords:
Night nursery, Economic-financial viability, Child, FamilyAbstract
In recent years, the work profile of families has been changing, with an increase in working hours at night. Therefore, the need for night daycare services becomes more evident, especially for families that do not have a support network at this time. Therefore, the objective of this work was to analyse the scenario of the night daycare centres in the city of Santo André, from the understanding of the impact factors for the availability of this service, proposing a roadmap tool for the development of its technical, economic, financial feasibility and marketing. The methodology is characterized by a qualitative and quantitative exploratory research, developed through bibliographic research, interviews with specialists in the area, focus groups with daycare managers and mothers, as well as research to understand the demand for the service. The results showed a demand for the use of night day care centres, as well as positive and negative impact factors for their availability. In addition, within the adopted premises, the implementation of a private daycare centre in the city of Santo André proved to be viable. Thus, this work contributes by launching a proposal for a tool to assess the feasibility of night daycare centres, enabling its implementation.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BECKER, S. M. S; PICCININI, C. A. Impacto da Creche para a Interação Mãe-Criança e para o Desenvolvimento Infantil. Rio Grande do Sul. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/pSfMmmtqccWTq9ctbHJBWbC/?lang=pt. Acesso em 05 jun. 2022.
BRASIL. CLT – Decreto-Lei 5.452 de 1 de maio de 1943, Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil/Decreto-Lei/Del5452.htm. Acessado em: 10 jun. de 2022.
______. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE∕CEB nº 5/2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 18 dez de 2009. http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf. Acesso em 05 jun. 2022.
______. Constituição da República Federativa do Brasil. de 5 de outubro de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acessado em: 10 jun. de 2022.
______. Lei nº 8.069. Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). de 13 de julho de 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm. Acessado em: 10 jun. de 2022.
______. Lei nº 9.394. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB) de 26 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acessado em: 10 jun. de 2022.
______. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. O que verificar em relação à educação de sua criança se ela frequenta uma creche ou pré-escola. 202-?. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dia-a-dia-do-seu-filho/educacao-infantil. Acesso em: 28 out. 2022.
______. TRIBUNAL SUPERIOR ELEITORAL. Plano de Governo 2023 - 2026: Bolsonaro. 2022. Disponível em: https://divulgacandcontas.tse.jus.br/candidaturas/oficial/2022/BR/BR/544/candidatos/908966/5_1660093698051.pdf. Acesso em: 03 nov. 2022.
BRASÍLIA. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO SECRETARIA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. (org.). Indicadores da qualidade na educação infantil. 2009. Disponível em:https://www.unicef.org/brazil/media/506/file/Indicadores_da_Qualidade_na_Educacao_Infantil.pdf. Acesso em: 05 jun. 2022.
DEZOTI, A. et al. Rede social de apoio ao desenvolvimento infantil segundo a equipe de saúde da família. 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ean/a/pTDyFPVZ887CYWfmrw3nYHw/?format=pdf&lang=pt>. Acesso: 12 ago. 2022.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
GOMES, F. M. de A.; CAVALCANTE, L. M. A.; FERNANDES, F. D. de S. Revisitando o marketing na gestão de serviços: uma busca constante pela saciedade dos consumidores. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 5, n. 1, p. e511, 2014.
IBGE. Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro 2012. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE).
____. IPCA - Índice Nacional de Preços ao Consumidor Amplo. 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/economicas/precos-e-custos/9256-indice-nacional-de-precosconsumidor-amplo.html?edicao=20932&t=series-historicas. Acesso em: 02 nov. 2022.
____. Panorama da Cidade de Santo André. 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/santo-andre/panorama . Acesso em 10 jun. 2022.
____. PNAD Contínua: tabelas 2018 características adicionais do mercado de trabalho. Tabelas 2018 Características adicionais do mercado de trabalho. 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?edicao=26413&t=resultados. Acesso em: 15 jun. 2022.
IIZUKA, E. S. Fluxo de ações, a gestão social e o processo decisório: a experiência da creche noturna em Laranjal Paulista - SP. Revista Pensamento & Realidade, São Paulo, v. 1, n. 28, p. 103-123, jul. 2013. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/pensamentorealidade/article/view/15722/11786>. Acesso em: 8 jun. 2022.
INEP. Censo da educação básica. 2021. Disponível em: https://inepdata.inep.gov.br/analytics/saw.dll?Dashboard. Acesso em: 15 jun. 2022.
INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA IPEA. Retrato das desigualdades de gênero e raça Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada: chefe de família. Chefe de Família. 2015. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/retrato/indicadores_chefia_familia.html. Acesso em: 10 jun. 2022.
MAIA, G. B. Casos de ensino em gestão de vendas: de boné também se faz gol. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e10113, 2019.
MORAIS, D. M. G. de et al. A Educação Financeira no Ensino Superior: Um Estudo das Principais Abordagens Educacionais e a Concepção de uma Proposta Pedagógica Inovadora. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e24142, 2021.
MILITO, M. C. et al. Estratégias competitivas aplicadas ao turismo: uma análise do posiconamento da pousada “toca da coruja” (pipa – rn). Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 2, n. 4, p. e241, 2011.
NOVOA, A. Desafios do trabalho do professor no mundo contemporâneo. Simpro, SP. 2007. Disponível em: https://www.sinprosp.org.br/arquivos/novoa/livreto_novoa.pdf Acesso em 05 jun. 2022.
OLIVEIRA, P. A. M. As creches noturnas no município de Itapevi. 2014. 45 f. Monografia (Especialização) - Curso de Gestão Pública, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2014. https://docplayer.com.br/amp/74746626-As-creches-noturnas-no-municipio-de-itapevi.html. Acesso em: 8 de jun. 2022.
PACHECO, A. L. P. de B.; DUPRET, L. (2004). Creche: desenvolvimento ou sobrevivência? Psicologia USP, 15(3), 103-116. https://doi.org/10.1590/S0103-65642004000200006
PETRUCCI, Giovanna Wanderley; BORSA, Juliane CALLEGARO; KOLLER, Sílvia Helena A Família e a escola no desenvolvimento socioemocional na infância. Trends in Psychology/ Temas em Psicologia, vol. 24, núm. 2, Abril-Junho, 2016, pp. 391-402Sociedade Brasileira de Psicologia. Disponível em: http://dx.doi.org/10.9788/TP2016.2-01Pt. Acesso em: 12 ago. 2022.
POZZEBON, A. C. F. Estudo de viabilidade econômico-financeira para instalação de uma escola de educação infantil em Porto Alegre (RS). 2011. 57 f. TCC (Graduação) - Curso de Administração, Uiversidade Federal do Rio Grade do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/36733. Acesso em: 18 jun. 2022.
PRESRLAK, M. I.; ENDO, G. Y.; KATO-CRUZ, É. M.; BULHÕES, R. Análise estratégica e propostas de intervenção: um caso prático em uma microempresa em Cascavel/PR. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e23695, 2021.
QUEIROZ, F. L. V. de; SILVA, R. A; OLIVEIRA, R. M. A. de.; LEITE, Y. V. P. Ômega dental: estudo do composto mercadológico. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e312, 2012.
RAPOPORT, Andrea; PICCININI, Cesar Augusto. O ingresso e adaptação de bebês e crianças pequenas à creche: alguns aspectos críticos. Psicologia: Reflexão e Crítica, [S.L.], v. 14, n. 1, p. 81-95, 2001. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0102-79722001000100007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/5GPg5rM88QtThRNMrXHFxPb/?lang=pt. Acesso em: 18 jun. 2022.
RESENDE, Marilúcia Antônia; MACHADO, Ilze Maria Coelho. Educação Infantil em período noturno: A prática pedagógica em contexto de vulnerabilidade social. PUC- PR, 2012. Disponível em: <https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt07-2037_int.pdf>. Acesso em 8 jun. 2022
SOUZA, M. C. de; ARAÚJO, M. B.; JUNGER, A. P.; SANTOS, J. P. dos . Comunicação interna como ferramenta estratégica de gestão de pessoas: um estudo de caso em uma empresa pública. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 7, n. 4, p. e743, 2016.
PORTAL QEDU. Censo Escolar. Disponível em: https://qedu.org.br/municipio/3547809-santo-andre/censo-escolar . Acesso em 10 nov. 2022.
PREFEITURA PASSO FUNDO. (ed.). Creche Noturna mantém atendimento à comunidade. 2018. Disponível em: https://www.pmpf.rs.gov.br/educacao/2018/08/23/creche-noturna-mantem-atendimento-a-comunidade-12933/. Acesso em: 15 jun. 2022.
SANTO ANDRÉ. Projeto de Lei CM 146/2020. Câmara Municipal de Santo André. Disponível em: <https://camarasempapel.cmsandre.sp.gov.br/processo.aspx?id=14905&tipo=161&ano_proposicao=2020. Acesso em 16 jun. 2022.
______________. Projeto de Lei CM 12/2021. Câmara Municipal de Santo André. Disponível em: <https://camarasempapel.cmsandre.sp.gov.br/processo.aspx?id=15851&tipo=161>. Acesso em 16 jun. 2022.
SÃO CAETANO DO SUL. Projeto de Lei Creche 24 horas 4955/15. Câmara Municipal de São Caetano, 2015. Disponível em: https://www.camarascs.sp.gov.br/images/acesso_informacao/ordem_do_dia/2016/sessao_ordinaria/so_07/2---4955-15.pdf. Acesso em 16 jun. 2022.
SÃO CAETANO DO SUL. Ordem do Dia - 7ª Sessão Ordinária: Projeto de Lei Creche 24 horas 4955/15. Câmara Municipal de São Caetano, 2016. Disponível em: https://www.camarascs.sp.gov.br/index.php/component/content/article?id=378. Acesso em 16 jun. 2022.
SÃO PAULO. Lei N°17333, de 25 de março de 2020. Disponível em: <http://leismunicipa.is/grtxw>. Acesso em 16 jun. 2022.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SANTO ANDRÉ. Documentos Curriculares da Rede Municipal de Ensino de Santo André. 2019. Vol.II. Disponível em: http://santoandre.educaon.com.br/wp-content/uploads/2020/08/OFICIAL-VOLUME-2.pdf. Aceso em 10 nov. 2022.
SOUSA, S. J de. Propostas de atendimento noturno em creches de cidades metropolitanas de São Paulo: de que forma dialogam com a educação infantil. 2021. 109 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2021. https://repositorio.unifesp.br/xmlui/handle/11600/62736> Acesso em: 8 de jun. 2022.
VIGOTSKI, L. S.. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. 182 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Diogo Martins Gonçalves de Morais, Aline Lazarini Garcia Ventura, Fernanda Santos Brazoli, Marcos Paulo de Amorim, Marcos Roberto Bravo, Maria José Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.