The influence of social media on the irrational use of isotretinoin

Authors

Keywords:

Internet; Roaccutane; Digital influencers.

Abstract

The internet has gained great social diffusion in recent decades, giving people the opportunity to have it as a work tool through, for example, various social media vehicles. Consequently, such people become a symbol of influence in the consumption of products, including pharmaceuticals. The study aimed to analyze the profile of isotretinoin approach in social media, as well as its possible consequences. This is a narrative and exploratory bibliographic research. For its construction, initially, articles from the last 10 years were selected, therefore, data was collected on the digital platforms Instagram®, TikTok® and YouTube® using the hashtags #roacutan/roaccutane and isotretinoína/isotretinoin (in Portuguese and English). The schematization of the results was given by the individuality of each social network. On the Instagram ® platform, the results were characterized by the number of publications that had the hashtags (#roaccutane, #roaccutane, #isotretinoína and #isotretinoin). On TikTok®, the layout of the results occurred in such a way that, when searching separately for the 4 hashtags mentioned above, the number of views that each of the tags added up was investigated, and in videos with greater reach. On YouTube® (using the 4 tags), the videos posted were quantified along with the number of channels that provided content from the present study, with the tag #roacutan being widely highlighted. As for the analysis of the academic training of content producers, an average of 40 videos were surveyed, meaning qualified and unskilled influencers, with Instagram being the network that most totalizes health professionals. It was possible to observe that a large portion of content producers did not have academic training in the area corresponding to the subject in question, a factor that can negatively impact the habits of those who consume such information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE JÚNIOR, Francisco Patricio De; LIMA, Brenda; MENEZES, Jamille; et al. Uso de isotretinoína por mulheres em idade reprodutiva Use of Isotretinoin by women of reproductive age Uso de isotretinoína por mujeres en edad reproductiva. A.M.A. archives of industrial health, v. 8, p. 2019, 2019.

BERNARDO, Ana Flávia Cunha; SANTOS, Kamila Dos; DA, Debora Parreiras. PELE: ALTERAÇÕES ANATÔMICAS E FISIOLÓGICAS DO NASCIMENTO À MATURIDADE. Revista Saúde em Foco, p. 13, 2019.

CAJUEIRO, Elky de Souza; LIMA, Letícia Bringel Ribeiro; PARTATA, Anette Kelsei. ISOTRETINOÍNA E SUAS PROPRIEDADES FARMACOLÓGICAS. p. 16, 2014.

CARQUEIA, Cláudia Filipa Lopes. Perfil de Eficácia e Segurança da isotretinoína na terapêutica em dermatologia. p. 50, 2021.

Consenso sobre o uso da isotretinoína oral na dermatologia – Sociedade Brasileira de Dermatologia. Disponível em: <http://www.anaisdedermatologia.org.br/pt-pdf-S2666275220303118>. Acesso em: 25 out. 2022.

COSTA-MOURA, Fernanda. Proliferação das #hashtags: lógica da ciência, discurso e movimentos sociais contemporâneos. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, v. 17, n. spe, p. 141–158, 2014.

DA ROCHA, Claudia Burlamaqui Lima. Instagram, Influencers e Saúde Mental: um estudo sobre o impacto psicológico da rede social em seus usuários. p. 9, 2021.

DE, Julio Gabriel; DE FÁZIO, Tatiana Tatit. RISCOS E BENEFÍCIOS DA ISOTRETINOÍNA. n. 1, p. 15, .

INSTITUTO POLITÉCNICO DE SETÚBAL E CENTRO INTERDISCIPLINAR DE CIÊNCIAS SOCIAIS (CICS.NOVA) – UNIVERSIDADE NOVA DE LISBOA; MARÔPO, Lidia; SAMPAIO, Inês Vitorino; et al. Meninas no YouTube: participação, celebrização e cultura do consumo. Estudos em Comunicação, v. 1, n. 26, p. 175–195, 2018.

Isotretinoína: bula, para que serve e como usar. Disponível em: <https://consultaremedios.com.br/isotretinoina/bula.amp>. Acesso em: 19 set. 2022.

KOLBE, A.C.; SILVA, F.L. Uso da Isotretinoína no tratamento da acne e sua relação com a halitose. Revista de Ciências Médicas e Biológicas, Salvador, v. 16, n. 1, p. 101-105, jan./abr. 2017. Disponível em: <https://cienciasmedicasbiologicas.ufba.br/index.php/cmbio/article/view/14169/14856> Acesso em: 25 out. 2022.

LIMA, Rafhaela Ribeiro. FACULDADE DE EDUCAÇÃO E MEIO AMBIENTE. p. 37, 2020.

MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. TIKTOK COMO NOVO SUPORTE MIDIÁTICO PARA A APRENDIZAGEM CRIATIVA. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, p. 05–20, 2020.

OLIVEIRA, Alexandre Fernandes. A INFLUÊNCIA DAS MIDIAS SOCIAIS SOBRE O USO RACIONAL DE MEDICAMENTOS. p. 18, .

PEREIRA, Wesley G. O.; DAMASCENA, Rodrigo S. Avaliação dos potenciais efeitos adversos em pacientes em uso de Isotretinoína Oral para o tratamento de Acne Vulgar: Uma Revisão Bibliográfica. Id on Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia, Abril de 2017, vol.11, n.35, p.42-55. ISSN: 1981-1179.

RAPOSO, Haysha Laianne Oliveira; MASCARENHAS, José Marcos Fernandes; COSTA, Sarah Mariana Sodré. A importância do conhecimento sobre as políticas públicas de saúde da mulher para enfermeiros da Atenção Básica. Revista de Casos e Consultoria, v. 12, n. 1, p. e26629–e26629, 2021.

SCHNEIDER, Catiúcia Klug; CAETANO, Lélia; RIBEIRO, Luis Otoni Meireles. ANÁLISE DE VÍDEOS EDUCACIONAIS NO YOUTUBE: CARACTERES E LEGIBILIDADE. RENOTE, v. 10, n. 1, 2012. Disponível em: <https://www.seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/30816>. Acesso em: 10 ago. 2022.

SILVA, Jéssica Aparecida Carvalho; PEREIRA, Pâmela Camila. Avaliação e tratamento estético da acne vulgar. Revista Científic@ Universitas, v. 5, n. 1, 2018. Disponível em: <http://revista.fepi.br/revista/index.php/revista/article/view/581>. Acesso em: 10 ago. 2022.

WOLFF, Fernanda do Nascimento; PEDER, Leyde Daiane DE. A INFLUÊNCIA DAS MÍDIAS SOCIAIS NO USO DE MEDICAMENTOS. Visão Acadêmica, v. 22, n. 3, 2021. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/academica/article/view/81365>. Acesso em: 28 jul. 2022.

Published

20-04-2023

How to Cite

PAIVA, E. C. de; SANTOS, G. V. B. dos .; COÊLHO, A. G. The influence of social media on the irrational use of isotretinoin. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 14, n. 1, p. e31000, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/31000. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências da Saúde