Luiz Braga:
a black and white photograph of Caboquice?
DOI:
https://doi.org/10.21680/2446-5674.2023v10n19ID30989Keywords:
Marajó Island, Caboquice, Luiz Braga, Photography, Visual AnthropologyAbstract
Luiz Braga carried out several aesthetic experiences during his career, ranging from his black and white recordings to his color photographs, as well as his Night Vision series. However, color isn’t the only aspect appearing in his work since it is in an intimate dialogue with Caboquice. In this sense, this research will establish a dialogue between the artist's black and white photographic production and the Caboquice category, on the island of Marajó, Pará, from a socio-anthropological perspective of the anthropologist as curator (SANSI, 2019).
Downloads
References
BARTHES, Roland. A Câmara Clara: nota sobre a fotografia. Tradução: Júlio Castanon Guimarães. 7. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018.
BRAGA, Luiz. Entrevista com Luiz Braga realizada por Alysson Barbosa Camargo. out.2022. In: CAMARGO, Alysson. Luiz Braga: uma fotografia da Caboquice? Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Faculdade de Ciências Sociais, Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2023. Disponível em: https://www.academia.edu/99346291/Luiz_Braga_uma_fotografia_da_Caboquice. Acesso em: 5 mai. 2022.
CAMARGO, Alysson. Luiz Braga: uma fotografia da Caboquice? 2023. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) — Faculdade de Ciências Sociais, Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2023. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/12714 Acesso em: 5 mai. 2023.
CAIUBY NOVAES, Sylvia. Imagem, magia e imaginação: desafios ao texto antropológico. Mana, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 455–475, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/i/2008.v14n2/. Acesso em: 5 mai. 2022.
CAIUBY NOVAES, Sylvia. A construção de imagens na pesquisa de campo em Antropologia. Iluminuras, Porto Alegre, v. 13, n. 31, p. 11–29, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/36791. Acesso em: 5 mai. 2022.
CAIUBY NOVAES, Sylvia. O silêncio eloquente das imagens fotográficas e sua importância na etnografia. Cadernos de Arte e Antropologia, Salvador, v. 3, n. 2, p. 57–67, 2014. Disponível em: https://journals.openedition.org/cadernosaa/245. Acesso em: 5 mai. 2022.
CALDEIRA, Teresa. A presença do autor e a pós-modernidade em antropologia. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, v. 2, n. 21, p. 133–157, 1988. Disponível em: https://novosestudos.com.br/produto/edicao-21/. Acesso em: 5 mai. 2022.
CARVALHO, José Jorge de. O olhar etnográfico e a voz subalterna. Horizontes antropológicos, Porto Alegre, v. 7, n. 15, p. 107–147, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/i/2001.v7n15/. Acesso em: 5 mai. 2022.
CASTRO, Fábio Fonseca de. A identidade denegada: discutindo as representações e a autorrepresentação dos caboclos da Amazônia. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 56, n. 2. p. 431–475, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ra/article/view/82538. Acesso em: 5 mai. 2022.
CASTRO, Fábio Fonseca de. As identificações amazônicas. Belém: Núcleo de Altos Estudos Acadêmicos, 2018.
CHIARELLI, Tadeu. Luiz Braga: retratos amazônicos. São Paulo: MAM, 2005.
EDWARDS, Elizabeth. Rastreando a fotografia. In BARBOSA, Andrea. A experiência da imagem na etnografia. São Paulo. Editora Terceiro Nome, 2019. p.151-190.
HERKENHOFF, Paulo. O imaginário de Luiz Braga: a contra-Amazônia. São Paulo: Galeria Leme, 2005. Disponível em: https://galerialeme.com/?artist_text=o-imaginario-de-luiz-braga-a-contra-amazonia. Acesso em: 5 mai. 2022.
KOSSOY, Boris. Fotografia & História. 5. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2014.
LIMA, Deborah de Magalhães. A construção histórica do termo caboclo: sobre estruturas e representações sociais no meio rural amazônico. Novos Cadernos NAEA, Belém. v. 2, n. 2, p. 5–32, 1999. Disponível em: https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/ncn/article/view/107. Acesso em: 5 mai. 2022.
LOUREIRO, João de Jesus Paes. Cultura amazônica: uma poética do imaginário. 5. ed. Manaus: Valer, 2015.
MARTINS, José. Sociologia da Fotografia e da Imagem. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2021.
MORAES, Maurício. Colorido é 'caboquice' inspiram artista . Folha de São Paulo, São Paulo. 18 jun. 2009. Caderno Ilustrada. Disponível em: http://galerialeme.com/wordpress/wp-content/uploads/2018/09/Luiz_Folha-de-S%C3%A3o-Paulo_18-Junho-2009.pdf. Acesso em: 5 mai. 2022.
QUIJANO, Aníbal. Dom Quixote e os moinhos de vento na América Latina. Estudos Avançados, São Paulo, v. 19, p. 9–31, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/KCnb9McPhytSwZLLfyzGRDP/. Acesso em: 5 mai. 2022.
RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. 2. ed. São Paulo: Companhia das letras, 1995.
RIBEIRO, José. Antropologia visual, práticas antigas e novas perspectivas de investigação. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 48, n. 2, p. 613–648, 2005.
SAID, Edward. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SAMAIN, Etienne (Org.). Como pensam as imagens. Campinas: Editora da Unicamp, 2012.
SANSI, Roger (Ed.). The anthropologist as curator. Bloomsbury Academic, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alysson Camargo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.