NOS TRILHOS DE BAIXA VERDE

uma proposta de letramento histórico-digital para o ensino de História local

Authors

  • Adriana cassimiro da Silva ufrn

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38373

Abstract

 

The general objective of this research is to promote the student's understanding as a historical subject through the construction of historical narratives, considering their local reality and the use of digital information and communication technologies. This investigation seeks to contribute to school historical learning through referenced didactic production, based on the concepts of digital historical literacy, Local History and memory. The reflections made will aim to provide students with critical skills in the use of digital tools.  Students will be encouraged to develop and acquire knowledge about digital historical literacy through narratives that mobilize memory and knowledge about Local History, with the aim of building a connection between past events and contemporary society.

 

KEYWORDS: digital historical literacy; teaching History; Local History; memory.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARCA, I. Ideias chave para a educação histórica: uma busca de (inter)identidades. História Revista, Goiânia, v. 17, n. 1, 2012. DOI 10.5216/hr.v17i1.21683. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/21683. Acesso em: 30 maio. 2024.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. O saber histórico na sala de aula. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2004.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez. 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF, 2017.

CAIMI, Flávia Eloisa. A aprendizagem profissional do professor de história: desafios da formação inicial. Fronteiras: Revista de História, v. 11, n. 20, p. 27-42, jul./dic. 2009.

CAIMI, Flávia Eloisa. Geração Homo Zappiens na Escola: Os Novos Suportes na Informação e a Aprendizagem Histórica. In: MAGALHÃES, Marcelo et al. Ensino de História: Usos do Passado, Memória e Mídia: Rio de Janeiro: FGV, 2014.

CAINELLI, Marlene. O que se ensina e o que se aprende em História. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de (coord.). História: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. (Coleção Explorando o Ensino, v. 21). p. 17-58.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. Trad. Roneide Venâncio e Jussara Simões. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.

FONSECA, Thaís Nívea de Lima e. História & Ensino de História. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1996.

MATTOSO, José. A Função Social da História no Mundo de Hoje. Lisboa: Associação dos Professores de História, 1999 .

RÜSEN, Jorn. Razão Histórica: teoria da história; os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

RÜSEN, Jorn. História Viva: teoria da história: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora UnB, 2007.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2004.

SILVA, Danilo Alves da. Letramento Histórico-Digital: ensino de História e tecnologias digitais. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.

Published

22-04-2025

How to Cite

CASSIMIRO DA SILVA, Adriana. NOS TRILHOS DE BAIXA VERDE: uma proposta de letramento histórico-digital para o ensino de História local. Espacialidades Journal, [S. l.], v. 1, n. 01, p. 191–210, 2025. DOI: 10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38373. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/38373. Acesso em: 25 dec. 2025.