understanding the professional

understanding the professional: an analysis of the indigenous history course at UFRN (2011–2023)

Authors

  • Vitor Hugo Rufino Santos Costa Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Cintia Cibele Coelho de Andrade Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38397

Keywords:

UFRN, Teacher training, Curriculum, Indigenous History, history of history teaching, University Archives

Abstract

This article is the result of research conducted in 2023, where we: 1) Sought to understand the professional profile of graduates from the Indigenous History course, from the undergraduate course in History provided by the Federal University of Rio Grande do Norte, Natal Campus; 2) Produce a historical account of the History course. Our methodology included an analysis of course syllabi, focusing on the ruptures and continuities in objectives, program content, and bibliographies (both primary and complementary). We also employed Oral History to compare and validate sources. The study draws on the ideas of Chimamanda Ngozi Adichie in her work The Danger of a Single Story,In Law 11.645/2008, and the perspectives found in Challenges of Initial Training for Teaching History by Itamar Freitas and Margarida Oliveira.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Regina Celestino de. “O lugar dos índios na história: dos bastidores ao palco”. In: _________. Os índios na História do Brasil. Rio de Janeiro: FGV, 2010, p. 13-28.

BANIWA, Gersem. O Índio Brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje / Gersem dos Santos Luciano – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; LACED/Museu Nacional, 2006.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 mar. 2008. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm>. Acesso em: 21 nov. 2024

CUNHA, Manuela C. da.(org.) História dos Índios no Brasil. São Paulo: FAPESP/SMC/ Cia. das Letras, 1992.

Dantas, Beatriz G. & Sampaio, J. Augusto & Carvalho, M. Rosário de. “Os povos indígenas no Nordeste brasileiro: um esboço histórico”. In: Cunha, Manuela Carneiro da. (org.). História dos índios no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1992, pp. 431-456;

Fernandes, Florestan. “Antecedentes indígenas: organização social das tribos tupis”. In: Holanda, Sérgio Buarque (org.). História geral da civilização brasileira. Rio de Janeiro: Difel, vol. I, 1976, pp. 72-86. [ilustrações, pp. 95, 96];

KOPENAWA, Davi; Albert, Bruce. “Descobrindo os brancos” (cap. 2) e Krenak, Ailton. “O eterno retorno do encontro” (cap. 3). In: NOVAES, Adauto (org.). A outra margem do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 1999, p. 15-21 e 23-31

Lígio José de Oliveira Maia, entrevista concedida a: Adalberto Bruno; Alicia Meneghetti; Cintia de Andrade; Everson Gomes; Vitor Rufino, no dia 27/06/2023 em Google Meet

LINS, Maria Luiza Dantas. Aprender para ensinar, conhecer para descobrir: os ensinos de História nos cadernos de planejamento de uma professora Ana Afra em Natal (1991-1992). Orientadora: D+-ra. Margarida Maria Dias de Oliveira. 2023. 123f. Dissertação (Mestrado em História) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023.

Lopes, Fátima Martins. “A legislação pombalina: e somos todos iguais...”. In: _____________. Em nome da liberdade: as vilas de índios do Rio Grande do Norte sob o diretório pombalino no século XVIII. Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005, pp. 52-85 (tópicos 2.1 e 2.2);

LOPES, Fátima Martins. História Indígena. Plano de curso da disciplina, semestre: 2011.1. UFRN, 2011.

MAIA, Lígio José de Oliveira. História Indígena. Plano de Curso da disciplina, semestre: 2012.1. UFRN, 2012

_______. História Indígena. Plano de Curso da disciplina, semestre: 2013.1. UFRN, 2013

_______. História Indígena. Plano de Curso da disciplina, semestre 2014.1. UFRN, 2014

_______. História Indígena. Plano de Curso da disciplina, semestre 2015.1. UFRN, 2015

_______. História Indígena. Plano de Curso da disciplina, semestre 2016.1. UFRN, 2016

_______. História Indígena. Plano de Curso da disciplina, semestre 2017.2. UFRN, 2017

_______. História Indígena. Plano de Curso da disciplina, semestre: 2021.1. UFRN, 2021

_______. História Indígena. Plano de Curso da disciplina, semestre: 2023.1. UFRN, 2023

Monteiro, John M. Unidade, diversidade e a invenção dos índios: entre Gabriel Soares de Sousa e Francisco Adolfo de Varnhagen. Revista de História. São Paulo, 149 (2º), pp. 109-137, 2003 (versão digital);

OLIVEIRA, M. M. D.; FREITAS, I. Desafios da formação inicial para a docência em História. Revista História Hoje, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 131–147, 2013. DOI: 10.20949/rhhj.v2i3.75. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/75. Acesso em: 16 out. 2024.

Perrone-Moisés, Beatriz. “Índios livres e índios escravos: os princípios da legislação indigenista do período colonial (séculos XVI a XVIII)”. In: Cunha, Manuela Carneiro da (org.). História dos índios no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras/FAPESP, 1992, pp. 115-131;

SILVA, Matheus Oliveira da. Saberes da disciplina, saberes da profissionalização: uma leitura sobre a institucionalização da História por meio de Introdução ao Estudo da História na Faculdade de Filosofia de Natal (1963-1968). Orientador: Margarida Maria Dias de Oliveira. 2023. 167f. Dissertação (Mestrado em História) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023.

TED, Chimamanda Adichie: o perigo de uma única história. Youtube, 07 de outubro de 2009. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg > Acesso em 11 de agosto de 2023.

VARGAS, Sebastião. História Indígena. Plano de Curso da disciplina, semestre: 2022.1. UFRN, 2022

Published

22-04-2025

How to Cite

RUFINO SANTOS COSTA, Vitor Hugo; CIBELE COELHO DE ANDRADE, Cintia. understanding the professional: understanding the professional: an analysis of the indigenous history course at UFRN (2011–2023). Espacialidades Journal, [S. l.], v. 1, n. 01, p. 123–137, 2025. DOI: 10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38397. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/38397. Acesso em: 8 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)