REFLEXÕES EDUCATIVAS SOBRE A DITADURA CIVIL-MILITAR E A DEMOCRACIA:
uma experiência em sala de aula.
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-817X.2025v1n1ID41614Abstract
O projeto de ensino Oficina Tecendo a Ronda da Memória e o Fortalecimento da Democracia abordou a ditadura civil-militar (1964-1985) com o objetivo de sensibilizar educandos do ensino médio de uma escola em Bagé/RS sobre a importância da democracia e da Lei de Anistia. Metodologicamente, combinou teoria, debates e práticas, utilizando documentos das Comissões da Verdade do RS para promover reflexões críticas sobre o passado autoritário. Os educandos analisaram fontes históricas, identificaram resquícios autoritários e elaboraram uma intervenção artística no saguão da escola, com um varal sobre a transição democrática. Concluiu-se que a abordagem ética e participativa fortaleceu a cidadania ativa e a educação em direitos humanos.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espacialidades Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The submission of manuscripts to this journal implies the transfer, by the authors, of the rights of printed and digital publication. The authors own copyrights to the works they have created and grant to the journal the right to initial publication, with simultaneous work licensed under the Creative Commons License CC BY-NC-SA 4.0, and for publication rights. The authors can publish their work online in institutional/disciplinary repositories or in their own websites. Authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the means of the original publication.
The author also agrees to submit the work to the publication rules of the Espacialidades Journal mentioned above.
Espacialidades Journal is an open access journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)