POETIC CARTOGRAPHIES FOR THE (RE)HUMANIZATION OF LEARNING IN ACADEMIA

Authors

  • Leandro Augusto e Silva Miranda Cavalcante Silva Miranda Cavalcante Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, IFRN
  • Jullyana Maria Moreira Julião Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGED/UFRN)

DOI:

https://doi.org/10.21680/2595-4024.2023v6n1ID34286

Abstract

This work aims to understand how a remote event can generate new ways of sharing learning and doing in the artistic-pedagogical area. For this, it is based on the experience of the authors in the mediation of one of the conversation groups of the II International Colloquium Poetics of Learning (II CIPA). The writing seeks to answer the following question: How can a remote format event overcome physical, space and time barriers, integrating the people involved in the event? To answer it, we dialogued with: production documents of the Colloquium; individual texts by group participants; collective text produced at the event; principle and concept of game as a methodology for the event of conversation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Augusto e Silva Miranda Cavalcante Silva Miranda Cavalcante, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, IFRN

Possui graduação em Educação Artística - Habilitação em Musica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN - 2006). Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Vale do Acaraú - Ceará (2010) e Especialização em Educação Inclusiva pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte IFRN (2021). É mestre em Artes Cênicas pela UFRN (2014), e doutorando em Educação pela UFRN (2022), membro do Coletivo Poéticas do Aprender, tendo sua pesquisa voltada para a investigação vozicorporal, polifonia, musicorporeidade e processos de direção ou condução musicocênica na escola realizada pelos próprios alunos. É professor efetivo de música, de metodologia, de corpo e voz, do (IFRN). Tem interesse por pesquisas que envolvam: Pedagogia Teatral; Paisagens sonoras da cena; Música, som e ruído do espetáculo; Fronteiras e integrações artísticas (música e artes cênicas); Pedagogia musical em cena sob o olhar poético do diretor.

Jullyana Maria Moreira Julião, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGED/UFRN)

Graduada em Licenciatura em Teatro (2021) pelo Departamento de Artes (DEART) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED-UFRN) na Linha de Pesquisa "Educação, Comunicação, Linguagens e Movimentos", sob orientação da Professora Doutora Karyne Dias Coutinho. Interessada em estudos e práticas que versem sobre teatro, educação e temáticas feministas. Pesquisadora do Coletivo de Estudos Poéticas do Aprender (PPGED/PPGARC-UFRN).

Published

13-10-2023

How to Cite

SILVA MIRANDA CAVALCANTE, L. A. e S. M. C.; MOREIRA JULIÃO, J. M. POETIC CARTOGRAPHIES FOR THE (RE)HUMANIZATION OF LEARNING IN ACADEMIA. Manzuá: Revista de Pesquisa em Artes Cênicas, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 122–137, 2023. DOI: 10.21680/2595-4024.2023v6n1ID34286. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/manzua/article/view/34286. Acesso em: 22 jul. 2024.