Theoretical and empirical challenges in the Cognitive-Functional Linguistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2435.2019v4nEsp.ID17787

Keywords:

Cognitive-Functional Linguistics, Empirical challenges, Possible solutions

Abstract

Cognitive-Functional Linguistics represents a relatively recent union between two theoretical approaches: North-American Functional Linguistics and Cognitive Linguistics, in particular, Construction Grammar, based on Traugott and Trousdale (2013) and Hilpert (2014). In this paper, we bring theoretical and analytical reflections to some of the empirical challenges we have dealt with in ongoing studies of our Research Group Discurso & Gramática, such as: 1) the adaptation of the Constructionalization and Constructional Changes model for synchronous data; 2) the place of variation in the Constructional Grammar approach; 3) the need for a theoretical refinement to describe changes in different hierarchical levels; 4) the apparent imprecision on the description of the functional axis in the constructional hierarchy, in which meaning and function have usually been treated as interchangeable terms. We believe that it is a necessary discussion for a grammar model that intends to describe the totality of the speaker’s linguistic knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariangela Rios de Oliveira, Universidade Federal Fluminense

Possui graduação em Letras Português Literaturas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1981), mestrado em Letras (Letras Vernáculas) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1986) e doutorado em Letras (Letras Vernáculas) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1993). Tem pós-doutorado na Universidade Aberta (Lisboa). É professora titular de Língua Portuguesa da Universidade Federal Fluminense e atual presidente da Associação Brasileira de Linguística (ABRALIN). Coordenadora nacional do Grupo de Estudos "Discurso & Gramática". Chefe do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da UFF e ex-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem. Ex-coordenadora do GT Descrição do Português nos biênios 2012-2013 e 2014-2015. Foi editora-chefe da Revista Gragoatá de 2006 a 2016

Monclar Guimarães Lopes, Universidade Federal Fluminense

É coordenador da Graduação em Letras (Licenciaturas) da Universidade Federal Fluminense e professor adjunto do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem dessa mesma universidade. É doutor em estudos linguísticos e mestre em língua portuguesa pela Universidade Federal Fluminense. É especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira e graduado em Letras-Inglês pela Ferlagos. É vice-líder do Grupo de Estudos D&G-UFF e membro pesquisador do Grupo de Pesquisa Conectivos e Conexão de Orações (ambos sediados pela UFF), além de membro do Grupo de Trabalho Descrição do Português da ANPOLL. É autor de artigos publicados em revistas especializadas e em anais de congressos e de materiais para EAD. Tem experiência na área de Letras, atuando nos seguintes temas: Linguística Funcional Centrada no Uso, Referenciação e Ensino de Língua Portuguesa.

Published

22-11-2019

How to Cite

RIOS DE OLIVEIRA, M. .; LOPES, M. G. Theoretical and empirical challenges in the Cognitive-Functional Linguistics. Odisseia, [S. l.], v. 4, n. Esp., p. p. 22 – 40, 2019. DOI: 10.21680/1983-2435.2019v4nEsp.ID17787. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/17787. Acesso em: 22 nov. 2024.