A PROPOSAL OF AN EXTENDED SEQUENCE WITH MARK TWAIN’S “THE STORY OF THE GOOD LITTLE BOY” IN ENGLISH LANGUAGE CLASSES IN PUBLIC SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2435.2024v9n1ID31620

Keywords:

Literature in the classroom, English Language, Expanded Sequence, High School, Public Schools

Abstract

This work aims at presenting a project model with Mark Twain’s short story “The Story of The Good Little Boy” (1875), using the proposal of the Expanded Sequence by Rildo Cosson (2006), with activities for language teachers who also want to work literature in their classes and seek for possible alternatives to do so. For this, a reflection is made about the importance of literature in the classroom, as well as of the teacher's role in promoting the upbringing of young critical readers. There is also the description of the activities proposed in the project model, and reflections on the results observed during and after the implementation of the project itself. Finally, this investigation was developed with the aim of reinforcing the importance of working with literature in language classes, acknowledging the fundamental role of literature in the students’ lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tito Matias-Ferreira Júnior, Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Doutor em Literatura Comparada (UFRN), com estágio doutoral na Duke University/EUA (Bolsista Fulbright). Docente Permanente do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem/UFRN (PPgEL/UFRN). Professor Efetivo do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

Gisana Karen Araújo Costa Lira, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Mestranda em Literatura Comparada (PPgEL/UFRN). Especialista (Pós-graduação Lato Sensu) em Literatura e Ensino (IFRN). Aperfeiçoamento em Língua Inglesa (PDPI) na San Francisco State University/EUA (Bolsista Capes/Fulbright). Graduada em Letras - Inglês (UFRN). Docente de Língua Inglesa, Ensino Médio, da Secretaria de Estado da Educação e da Cultura do Rio Grande do Norte (SEEC/RN).

References

AZEVEDO, Ricardo. Aspectos instigantes da literatura infantil e juvenil. In OLIVEIRA, Ieda de (Org.) O que é qualidade em literatura infantil e juvenil - Com a palavra o escritor, São Paulo, DCL, 2005.

BARTHES, Roland. AULA. Aula inaugural da cadeira de semiologia literária do Colégio de França, pronunciada dia 7 de janeiro de 1977. Tradução de Leyla Perrone Moisés. SP: Ed. Cultrix, 1978.

BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagem, códigos e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica – Brasília: MEC, 2006. v.2

CABRAL, Sara Regina Scotta. Metodologia(s) no processo de ensino e aprendizagem. In: ULBRA (Org.). Metodologia de ensino de literatura. Curitiba: IPBEX, 2009. p. 15-28.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

COSSON, Rildo; SOUZA, Renata Junqueira de. Letramento literário: uma proposta para a sala de aula. UNESP, Agosto 2011. Disponível em: http://www.acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40143/1/01d16t08.pdf. Acesso em: 22 jun. 2022.

ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino da literatura. In: Leitura de literatura na escola. Maria Amélia Dalvi, Neide Luzia de Rezende, Rita Jover-Faleiros (Orgs.). São Paulo, SP: Parábola, 2013.

SANTOS, Ana Cristina dos. A literatura no ensino de línguas estrangeiras. Revista Línguas e Ensino, Rio de Janeiro, Ano I, v. 1, n. 1, p. 40-58, 2015.

Published

29-02-2024

How to Cite

MATIAS-FERREIRA JÚNIOR, T.; ARAÚJO COSTA LIRA, G. K. A PROPOSAL OF AN EXTENDED SEQUENCE WITH MARK TWAIN’S “THE STORY OF THE GOOD LITTLE BOY” IN ENGLISH LANGUAGE CLASSES IN PUBLIC SCHOOLS. Odisseia, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 56–72, 2024. DOI: 10.21680/1983-2435.2024v9n1ID31620. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/31620. Acesso em: 22 jul. 2024.