Manifestations of trauma
existing and resisting violence against women in Mulheres empilhadas, by Patrícia Melo
DOI:
https://doi.org/10.21680/1983-2435.2023v8nEspecialID31959Keywords:
Female authorship, Brazilian literature, Latin AmericaAbstract
In Latin America, literary works produced by authoresses seek to contest discourses sacralized by the colonial/modern gender system. In Mulheres empilhadas (2019), writer Patrícia Melo highlights multiple forms of violence against women to perceive Brazilian social constructs through lenses that focus on a different perspective from the one built for centuries regarding female bodies. In this paper, I intend to analyze narrative strategies used by the authoress so that themes such as pain and manifestations derived from traumatic processes are addressed. Based on studies by Rita Segato (2003), who contextualizes the structural elements of Latin American violence; María Lugones (2008), who emphasizes the decolonial perspective and coloniality of gender; Zilá Bernd (2013), on memory and narratives of resistance; and Lúcia Zolin (2019), who stresses Feminist Literary Criticism as a methodology for analyzing literary texts – in addition to other Latin American feminists who depart from the epistemologies of the South –, I conclude that Mulheres empilhadas challenges patriarchal conceptions by representing the collective struggle of women as a possibility of resistance.
Downloads
References
BERND, Zilá. Por uma estética dos vestígios memoriais: releitura da literatura contemporânea das Américas a partir dos rastros. Belo Horizonte: Fino Traço, 2013.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Tradução de Vera da Costa e Silva. 36. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2022.
GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Tradução de Carlos Nougué. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
LUGONES, María. Colonialidad y género. Tabula Rasa, Bogotá, n. 9, p. 73-101, jul.-dic., 2008. Disponível em: https://www.revistatabularasa.org/numero-9/05lugones.pdf. Acesso em: 20 mar. 2023.
MAGRI, Ieda. Nova descida ao inferno: Patrícia Melo e as mulheres que matam. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 62, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/37434. Acesso em: 13 mar. 2023.
MELO, Patrícia. Conversa com Patrícia Melo | Mulheres Empilhadas (Leya, 2019). [Entrevista concedida ao] Projeto de extensão “Poesia, ficção e crítica”, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). YouTube, 03 ago. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=cvxrk-6HQ7U&t=2791s. Acesso em: 10 mar. 2022.
MELO, Patrícia. Mulheres empilhadas. São Paulo: LeYa, 2019.
MENDOZA, Breny. La epistemología del sur, la colonialidad del género y el feminismo latinoamericano. In: ESPINOSA-MIÑOSO, Yuderkys (coord.). Aproximaciones críticas a las prácticas teórico-políticas del feminismo latinoamericano. Buenos Aires: En la Frontera, 2010. p. 19-36.
MONTEIRO, Maria Conceição. A revolta das mulheres sacrificadas. Gragoatá, Niterói, v. 26, n. 54, p. 749-765, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i55.47465. Acesso em: 18 mar. 2023.
SCHMIDT, Rita Terezinha. Repensando a cultura, a literatura e o espaço da autoria feminina. In: NAVARRO, Márcia Hoppe (org.). Rompendo o silêncio: gênero e literatura na América Latina. Porto Alegre: Editora UFRGS, 1995. p. 182-189.
SEGATO, Rita Laura. Las estructuras elementales de la violencia: ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 2003.
ZOLIN, Lúcia Osana. Crítica feminista. In: BONICCI, Thomas; ZOLIN, Lúcia Osana (orgs.). Teoria literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. 4. ed. ampl. e rev. Maringá: EdUEM, 2019. p. 211-237.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Odisseia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thisa work has been licensed under Creative Commons - Atribuição - NãoComercial - CompartilhaIgual 3.0 Não Adaptada.