NÃO FALEI: NARRATIVE REMEMBRANCE ACCORDING TO WALTER BENJAMIN
DOI:
https://doi.org/10.21680/1983-2435.2024v9n2ID34353Keywords:
Não Falei, Beatriz Bracher, Walter Benjamin, memory, Brazilian contemporary literatureAbstract
This article elects remembrance and involuntary memory as its central themes to produce a literary analysis of the contemporary novel Não falei, by Brazilian writer Beatriz Bracher (2017). Its goal was to investigate the memorialist construction of the novel from the perspective of Walter Benjamin’s (1987a) writings. The methodology is based on Antonio Candido’s understanding of the relations between literary work and social life (2014). The fundamental argument presented was that the narrator and protagonist, tortured by the dictatorial regime in Brazil in 1970 and accused of having betrayed Armando, his brother-in-law, by giving away his location, proceeded in a memorialist journey that, in revisiting his infant years with his family, as well as the personal and violent tragedy that changed his life, experiences an involuntary memory by the end of the novel that sheds a new perspective to the narrative as a whole.
Downloads
References
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Brasília: Editora Brasiliense, 1987a. (Obras Escolhidas, v. 1)
BENJAMIN, W. Sobre o conceito da história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Brasília: Editora Brasiliense, 1987b, p. 222-232. (Obras Escolhidas, v. 1)
BENJAMIN, W. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Brasília: Editora Brasiliense, 1987c, p. 114-119. (Obras Escolhidas, v. 1)
BENJAMIN, W. O narrador. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Brasília: Editora Brasiliense, 1987d, p. 197-221. (Obras Escolhidas, v. 1)
BENJAMIN, W. A imagem de Proust. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Brasília: Editora Brasiliense, 1987e, p. 36-49. (Obras Escolhidas, v. 1)
BRACHER, B. Não falei. São Paulo: Editora 34, 2017.
BRANCO, L. C. A traição de Penélope. São Paulo: Annablume, 1994.
CANDIDO, A. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014.
COSTA, L. I. O. As imagens do rememorar – um fragmento de Benjamin sobre a memória involuntária de Proust. FronteiraZ, São Paulo, n. 20, p. 21-34, 2018.
GAGNEBIN, J. M. Documentos da cultura: documentos da barbárie. Ide, São Paulo, v. 31, n. 46, p. 80-82, 2008.
GAGNEBIN, J. M. Estética e experiência histórica em Walter Benjamin. In: Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.
GINZBURG, J. Literatura, violência e melancolia. Campinas, SP: Autores Associados, 2012a.
LODGE, David. A arte da ficção. Trad. Guilherme da Silva Braga. Porto Alegre:
LP&M, 2020.
LÖWY, M. Walter Benjamin: aviso de incêndio: uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo, 2005.
PERRONE-MOISÉS, L. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Trad. Alain François et al. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.
ROSENFELD, A. Reflexões sobre o romance moderno. In: Crítica: Texto/contexto. São Paulo: Perspectiva, 1996, p. 75-97.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Odisseia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thisa work has been licensed under Creative Commons - Atribuição - NãoComercial - CompartilhaIgual 3.0 Não Adaptada.











