Financial Education: Influence on Teachers Consumption, Investment and Savings Decisions

Authors

  • BRUNO DE MEDEIROS MOURA UFRN
  • VALDEMIR GALVÃO DE CARVALHO UFRN
  • TARSO PEREIRA UNICEUNA
  • ANDREA CRISTINA SANTOS DE JESUS UFRN

Keywords:

Financial education, Personal finances, Consumption, Savings, Investment

Abstract

The present study investigated the influence of financial education on the consumption, investment and savings decisions of teachers at the Center for Applied Social Sciences at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). This is a descriptive research of a quantitative nature, using a Likert scale questionnaire applied on Google Forms, and data processing and analysis were carried out on Google Forms and the Gretl 2020a software. The results suggest that the level of financial education of teachers at the Center for Social and Applied Sciences (CCSA) at UFRN is higher for issues relating to consumption and savings decisions than for investment decisions. In relation to consumption decisions, teachers showed a higher level of seeking information about products, evaluating situational factors that may interfere with the purchasing decision, searching for suppliers and/or costs, and planning before purchasing. There is no major difference in the results expressed between the groups. Except for understanding economic indicators and individuals who bought product(s) on impulse and never used them. In relation to savings decisions, the habit of monitoring monthly expenses and planning monthly savings of part of the income to travel or occasional expenses stands out. The groups were similar in their decisions, pointing to a level of financial education aligned with savings decisions. However, teachers in group II tend to invest after accumulating a significant amount and investing it in one go, while group I is prone to making several small investments. In investment decisions, teachers have a lower level of financial education in matters relating to experience/knowledge of products and services in the financial market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

VALDEMIR GALVÃO DE CARVALHO , UFRN

Professor Doutor da UFRN.

ANDREA CRISTINA SANTOS DE JESUS, UFRN

Professora do curso de Gestão de Políticas Públicas do Instituto de Políticas Públicas IPP da UFRN.

References

ALÉM, Ana Cláudia; GIAMBIAGI, Fabio. Aumento do investimento: o desafio de elevar a poupança privada no Brasil. Rio de Janeiro: Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social, 1997. 31 p.

AMORIM, K. A. F. de; LUCENA, G. K. F.; GIRÃO, L. F. de A. P.; QUEIROZ, D. B. de. A

influência da educação financeira na inserção dos investidores no mercado de capitais brasileiro: um estudo com discentes da área de negócios. RACE - Revista de Administração, Contabilidade e Economia, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 567–590, 2018.

BRAGA, Vinicius. A importância de investir no mercado de capitais: conceitos, dilemas e possibilidades. Rogério Santos da Costa. 2019. 63 p. Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), Rio de Janeiro/RJ.

BERNARDI, João Vitor. Estudo das Principais Diferenças de Tipos de Investimentos Financeiros entre discentes e egressos do Curso de Ciências Econômicas da Fahor. M.ª Ivete Linn Ruppenthal. 2019. 43 p. Trabalho Final de Conclusão de Curso, Faculdade Horizontina (FAHOR), Horizontina/RS.

COSTA, C.M; MIRANDA, C.J. Educação financeira e taxa de poupança no Brasil. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, ISSN 2238-5320, UNEB, Salvador, v. 3, n. 3, p. 57-74, set./dez., 2013.

DENG, H. et al. Influence of Financial Literacy of Teachers on Financial Education Teaching in Elementary Schools. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, Vol. 3, No. 1, February 2013.

FACHRUDIN, K.R., FACHRUDIN, K.A. The Influence of Education and Experience Toward Investment Decision With Moderated by Financial Literacy. Polish Journal of Management Studies, Vol.14 No.2, 2016.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KATORI, Fernanda Yumi. Impactos das Fintechs e do Blockchain no sistema financeiro: uma análise crítico-reflexiva. 2017. 33 f., il. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Contábeis) - Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

LUCCI, C. R.; ZERRENER, S. A.; VERRONE, M. A. G.; SANTOS, S. C. A influência da

educação financeira nas decisões de consumo e investimento dos indivíduos. In: Seminários em Administração, 9, São Paulo, 2006. Anais... São Paulo, 2006.

MELO, I.F. de; POLIDORIO, G. R. S. Investimentos em renda fixa e renda variável. 2018. ETIC 2016 - Encontro de Iniciação Científica.

MISHRA, R. Financial Literacy, Risk Tolerance and Stock Market Participation. Asian Economic and Financial Review, Vol. 8, No. 12, 1457-1471, 2018.

NIGRO, Thiago. Introdução. Do mil ao milhão: sem cortar o cafezinho / Thiago Nigro. 1.ed - Rio de Janeiro: Harper Collins, 2018. p. 13 - 21.

OCDE. Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies, 2005. Disponível em:<https://www.oecd.org/latin-america/countries/brazil/brasil.htm>. Acesso em: 30 abr. 2021.

POTRICH, Ani Caroline Grigion; VIEIRA, Kelmara Mendes; KIRCH, Guilherme. Determinantes da Alfabetização Financeira: Análise da Influência de Variáveis Socioeconômicas e Demográficas. XXXVIII Encontro da AnPAD, Rio de Janeiro, Brasil, 2015. Revista Contabilidade & Finanças [online]. 2015, v. 26, n. 69, pp. 362-377.

PUNHAGUI, B.; VIEIRA, S.; FAVORETO, R.. Educação financeira e decisões de consumo: uma pesquisa com servidores públicos do Instituto Agronômico do Paraná. Revista de estudos contábeis, Londrina, v. 7, n. 12, p. 97-116, jan./jun. 2016.

ROGERS, P. et al. Finanças comportamentais no Brasil: um estudo comparativo. Revista de Economia e Administração, São Paulo, v. 6, n.1, p. 49-68, 2008.

SANTOS, Willian. Investimentos Financeiros. Prof. Antonio Cesar Pitela. 2010. 34 p.. Monografia. Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

SILVA, J. G. da; SILVA NETO, O. S.; CUNHA ARAÚJO, R. C. da. Educação Financeira de Servidores Públicos: Hábitos de Consumo, Investimento e Percepção de Risco. Revista Evidenciação Contábil & Finanças, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 104–120, 2017.

SILVÉRIO, Bruna. O Mercado Financeiro Brasileiro: Foco nos financiamentos a exportação das linhas BNDES-EXIM. Prof ª MSc. Jacqueline Márcia Ferreira Furlan. 2009. 45 p.

Monografia, UNIVERSIDADE DO VALE DO ITAJAÍ, Itajaí. SIVARAMAKRISHNAN, S.; SRIVASTAVA, M.; RASTOGI, A.. Attitudinal factors,

financial literacy, and stock market participation. International Journal of Bank Marketing, Vol. 35 No. 5, pp. 818-841, 2016.

TANG, N; PETER, P.C. Financial knowledge acquisition among the young: The role of financial education, financial experience, and parents’ financial experience. Financial Services Review, Vol. 24, Ed. 2, 2015.

TARTUCE, T. J. A. Métodos de pesquisa. Fortaleza: Unice - Ensino Superior, 2006.

VASCONCELOS, Esther. Educação Financeira: Será incorporada como disciplina obrigatória nas escolas. Rede Jornal Contábil. 02 set. 2020. Disponível em:

<https://www.jornalcontabil.com.br/educacao-financeira-disciplina-obrigatoria-nas-escolas/>. Acesso em: 09 nov. 2021.

VIEIRA, S. F. A.; BATAGLIA, R. T. M.; SEREIA, V. J. Educação financeira e decisões de consumo, investimento e poupança: uma análise dos alunos de uma universidade pública do Norte do Paraná. Revista de Administração da Unimep, v. 9, n. 3, p. 61-86, 2011.

Published

01-04-2024

How to Cite

DE MEDEIROS MOURA , B.; GALVÃO DE CARVALHO , V.; PEREIRA, T.; CRISTINA SANTOS DE JESUS, A. Financial Education: Influence on Teachers Consumption, Investment and Savings Decisions . Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, [S. l.], v. 7, n. 1, p. e35207, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/revenspesextgestao/article/view/35207. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigos