Gamification in the recruitment and talent selection process: a bibliometric review

Authors

  • SHIRLANE VALERIO NOGUEIRA Universidade Federal de Alagoas
  • Milka Alves Correia Barbosa Universidade Federal de Alagoas

Keywords:

Recruitment and selection. Gamification. Human resources.

Abstract

With the emergence of new technologies and online means of communication, organizations are changing the way they conduct their selection processes. Gamification is an approach that has been gaining strength in recent years, but is still little explored in human resources management. In this context, the present research aimed to portray the production of knowledge about the use of gamification in recruitment and selection processes. To achieve this objective, bibliometric review was used, a research method that uses quantitative and qualitative techniques to analyze academic production on a given subject. The data used were texts in Portuguese (articles, TCCs and dissertations) found in online research bases with a time frame between 2010 and the second half of 2022, the search was carried out using keywords. The results showed that publications on the topic were more frequent in 2019 and 2021. The majority of published texts come from public universities and have a qualitative approach and descriptive nature. The data also showed that gamification can provide a more assertive assessment of candidates' profiles, making the selection process less tedious and bureaucratic. However, it is important that the process is clear and well-structured to achieve the selection objectives. As a suggestion for further research, it is recommended that studies be carried out without language restrictions to deepen the analysis of the topic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAYLÃO, André Luís da Silva; ROCHA, Ana Paula de Sousa. A importância do processo de recrutamento e seleção de pessoal na organização empresarial. Anais...XI Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, 2014. Disponível em: <https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos14/20320178.pdf>. Acesso em: 23 de abril de 2022.

BRIGHAM, T. An Introduction to Gamification: Adding Game Elements for Engagement. Medical Reference Services Quarterly, 34(4), 471-480, 2015. http://dx.doi.org/10.1080/02763869.2015.1082385.

CALDAS, M. P.; TINOCO, T. Pesquisa em gestão de recursos humanos nos anos 1990: um estudo bibliométrico. Revista de Administração de Empresas, v. 44, n. 3, p. 100-114, 2004.

CINTRA, P. R. A produção científica sobre docência no ensino superior: uma análise bibliométrica da SciELO Brasil. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 23, n. 2, p. 567–585, out. 2018.

CUSTODIO, Alessandra Ferraz; ARAÚJO, Giane Silva; VEIGA, Noemy; DELGADO, Omar Carrasco. A relevância do processo de recrutamento e seleção nas organizações. Disponível em chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://multivix.edu.br/wp-content/uploads/2022/02/a-relevancia-do-processo-de-recrutamento-e-selecao-nas-organizacoes.pdf. Acesso em abril 2023.

DETERDING, S. et. al. (2011). From Game Design Elements to Gamefulness: Defining “Gamification”. Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (MindTrek ’11). ACM, New York, NY, USA, 9-15. http://doi.acm.org/10.1145/2181037.2181040.

DETERDING, S. (2012). Gamification: Designing for Motivation. Interactions, 19(4), 14. http://dx.doi.org/10.1145/2212877.2212883.

DETERDING, S. (2011). Meaningful play: Getting Gamification Right. Google Tech Talk. https://www.youtube.com/watch?v=7ZGCPap7GkY

DUARTE, Carolina Freitas Telo. Candidate journey da geração millennial teens em Portugal. 2018. Tese de Doutorado. Instituto Superior de Economia e Gestão.

FLICK, U. Introducing research methodology: A beginner's guide to doing a research project. Los Angeles: Sage, 2018.

IMPULSE. RH 4.0: A NOVA TENDÊNCIA DO RH. Impulse. 17 jun. 2022. Disponível em: <https://impulse.net.br/rh-4-0/>. Acesso em: 4 nov. 2022.

JESUS, Gabriela Oliveira Barreto de.; CASAS, Suzane Figueiredo; CASAS, João Luiz da Silva. Recrutamento e seleção de pessoas: um estudo em uma microempresa no município de Muritiba-Bahia. Anais Recôncavo: Diversidade, Cultura, Avanços Tecnológicos, 2022.

JUCÁ, Paulyne Matthews; ROLIM, Germana Ferreira. Gamificação nas disciplinas de empreendedorismo. 2013. Disponível em:<http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/wei/2013/0012.pdf>. Acesso em: 22 fevereiro de 2023.

LOPES, Renato Dias; RIBEIRO, Edna Aparecida; ARAÚJO, Michelle Aparecida. Gamificação no recrutamento e seleção de talentos. DESTARTE, v. 9, n. 2, p. 71-90, 2020.

LÓPEZ, Ana María Balarezo. Recursos humanos 4.0 y las competencias del empleado. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Carrera de Organización de Empresas, 2020.

MARANGONI, M. M.; BERIMBAU, M. M. R. Gamificação e Gestão de pessoas: um estudo de caso sobre treinamento e ambiente de diversidade cultural. RECAPE. v.8, n. 3, 2018.

MENEZES, Nattan Batista; OLIVEIRA, Fábio Machado; BASTOS, Carla Maria de Almeida Moraes. A importância da tecnologia da informação nos recursos humanos. Revista de Tecnologia Aplicada, v. 3, n. 1, 2018.

MESSANO, Tiago; OLIVEIRA, Paulo Francisco; DE OLIVEIRA ROCHA, Camila Ferreira. PROCESSO DE RECRUTAMENTO E SELEÇÃO DE PESSOAL PARA CARGOS DE LIDERANÇA. Revista H-TEC Humanidades e Tecnologia, v. 4, n. Edição Esp, p. 84-109, 2020.

MJV INNOVATION. HR 4.0: how technology is transforming people management. Disponível em: https://www.mjvinnovation.com/blog/hr-4-0-technology. Acesso em: 05 de novembro de 2022.

NACKE, L. E.; DETERDING, S. The maturing of gamification research [Editorial]. Computers in Human Behavior, 71, 450–454, 2017. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.062

NETO, Antônio Duarte; DE SOUZA BANDEIRA, Pablo Sthefano Roque; MACÊDO, Maria Erilúcia Cruz. Novas ferramentas para encontrar talentos: recrutamento e seleção online. ID Online: Revista de Psicologia, v. 14, n. 50, p. 964-974, 2020.

OLIVEIRA, Daniela Dias de. Análise da produção científica de artigos sobre coaching nas bases de dados Lilacs e PubMed: um estudo bibliométrico. 116 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

OLIVEIRA, Larissa Furtado de. A utilização de jogos online no processo seletivo: caso de uma empresa de consultoria em Brasília. Monografia de graduação, Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

PAIVA, K. C. M. Gestão de recursos humanos e reflexões. Curitiba: Intersaberes, 2019.

PLÁCIDO, Stéfany Lorrany Gonçalves. Gestão estratégica de recursos humanos frente ao processo de recrutamento e seleção. Trabalho de Conclusão de Curso de Administração, Faculdade de Inhumas - FacMais. 2021.

PEREIRA, S. F.S.; LOPES, M. L. BACELAR, G.R. Indústria 4.0: transformação digital nas empresas e um novo conceito de gestão no mercado cada vez mais competitivo. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza, 2018. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/artigo_semana_academica_sandra_e_mario_rev1.pdf

RAPOSO, Aline et al. Os desafios do RH tradicional para o RH estratégico no atual contexto da indústria: um estudo de caso na empresa Alfa. Dissertação de Especialização em Gestão de Negócios, Fundação Dom Cabral, Belo Horizonte, 2019.

SALVADORINHO, Juliana et al. How to leverage distributed data to create an HR 4.0 platform to support workforce management? A proposed solution based on three industrial contexts. Procedia Computer Science, v. 204, p. 488-496, 2022.

SANTOS, Simeia Azevedo. Aplicação de ferramentas gamificadas em recursos humanos. In: Anais do 7º Simpósio Internacional de Gestão de Projetos, Inovação e Sustentabilidade (7º SINGEP). São Paulo, 2018. Disponível em: <http://www.singep.org.br/7singep/resultado/31>.pdf. Acesso em: 01 de novembro de 2022.

SCHUTZ, Ângela; ESPALAOR, Cíntia; PACHECO, Débora; FRANCO, Luiz; AMORIM, Marcelo; DE NADAI, Rogéria. Modelo para desenvolvimento da liderança frente ao novo contexto da Indústria 4.0. Repositório digital do Transporte. Porto Alegre: Dom Cabral, 2018.

SENA, Jefferson Wanderson Pereira de; OLIVEIRA, Petrus Fabiano Araújo de; OLIVEIRA, Gabriela Lhamas de. Uso de ferramentas estratégicas e inteligência artificial do RH 4.0 nas organizações. Revista Científica Acertte, v. 2, n. 6, p. e2684-e2684, 2022.

SILVA, Artur Leonardo Imamura Ferreira da; DE CAMARGO OLIVA, Eduardo; DE MIRANDA KUBO, Edson Keyso. Análise bibliométrica da produção científica internacional sobre people analytics. Future Studies Research Journal: Trends and Strategies, v. 11, n. 3, p. 362-390, 2019.

SILVA, Andressa Farias da Costa. Modelo de gamificação para recrutamento e seleção de pessoas na Executive Imobiliária. Trabalho de Conclusão de Curso - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

SILVA, Bruno Eduardo. Contribuição da Gestão de Pessoas e do RH 4.0 na indústria 4.0. 2020. 21 f. TCC (Graduação) - Curso de Gestão da Informação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.

SOUZA, Aline Gabriele de; FERREIRA, Luma de Oliveira. Desafios da transformação do RH tradicional para o RH 4.0. In: Repositório Institucional do Conhecimento. São Paulo, 2021. Disponível em: < http://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/5910>. Acesso em: 13 de novembro de 2022.

SOUSA, Raquel Filipa Almeida de. A gamification como ferramenta de gestão de recursos humanos. Tese de Doutorado. Instituto politécnico do porto. Porto. 2018.

SUZIGAN, W.; ALBUQUERQUE, E. The underestimated role of universities for the Brazilian system of innovation. Brazilian Journal of Political Economy, v.31, n.1, p.3-30, 2011.

VIANNA, Y.; VIANNA, M.; MEDINA, B.; TANAKA, S. Gamification, Inc. Como reinventar empresas a partir de jogos. Rio de Janeiro: MJV Press, 2013

Published

13-06-2024

How to Cite

VALERIO NOGUEIRA, S. .; ALVES CORREIA BARBOSA, M. Gamification in the recruitment and talent selection process: a bibliometric review. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, [S. l.], v. 7, n. 1, p. e35879, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/revenspesextgestao/article/view/35879. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos