EXPERIMENTAL ACTIVITIES AS A PRACTICE OF TEACHING-LEARNING OF THEMES OF PHYSICAL GEOGRAPHY IN MIDDLE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2447-3359.2020v6n1ID18768

Abstract

Several studies referring to Physical Geography point out the difficulties for the abstraction and comprehension by the students of the elementary and high school, as the concepts in the area of climatology and hydrography, presented in this work. The production of specific didactic materials and the application of interactive techniques can contribute to improve the student's learning process and, in this perspective, the experimental activities are examples of accessible and easily developed classroom resources that help the teaching-learning of the subjects. of Physical Geography present in the High School curriculum. Experimental activities can and should become more present pedagogical practices in teaching-learning strategies, given the leap in the student's cognitive development that they provide and their possibilities for classroom application. In addition to their pedagogical role, experiments also become moments in which interaction and socialization develops, and enhances students' creativity.

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Author Biographies

Clelfa Monteiro Pereira, Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA

Mestra em Geografia - UVA, sendo bolsista (CAPES). Professora de Geografia e Filosofia na rede pública estadual do Ceará, em Sobral. E docência na rede municipal de sobral-Ce. Faz especialização em Direito Ambiental pelo Instituto Prominas Serviços Educacionais. Acadêmica em Direito no Centro Universitário INTA (UNINTA) e de História no Instituto Cruzeiro do Sul. Graduada no curso de Geografia - Licenciatura - Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA. Foi bolsista PIBIC/CNPq durante a graduação.

Isorlanda Caracristi, Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA

Possui graduação em Bacharelado em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (1987) e doutorado em Geografia (Geografia Física) pela Universidade de São Paulo (2007). Desenvolveu Estágio Pós-Doutoral junto ao Laboratório de Climatologia Geográfica e Recursos Hídricos (LCGRH) do Departamento de Geografia da UFC. É Professora associada da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Foi Coordenadora Adjunta do Mestrado Acadêmico em Geografia da UVA (MAG-UVA) e compõe o quadro de professores permanentes, além de colaborar com o Programa de Pós-Graduação da UECE (PROPGEO) da Universidade Estadual do Ceará. Coordena o Laboratório de Estudos Ambientais (LEA) e o Grupo de Pesquisa "Estudos Geográficos de Sistemas Ambientais e Climas Intrarregionais". É editora da Revista da Casa da Geografia de Sobral (RCGS). Tem experiência e publicações na área de Geociências, com ênfase em Climatologia Geográfica, atuando principalmente nos seguintes temas: geografia física, climatologia geográfica, meio ambiente e teoria e método em geografia física.

Published

02-01-2020

How to Cite

PEREIRA, C. M.; CARACRISTI, I. EXPERIMENTAL ACTIVITIES AS A PRACTICE OF TEACHING-LEARNING OF THEMES OF PHYSICAL GEOGRAPHY IN MIDDLE SCHOOL. Notheast Geoscience Journal, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 01–09, 2020. DOI: 10.21680/2447-3359.2020v6n1ID18768. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/revistadoregne/article/view/18768. Acesso em: 26 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos