Marketing and Communication Strategies in the Face of Media Influence During Image Crisis in Tourist Destinations

the case of Ouro Preto and the Dam Breaks

Autores

  • Gabriela Maria de Lana Pinto Universidade Federal de Ouro Preto https://orcid.org/0009-0004-0419-6650
  • Elielton dos Santos Oliveira Universidade Federal do Paraná
  • Carolina Lescura Universidade Federal de Ouro Preto
  • Marcos Eduardo Carvalho Gonçalves Knupp Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.21680/2357-8211.2024v12n3ID35331

Palavras-chave:

Ouro Preto, Tourism marketing, Crisis, Destination image

Resumo

This study addresses the marketing and communication strategies adopted by the public authorities of Ouro Preto in response to adverse news resulting from mining dam collapses in the region, and how these strategies influence the formation of the tourist destination's imagery. Ouro Preto is a historically and culturally significant tourist destination of international relevance, with tourism playing a crucial role in the local economy. Events such as the mining dam collapses in the region prompt reflections on crisis management and the media's influence on shaping the destination's image. The objectives include understanding the marketing and communication strategies employed by the public authorities of Ouro Preto in the face of adverse news, as well as the media's influence on the formation of the tourist destination's imagery. The study is qualitative in nature and is based on a literature review, analysis of interviews with representatives from both public authorities and the private sector, as well as an analysis of the main headlines disseminated by the media. The results analyze the marketing strategies adopted by the Ouro Preto municipal government and the main news headlines associated with the city's name, providing insights into how destinations face and respond to crisis situations, while also contributing to a broader understanding of decision-making processes and visitor perception.

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Biografia do Autor

Gabriela Maria de Lana Pinto, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestra em Turismo e Patrimônio pela Universidade Federal de Ouro Preto – UFOP, Ouro Preto /MG, Brasil.

Elielton dos Santos Oliveira, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Administração pela Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba/PR, Brasil.

Carolina Lescura, Universidade Federal de Ouro Preto

Professora adjunta do curso de bacharelado em Turismo da Universidade Federal de Ouro Preto. Doutora e mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras. Bacharel em Turismo pela Universidade Federal de Juiz de Fora

Marcos Eduardo Carvalho Gonçalves Knupp, Universidade Federal de Ouro Preto

Professor adjunto do curso de bacharelado em Turismo da Universidade Federal de Ouro Preto. Doutor em Ciência Política pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Administração pela Universidade Federal de Lavras. Bacharel em Turismo pela Universidade Federal de Ouro Preto.

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Publicado

05-12-2024

Como Citar

MARIA DE LANA PINTO, G. .; DOS SANTOS OLIVEIRA, E.; LESCURA, C. .; CARVALHO GONÇALVES KNUPP, M. E. . Marketing and Communication Strategies in the Face of Media Influence During Image Crisis in Tourist Destinations: the case of Ouro Preto and the Dam Breaks. Revista de Turismo Contemporâneo, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 543–565, 2024. DOI: 10.21680/2357-8211.2024v12n3ID35331. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/turismocontemporaneo/article/view/35331. Acesso em: 20 dez. 2024.

Edição

Seção

Artigos