STUDENTS SATISFACTION WITH THE COURSE OF ACCOUNTING: AN ANALYSIS IN DIFFERENT HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2018v10n1ID11663Keywords:
Satisfaction. Students. Accounting Sciences.Abstract
The objective of this study was to evaluate how student interest (IE) and teacher involvement (EP) influence the general satisfaction (SG) of undergraduate students in Accounting in different types of Higher Education Institutions (HEIs). For this purpose data were collected in two universities, one public and free of charge and other community and paid education, and in a private and for-profit university center. The data were obtained with a questionnaire answered on a scale of agreement by the students. Sociodemographic variables were also taken to analyze the influence of other factors. The theoretical framework focused on the quality of educational services and the satisfaction they produce. The methodological procedures included mean comparisons and regression analysis from the factor scores generated for each construct. The results obtained allow concluding that gender does not influence satisfaction, but students from the initial semesters are more satisfied. In turn, teacher involvement and student interest influence general satisfaction, however differently. In the university center EP and IE present a greater explanatory power of the SG, although the satisfaction in this type of HEI is statistically smaller than in the two universities. The practical implications of these findings may contribute to a better adaptation of the curriculum of the course and of the teaching plans.
Downloads
References
ALBERTON, L.; CARDOSO, O. R.; COSTA, J. I. P. Análise da implantação da qualidade total em uma instituição pública de educação. Florianópolis: Ed. UFSC, 1999.
AWAN, A. M.; REHMAN, M. A. Antecedents of higher degree students’ satisfaction: a developing country perspective. Middle-East Journal of Scientific Research, 18 (5): 651-659, 2013.
BORTOLOTTI, S. L. V.; PIÑERO VERDINELLI, M. E.; VERDINELLI, M. A. Avaliando a satisfação de alunos do ensino superior pelo curso que frequentam: um subsídio para a gestão universitária. In: Anais... IV Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul. Florianópolis, 2004.
BROCHADO, A. Comparing alternative instruments to measure service quality in higher education. Quality Assurance in Education, 17 (2): 174-190, 2009.
BYRNE, B. M. Structural equation modeling with Amos. 2ª Edição. Nova York: Routledge, 2010.
CHURCHILL JR., G. A. A Paradigm for developing better measures of marketing constructs. Journal of Marketing Research, 16 (1): 64-74, 1979.
CODA, R. & SILVA, D. Sua escola de administração é uma excelente escola para se estudar? Descobrindo dimensões de alunos em cursos de administração: uma contribuição metodológica. In: Anais... XXVIII Encontro Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Administração, Curitiba, 2004.
DE FARIA, A. C.; de COME, E.; POLI, J.; FELIPE, Y. X. O grau de satisfação dos alunos do curso de ciências contábeis: busca e sustentação da vantagem competitiva de uma IES privada. Enfoque: Reflexão Contábil [online], 25: 25-36, 2006.
DOUGLAS, J.; McCLELLAND, R.; DAVIES, J. The development of a conceptual model of student satisfaction with their experience in higher education. Quality Assurance in Education, 16 (1): 19-35, 2006.
FINGER, A. B. A qualidade dos cursos de mestrado em administração: uma avaliação pela percepção discente. 2000. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000.
FINNEY, S. J.; DiSTEFANO, C. Non-normal and categorical data in structural equation modeling. In: HANCOK, G. R.; MUELEER, R. O. Structural equation modeling: a second course. Charlotte, NC: Information Age Publ., 2006.
GOMES, G.; DAGOSTINI, L.; CUNHA, P. R. Satisfação dos estudantes do curso de ciências contábeis: estudo em uma faculdade do Paraná. ReFAE – Revista da Faculdade de Administração e Economia, 4 (2): 102-123, 2013.
GONÇALVES FILHO, C.; GUERRA, R. S.; MOURA, A. Mensuração de satisfação, qualidade, lealdade, valor e expectativa em instituições de ensino superior: um estudo do modelo ACSI através de equações estruturais. In: Anais... XXVII Encontro Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Administração. Atibaia, 2003.
GRUBER, T.; FU?, S.; VOSS, R.; GLÄSER-ZIKUDA, M. Examining student satisfaction with higher education services. Using a new measurement tool. International Journal of Public Sector Management, 23 (2): 105-123, 2010.
GUTIÉRREZ, S. A.; CAMBLOR, M. P. Principales factores de satisfacción entre los estudiantes universitarios. La unidad académica multidiciplinaria de agronomía y ciencias de la UAT. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, 8 (1): 163-192, 2007.
HAIR JR., J. F.; BLACK, W. C.; BABIN, B. J.; ANDERSON, R. E.; TATHAM R. L. Análise multivariada de dados. 5ª Edição. Porto Alegre: Bookman, 2009.
HARRIS, R. J. A primer of multivariate statistics. New York: Academic Press, 1975.
HOLANDA, J. O desafio é ser atraente. Revista Ensino Superior, 100: 28-35, 2007.
KLINE, R. B. Principles and practice of structural equation modeling. 3ª Edição. New York/London: The Guilford Press, 2011.
KOTLER, P. Administração de marketing. 5ª Edição. São Paulo: Atlas, 1998.
LAGIOIA, U. C. T.; SANTIAGO, H. L. F.; GOMES, R. B.; RIBEIRO FILHO, J. F. Uma investigação sobre as expectativas dos estudantes e o seu grau de satisfação em relação ao curso de Ciências Contábeis. Revista Contemporânea de Contabilidade, 1 (8): 121-138, 2007.
LEITE, C. E. B; GUIMARÃES, G. Qualidade nos cursos de ciências contábeis. Contabilidade Vista & Revista, 15 (1): 35-51, 2004.
LIZOTE, S. A.; GABRIEL, A. V.; STEIN, F.; SERPA, G. V.; SILVA, M. J.; RODRIGUES, T. Satisfação dos alunos de Ciências Contábeis: um estudo em uma instituição de ensino superior comunitária. Revista Brasileira de Contabilidade, 201: 45-55, 2012.
LIZOTE, S. A.; VERDINELLI, M. A. Relações do comprometimento organizacional com os fatores organizacionais: um estudo no curso de ciências contábeis. Working Paper, 2014.
LIZOTE, S. A.; VERDINELLI, M. A.; LANA, J. Satisfação dos alunos dos cursos de pós-graduação lato sensu: um estudo através da modelagem em equações estruturais. In: Anais... XI Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária de América do Sul. Florianópolis, 2011.
MALIK, M. E.; DANISH, Q. R.; USMAN A. The impacto of service quality on students satisfaction in higher education Institutes of Punjab. Journal of Management Research, 2 (2): 1-10, 2010.
MARCHETTI, R; PRADO, P. H. M. Um tour pelas medidas de satisfação do consumidor. Revista de Administração de Empresas, 41 (4): 56-67, 2004.
MAUREIRA, O. El liderazgo: factor de eficacia escolar, hacia un modelo causal. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2: 1-20, 2004.
McKENNA, R. Marketing de relacionamento: estratégias bem-sucedidas para a era do cliente. 15ª Edição. São Paulo: Campus, 1992.
MEYER, J. P.; ALLEN, N. J. A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1 (1): 61-89, 1991.
MEZOMO, J. C. Educação e qualidade total: a escola volta às aulas. Petrópolis: Vozes, 1997.
NAVARRO, M. M.; IGLESIAS, M. P.; TORRES, P. R. A new management element for universities: satisfaction with the offered courses. International Journal of Educational Management, 19 (6): 505-526, 2005.
NELSON, C. Tools for tampering with teaching’s taboos. In: CAMPBELL, W. E; SMITH, K. A. (Eds.) New paradigms for college teaching. Edina: Interaction Book Company, 1997.
PALACIO, A. B.; MENESES, G. D.; PÉREZ, P. J. P. The configuration of the university image and its relationship with the satisfaction of students. Journal of Educational Administration, 40 (5): 486-505, 2002.
PASWAN, A. K.; YOUNG, J. A. Student evaluation of instructor: a nomelogical investigation using structural equation modeling. Journal of Marketing Education, 24 (3): 193-202, 2002.
PORTURAK, M. Private universities service quality and students satisfaction. Global Business and Economics Research Journal, 3 (2): 33-49, 2014.
SCOTT, S. V. The academic as service provider: is the customer ‘always right’? Journal of Higher Education Policy and Management, 21 (2): 193-202, 1999.
SENTHILKUMAR, N.; ARULRAJ, A. SQM-HEI: determination of service quality measurement of higher education in India. Journal of Modelling in Management, 6 (1): 60-78, 2011.
TABACHNICK, B. G.; FIDEL, L. S. Using Multivariate Statistics. 4ª Edição. Boston: Allyn and Bacon, 2001.
TEMIZER, L.; TURKYILMAZ, A. Implementation of student satisfaction index model in higher education institutions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46: 3802-3806, 2012.
VERDINELLI, M. A.; SOUZA, M. J. B.; TOMIO, J. L. Análise da relação entre a imagem institucional e a satisfação dos alunos para subsidiar o marketing educacional. In: Anais... IX Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária de América do Sul. Florianópolis, 2009.
VIEIRA, K. M.; MILACH, F. T.; HUPPES, R. D. Equações estruturais aplicadas à satisfação dos alunos: um estudo no curso de ciências contábeis da Universidade Federal de Santa Maria. Revista de Contabilidade e Finanças da USP, 19 (48): 65-76, 2008.
WALTER, S., TONTINI, G., DOMINGUES, M. Identificando Oportunidades de Melhoria em um Curso Superior Através da Análise da Satisfação dos Alunos. In: Anais... XXIX Encontro Nacional de Programas de Pós-Graduação em Administração. Rio de Janeiro: 2005.
WATTY, K. Quality in accounting education: what say the academics? Quality Assurance in Education, 13 (2): 120-131, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.