CUSTOMER PROFITABILITY AND MANAGEMENT IN HOTELS: A STUDY IN PERNAMBUCO

Authors

  • Sara Beatriz da Silva Luna Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE
  • Carla Renata Silva Leitão Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2018v10n2ID13781

Keywords:

Customer Profitability. Management. Hotels.

Abstract

The objective of the research is to investigate the practice of customer profitability analysis in hotels of Pernambuco. The research is descriptive and use the statistical method. About the techniques it was used direct and indirect documentation. The indirect documentation involved a bibliographic research and direct documentation involved a questionnaire that was applied in hotels. The universe the research was 113 hotels of Pernambuco listed on Register System of Persons and Companies of the Tourism Sector (CADASTUR), of Ministry of Tourism of Brazil. The sample was composed of 22 hotels that answered the questionnaire. The results show that the most of hotels do not analyze the customer profitability, but they consider it important and although the most of hotels have a database of customers it do not have a information system that is able to provide information about the customer profitability. Thus, this research can contribute to the study of the information about customer profitability in the hotels management and its analysis, thereby contributing to studies about management practice in the hotel industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Renata Silva Leitão, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Possui graduação em Ciencias Contabeis pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2000), mestrado em Ciencias Contabeis pela Universidade de Brasília (2002) e Doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal Rural de Pernambuco.

References

FARRIS, P. W.; BENDLE, N. T.; PFEIFER, P. E.; REIBSTEIN, D. J. Métricas de Marketing: Mais de 50 métricas que todo executivo deve dominar. Porto Alegre: Bookman, 2007.

GUERREIRO, R. Modelo conceitual de sistema de informação de gestão econômica: uma contribuição à teoria da comunicação da contabilidade. 1989. Tese (Doutorado em Controladoria e Contabilidade) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1989.

GUERREIRO. R. A Meta da Empresa: seu alcance sem mistérios. 2ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GUERREIRO, R.; MERSCHMANN, E. V. V.; BIO, S.R. Mensuração do custo para servir e análise de rentabilidade de cliente: uma aplicação em indústria de alimento no Brasil. Revista de Administração-eletrônica, v.1, n. 2, 2008.

HASTENTEUFLE, C.; LARENTIS, F. Análise da rentabilidade de clientes através da margem de contribuição: um estudo em uma empresa de médio porte do setor moveleiro na Serra Gaúcha. 2014. Revista Produção e Desenvolvimento, v. 1, n. 1, p. 60-76.

LEITÃO, C.R.S. Investigação da Rentabilidade de Clientes: um estudo no setor hoteleiro no nordeste. 2002. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis), Universidade de Brasília, Brasília, 2002.

SÁ, A.L. de. Dicionário de Contabilidade. 8 ed.São Paulo: Atlas, 1990.

MEGLIORINI, E. Custos- Análise e Gestão. 3 ed. São Paulo: Pearson, 2011.

MULHERN, F. J. Customer profitability analysis: measurement, concentration, and research directions. Journal of Interactive Marketing, v. 13, n. 1, p. 25-40, 1999.

PIVA, L. C.; FUMAGALLI, L. A. W.; BAPTISTA, P. de P.; SILVA, W. V. da. Relação entre satisfação, retenção e rentabilidade de clientes no setor de plano de saúde. Revista de Ciências da Administração, v.9, n.19, p. 54-80, 2007.

ROSA, F; Canais de Atendimento Eletrônico e Satisfação, Retenção e Rentabilidade de Clientes em Bancos: um estudo em nível de indivíduo. 2001. Dissertação (Mestrado em Administração), Universidade de Brasília, Brasília. 2001.

SANTANA, A.L.A.; ANDRADE, M.E.M.C. Ensaio sobre rentabilidade de clientes: um enfoque setorial. In: Congresso Brasileiro de custo, 18, 2011, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: anaiscbc.emnuvens.com.br.

Published

15-06-2018

How to Cite

LUNA, S. B. da S.; LEITÃO, C. R. S. CUSTOMER PROFITABILITY AND MANAGEMENT IN HOTELS: A STUDY IN PERNAMBUCO. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 326–341, 2018. DOI: 10.21680/2176-9036.2018v10n2ID13781. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/13781. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

ARTICLES