Expectation of accounting graduates in relation to the labor market

Authors

  • Glauciane Costa Silva Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER), com linha de pesquisa em Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH). Pedagoga pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Contadora pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). https://orcid.org/0000-0002-6313-7042
  • Cleber Augusto Pereira Doutorando em Administration Science pela Universidade do Minho, Portugal. Professor Adjunto na Universidade Federal do Maranhão, Coordenadoria de Ciências Contábeis. Pesquisador colaborador no Centro de Investigação em Ciência Política (CICP) da Universidade do Minho e no Centro de Investigação em Políticas do Ensino Superior (CIPES), ambos em Portugal http://orcid.org/0000-0003-4774-2397

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2020v12n2ID18594

Keywords:

The Labor market. Expectations of graduates. Skills and competences. Accounting sciences. Accounting.

Abstract

Purpose: The objective of this research was to verify the expectations of graduating students of a public university in southwestern Maranhão in relation to the labor market, their views on market demands, skills and competences required in professional performance.

Methodology: The methodology used was based on descriptive research with quantitative approach through a survey with predominantly closed questions applying the Likert scale. Trainees (n=70) with a confidence interval of 95% were investigated. Predominantly men and women aged 20 to 55 years. The research data were collected in the classrooms and treated with the aid of Statistical Package for Social Sciences - SPSS 22 and Excel, allowing the construction of graphs for analysis. 

Results: Regarding the professional expectation, after the conclusion of the course, there is a variation among the different areas of activity, but most of them stated that they were interested in competing and working in public agencies. Most seniors, 95.70% agreed that the accountant needs to stay current to stay active in the market. The research findings presented uncertainty among graduates about being prepared to work in the labor market. 

Study Contributions: The research presents the view of the undergraduate students of Accounting in relation to the market, presenting information that aims to contribute to a reflection on the academic path in the accounting area. For further research it is suggested to expand the population to other institutions in order to make a comparison between the professional expectations of students from different universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Glauciane Costa Silva, Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER), com linha de pesquisa em Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH). Pedagoga pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Contadora pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER), com linha de pesquisa em Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH). Pedagoga pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Contadora pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Cleber Augusto Pereira , Doutorando em Administration Science pela Universidade do Minho, Portugal. Professor Adjunto na Universidade Federal do Maranhão, Coordenadoria de Ciências Contábeis. Pesquisador colaborador no Centro de Investigação em Ciência Política (CICP) da Universidade do Minho e no Centro de Investigação em Políticas do Ensino Superior (CIPES), ambos em Portugal

Professor adjunto na Universidade Federal do Maranhão, Membro do Centro de Investigação em Ciência Política (CICP) da Universidade do Minho, Portugal.

References

Araújo, A., & Gouveia, L. B. (2018). Pressupostos sobre a pesquisa científica e os testes piloto. Relatório Interno* TRS, 2018(02/2018).

Basto, A. C., da Silva, S. R., de Souza, F. M. A., & Visentin, I. C. (2019). Desafios e responsabilidades éticas segundo a atividade profissional contábil. Humanidades e Tecnologia (FINOM), 1(16), 133–169.

Carneiro, J. D. (2009). Proposta nacional de conteúdo para o curso de graduação em Ciências Contábeis. Brasília: Fundação Brasileira de Contabilidade.

Conselho Nacional de Educação [CNE], Resolução CNE/CES 10, de 16 de dezembro de 2004. (2004). Resolução CNE/CES n°. 10, de 16 de dezembro de 2004. Institui as Diretrizes Nacionais Curriculares para o Curso de Graduação em Ciências Contábeis, bacharelado, e dá outras providências. Legislação Republicana Brasileira.

da Silva Dias, T. D., & Silva, P. B. (2019). Análise do nível de predominância ética no julgamento de alunos do curso de ciências contábeis. Revista Paraense de Contabilidade, 3(3), 40–54.

de Moura, M. M. S. G., & Lima Filho, R. N. (2018). A percepção dos alunos do curso de ciências contábeis quanto a sua formação acadêmica em relação ao mercado de trabalho/The perception of students of the course of accounting sciences regarding its academic training in relation to the labor market. Brazilian Journal of Development, 5(1), 386–415.

de Souza, M. A., & da Silva Vergilino, C. (2012). Um perfil do profissional contábil na atualidade: estudo comparativo entre conteúdo de ensino e exigências de mercado. Administração: Ensino e Pesquisa, 13(1), 195–236.

Degenhart, L., Turra, S., & Biavatti, V. T. (2016). Mercado de trabalho na percepção dos acadêmicos concluintes do curso de ciências contábeis do estado de Santa Catarina. ConTexto, 16(32), 77–93.

Deutschmann, C., & Santos, J. S. C. (2014). Análise da visão dos acadêmicos concluintes do curso de ciências contábeis–UNEMAT campus de Tangará da Serra no ano de 2013/2, com relação ao curso e a expectativa de ingresso no mercado de trabalho. Revista UNEMAT de Contabilidade, 3(5).

ECHEVERRIA, I. (2000). O profissional da contabilidade e o mercado de trabalho. Revista Brasileira de Contabilidade, Brasília, 39(122), 87–91.

Faria, A. C., & de Queiroz, M. R. B. (2009). Demanda de profissionais habilitados em contabilidade internacional no mercado de trabalho da cidade de São Paulo. Revista Universo Contábil, 5(1), 55–71.

FERREIRA, V. P. A. Z., & ANGONESE, R. (2015). O mercado de trabalho para contadores: expectativas e realidades.

Fortuna, V. (2016). A relação teoria e prática na educação em Freire. Revista Brasileira de Ensino Superior, 1(2), 64–72.

Franco, S. (1999). Criando o próprio futuro: O mercado de trabalho na era da competitividade. São Paulo: Atlas Editora.

Gondim, S. M. G. (2002). Perfil profissional e mercado de trabalho: relação com formação acadêmica pela perspectiva de estudantes universitários.

Iudícibus, S. de. (org). (2010). Contabilidade Introdutória. 11 ed. São Paulo: Atlas Editora.

Kounrouzan, Marcia Covaciuc. (2011). A qualidade do ensino no curso de ciências contábeis e a formaçao do contador para atender o mercado de trabalho. Revista Thêma et Scientia, 1(12), 17–25.

Kounrouzan, Márcia Covaciuc. (2012). A qualidade do ensino nos cursos de Ciências Contábeis e a formação do Contador para atender o mercado de trabalho. 1–18.

Luis, N. D., Cruz, C. V. O. A., Biazotto, L. H., Beff, M. V., & Saito, R. M. M. (2018). As melhorias profissionais e pessoais de alunos do curso de graduação em ciências contábeis que atuavam na área anteriormente ao ingresso na universidade. Revista Terra & Cultura: Cadernos de Ensino e Pesquisa, 28(55), 141–151.

Marion, J. C. (2009). Contabilidade Básica. 10. ed. São Paulo: Atlas Editora.

Marques, V. A., Dias, K. C. M., & Silva, L. K. C. da. (2017). Expectativas profissionais dos estudantes de ciências contábeis: uma análise em uma Instituição de Ensino de Minas Gerais. Percurso Acadêmico, 6(11), 107. https://doi.org/10.5752/P.2236-0603.2016v6n11p107

Martins, A. F. C. (2017). As perspectivas profissionais dos alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Goiás.

Matos, G. A. F. de. (2018). Um estudo sobre a escolha feminina pelo curso de Ciências Contábeis na Unir/Vilhena.

Matos, L. (2018). Formação acadêmica em Ciências Contábeis e sua relação com o mercado de trabalho.

Nascimento, E. S. D. do. (2018). A percepção dos alunos concluintes do curso de ciências contábeis de uma IES pública e uma privada acerca da profissão contábil. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Ciências Sociais Aplicadas.

Nunes, A. P., & de Jesus Paravidine, R. (2018). Curso de ciências contábeis a responsabilidade civil e criminal do contador no exercício da profissão. 1(14), 359–368.

Oliveira, L. H. de. (2005). Exemplo de cálculo de ranking médio para escala de likert.

Pereira, A. C., & Xavier, M. Q. (2000). Riscos profissionais de auditoria contábil e os avanços tecnológicos. Revista Álvares Penteado-FECAP, São Paulo, (5).

Politelo, L., Manfroi, L., & Cunha, P. R. (2013). O Mercado de Trabalho na Percepção dos Concluintes do Curso de Ciências Contábeis. Revista Catarinense Da Ciência Contábil, 12(35), 79–98. https://doi.org/10.16930/2237-7662/rccc.v12n35p79-98

Politelo, Leandro, Manfroi, L., & da Cunha, P. R. (2013). O mercado de trabalho na percepção dos concluintes do curso de Ciências Contábeis. Revista Catarinense Da Ciência Contábil, 12(35), 79–98.

Rodrigues, A. T. L., de França, J. A., Boarin, J. J., Coelho, J. M. A., Carneiro, J. D., Bugarim, M. C. C., & de Morais, M. L. S. (2009). Proposta nacional de conteúdo para o curso de graduação em Ciências Contábeis. Brasília: Fundação Brasileira de Contabilidade.

Santos, D. G. dos. (2014). Formação Acadêmica em Ciências Contábeis e sua relação com o mercado de trabalho: a percepção dos alunos de Ciências Contábeis da UFPB (Trabalho de conclusão de curso de graduação. Universidade Federal da Paraíba; Vol. 8). Retrieved from https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/2066%0Ahttps://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/2066/1/DGS12092017.pdf

Silva, M. O. da, Santos, B. P. dos, Oliveira, T. R. F. de, Silva, F. K. F. da, de Moura, M. M. S. G., Lima Filho, R. N., … Evaristo, M. E. B. (2018). As perspectivas da profissão contábil para os discentes concluintes do curso de ciências contábeis da Universidade Federal de Alagoas-Unidade de Ensino Santana do Ipanema. Revista Eletrônica Do Curso de Ciências Contábeis, 28(1), 386–415.

Silva, G. D. (2013, January 7). O fim do empresário da contabilidade ou o início de uma nova época. Portal de Contabilidade, São Paulo.

Silva Junior, C. A. S. da. (2017). Mercado de trabalho contábil: uma análise da perspectiva dos alunos de Ciências Contábeis em relação aos requisitos exigidos pelos escritórios de contabilidade. Trabalho de Conclusão de Curso. (Ciências Contábeis) Universidade Federal da Paraíba.

Silva Júnior, S. D. da, & Costa, F. J. (2014). Mensuração e escalas de verificação: uma análise comparativa das escalas de Likert e Phrase Completion. PMKT–Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia, 15(61), 1–16.

Tonetti, K. F. (2018). A perspectiva dos ingressantes e concluintes do curso de ciências contábeis da Unesc em relação ao seu futuro profissional. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação (Ciências Contábeis) Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC.

Published

01-07-2020

How to Cite

COSTA SILVA, G.; PEREIRA , C. A. Expectation of accounting graduates in relation to the labor market. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 254–278, 2020. DOI: 10.21680/2176-9036.2020v12n2ID18594. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/18594. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Section 3: Research of Field on Accounting (Survey) (S3)