COMPETITIVE INTELLIGENCE: A STUDY OF THE INVOLVEMENT BY SENIOR CORPORATE MANAGEMENT AT REDEPETRO COMPANIES
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2016v8n1ID7036Abstract
The objective of this study is to identify the most significant contributors for the competitive intelligence development at REDEPETRO´s companies in Rio Grande do Norte with 88 partner companies in the city of Mossoró-RN. The non probable sampling resulted in 59 valid responses. It involves a correlated research, such as a survey, classified as exploratory and descriptive of the goals on the central objectives abording quantitative and temporal cross-section. The results indicated that the involvement of high direction in the competitive intelligence systems allows consistent market monitoring and competitive performance that can lead modifications to deliberate strategies.The gathering is market information needs to be able to focus on effective supporting decision making processes and the information must be compatible with the strategic goals with the assistance of effective tools and reliable sources.
Keywords: Competitive intelligence. Strategic information. Decision making process. High direction involvement or senior management. REDEPETRO.
Downloads
References
BECKMAN, T. J. The current state of knowledge management. In: J. Liebowitz (Ed.). Knowledge management handbook. Boca Raton, FL: CRC Press, 1999.
CALOF, J. Competitive intelligence and the small firm: requeriments and barriers. 46th International Counicl on Small Business, 2001. Conference in Taipei, China, p. 17-20, June. Obtido em 22 junho 2013. Do site: <http://sbaer.uca.edu/research/icsb/2001/paper16.pdf>.
CANONGIA, C. et al. Convergência da inteligência competitividade com construção de visão do futuro: proposta metodológica de sistemas de informação estratégica (SIE). Revista de ciência da informação, Rio de Janeiro, v. 2 n. 3, junho. Obtido em 15 de junho 2013. Do site: <http://www.dgz.org.br/jun01/Art 02. htm>.
CARVALHO, H. (2006) Gestão do conhecimento e inteligência competitiva: sistemas complementares. 2006. Obtido em 15 de junho 2013. Do site: <http://www.pg.utfpr.edu.br/ppgep/Ebook/ARTIGOS2005/E-book%202006_artigo%2055.pdf>.
CORREIA, C. C. Getting competitive. Library journal, v. 131, n. 7, p. 52-54.1998.
DRUCKER, P. F. Inovação e espírito empreendedor (entreprerrenship): prática e princípios. São Paulo: Cengage Learning, 1998.
FREITAS, H., OLIVEIRA, M., SACCOL, A. Z. & MOSCAROLA, J. (2000). O método da pesquisa survey. RAUSP – Revista de Administração, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 105-112, julho/setembro.
FULD, L. M. Inteligência competitiva: como se manter à frente dos movimentos da concorrência e do mercado. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.
HAIR, J. F. et al. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 688 p. 2009.
Hibbard, J. Ernst & Young Deploys App For Knowledge Management. Information Week, julho 28. 1997.
JANISSEK, M. R., LESCA, H.; FREITAS, H. Inteligência estratégica antecipativa e coletiva para tomada de decisão. Anais do 3rd CONTECSI – International Conference on Information Systems and Technology Management and 11th WCA – Word Continuous Auditing Conference. São Paulo. 2006.
LEE, N.; HOOLEY, G. The evolution of “classical mythology” within marketing measure development. European Journal of Marketing, v. 39, n. 3/4, p. 365-385. 2005.
Lemos, I. S., Frega, J. R. & Souza, A. Atributos relevantes de destinos turísticos na percepção de internautas brasileiros. Turismo em análise, v. 21, n. 2, p. 271-296. 2010.
MARÔCO, J. Análise estatística com o SPSS Statistics. 5. ed. Lisboa: ReportNumber. 2011.
MULLER, M. L. ; JEGERS, M. Competitive intelligence: construct exploration, validation and equivalence. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, v. 60, n. 4, p. 383-411. 2008.
NONAKA, I., TAKEUCHI, H. 1998. Criação do conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
PANIZZON, M. Envolvimento da alta direção e inteligência competitiva: uma análise sobre suas relações em organizações de médio e de grande porte da serra Gaúcha – Brasil. Dissertação de Mestrado em Administração. Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2010.
PETRASH, G. Dow’s journey to a knowledge value management culture. European
Management Journal, v. 14, n. 4, p. 365-373. 1996.
PORTER, M. Estratégia competitiva: técnicas para a análise da indústria e da concorrência. 17. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1986.
PRESCOTT, J. E. Inteligência competitiva – Lições das trincheiras. In: Prescott, J. E. & Miller, S. H. Inteligência competitiva na prática. Rio de Janeiro: Campus, 2002.
PRESCOTT, J. E.; MILLER, S. H. Inteligência competitiva na prática. Rio de Janeiro: Campus, 2002.
REDEPETRO RN. Obtido em 23 de junho de 2013. Do site: <http://redepetrorn.com.br//>.
REDEPETRO. Obtido em 23 de junho de 2013. Do site: <http://www.redepetrobrasil.org.br/>.
SABHERWAL, R.; FERNANDES, I. B. Business Intelligence. Knowledge Management: Challenges, Solutions and Technologies, Upper Saddle River: Pearson/Prentice Hall, 2010.
SPEK, V. D.; R.; SPIJKERVET, A. Knowledge management: dealing intelligently with knowledge. Liebowitz, J. & Wilcox, L. (Ed.). Knowledge management and its integrative elements. Nova York: CRC. 1997.
TARAPANOFF, K. Inteligência organizacional e competitiva. Brasília: Universidade de Brasília, 2001.
TYSON, K. W. M. The complete guide to competitive intelligence. Chicago: Kirk Tyson International, 1998.
VIVIERS, W., SAAYMAN, A.; MULLER, M. L. Enhancing a competitive intelligence culture in South Africa. International Journal of Social Economics, Year, v. 32, Issue 7, p. 576-589, Year, v. 61, Issue 1, p. 48-66. 2005-2009
WIIG, K. M. Knowledge management foundations: thinking about thinking – how people and organizations create, represent, and use knowledge. V.1 Arlington Texas: Schema, 1993
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.