COMPETITIVE INTELLIGENCE: A STUDY OF THE INVOLVEMENT BY SENIOR CORPORATE MANAGEMENT AT REDEPETRO COMPANIES

Authors

  • Tiago Henrique de Souza Echternacht Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • José Sueldo Câmara Ferreira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
  • José Anízio Rocha de Araújo Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA
  • Carlos Olavo Quandt Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC-PR Escola de Negócios Pós-Graduação em Administração

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2016v8n1ID7036

Abstract

The objective of this study is to identify the most significant contributors for the competitive intelligence development at REDEPETRO´s companies in Rio Grande do Norte with 88 partner companies in the city of Mossoró-RN. The non probable sampling resulted in 59 valid responses. It involves a correlated research, such as a survey, classified as exploratory and descriptive of the goals on the central objectives abording quantitative and temporal cross-section. The results indicated that the involvement of high direction in the competitive intelligence systems allows consistent market monitoring and competitive performance that can lead modifications to deliberate strategies.The gathering is market information needs to be able to focus on effective supporting decision making processes and the information must be compatible with the strategic goals with the assistance of effective tools and reliable sources.

Keywords: Competitive intelligence. Strategic information. Decision making process. High direction involvement or senior management. REDEPETRO.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago Henrique de Souza Echternacht, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Possui graduaçáo em Ciencias ContÁbeis pelo Instituto de Educaçáo Superior da Paraíba (2003) e mestrado em Ciências Contábeis pela Universidade de Brasília (2007). Atualmente é professor da UFPB. Linhas de interesse de pesquisa: Ensino e Pesquisa em contabilidade, Gestáo e Tecnologia da Informaçáo e Setor Governamental.

José Sueldo Câmara Ferreira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Departamento de Ciências Contábeis

José Anízio Rocha de Araújo, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS EXATAS, TECNOLÓGICAS E HUMANAS 

Carlos Olavo Quandt, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC-PR Escola de Negócios Pós-Graduação em Administração

Ph.D. em Urban Planning - University Of California Los Angeles (1993). Professor titular dos Programas de Graduação, Mestrado e Doutorado em Administração (PPAD) e Mestrado Profissional em Gestão de Cooperativas (PPGCOOP) da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Estratégica, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão do conhecimento, tecnologia da informação, desenvolvimento regional, análise de redes, clusters e gestão da inovação.

References

BECKMAN, T. J. The current state of knowledge management. In: J. Liebowitz (Ed.). Knowledge management handbook. Boca Raton, FL: CRC Press, 1999.

CALOF, J. Competitive intelligence and the small firm: requeriments and barriers. 46th International Counicl on Small Business, 2001. Conference in Taipei, China, p. 17-20, June. Obtido em 22 junho 2013. Do site: <http://sbaer.uca.edu/research/icsb/2001/paper16.pdf>.

CANONGIA, C. et al. Convergência da inteligência competitividade com construção de visão do futuro: proposta metodológica de sistemas de informação estratégica (SIE). Revista de ciência da informação, Rio de Janeiro, v. 2 n. 3, junho. Obtido em 15 de junho 2013. Do site: <http://www.dgz.org.br/jun01/Art 02. htm>.

CARVALHO, H. (2006) Gestão do conhecimento e inteligência competitiva: sistemas complementares. 2006. Obtido em 15 de junho 2013. Do site: <http://www.pg.utfpr.edu.br/ppgep/Ebook/ARTIGOS2005/E-book%202006_artigo%2055.pdf>.

CORREIA, C. C. Getting competitive. Library journal, v. 131, n. 7, p. 52-54.1998.

DRUCKER, P. F. Inovação e espírito empreendedor (entreprerrenship): prática e princípios. São Paulo: Cengage Learning, 1998.

FREITAS, H., OLIVEIRA, M., SACCOL, A. Z. & MOSCAROLA, J. (2000). O método da pesquisa survey. RAUSP – Revista de Administração, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 105-112, julho/setembro.

FULD, L. M. Inteligência competitiva: como se manter à frente dos movimentos da concorrência e do mercado. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

HAIR, J. F. et al. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 688 p. 2009.

Hibbard, J. Ernst & Young Deploys App For Knowledge Management. Information Week, julho 28. 1997.

JANISSEK, M. R., LESCA, H.; FREITAS, H. Inteligência estratégica antecipativa e coletiva para tomada de decisão. Anais do 3rd CONTECSI – International Conference on Information Systems and Technology Management and 11th WCA – Word Continuous Auditing Conference. São Paulo. 2006.

LEE, N.; HOOLEY, G. The evolution of “classical mythology” within marketing measure development. European Journal of Marketing, v. 39, n. 3/4, p. 365-385. 2005.

Lemos, I. S., Frega, J. R. & Souza, A. Atributos relevantes de destinos turísticos na percepção de internautas brasileiros. Turismo em análise, v. 21, n. 2, p. 271-296. 2010.

MARÔCO, J. Análise estatística com o SPSS Statistics. 5. ed. Lisboa: ReportNumber. 2011.

MULLER, M. L. ; JEGERS, M. Competitive intelligence: construct exploration, validation and equivalence. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, v. 60, n. 4, p. 383-411. 2008.

NONAKA, I., TAKEUCHI, H. 1998. Criação do conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

PANIZZON, M. Envolvimento da alta direção e inteligência competitiva: uma análise sobre suas relações em organizações de médio e de grande porte da serra Gaúcha – Brasil. Dissertação de Mestrado em Administração. Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2010.

PETRASH, G. Dow’s journey to a knowledge value management culture. European

Management Journal, v. 14, n. 4, p. 365-373. 1996.

PORTER, M. Estratégia competitiva: técnicas para a análise da indústria e da concorrência. 17. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1986.

PRESCOTT, J. E. Inteligência competitiva – Lições das trincheiras. In: Prescott, J. E. & Miller, S. H. Inteligência competitiva na prática. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

PRESCOTT, J. E.; MILLER, S. H. Inteligência competitiva na prática. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

REDEPETRO RN. Obtido em 23 de junho de 2013. Do site: <http://redepetrorn.com.br//>.

REDEPETRO. Obtido em 23 de junho de 2013. Do site: <http://www.redepetrobrasil.org.br/>.

SABHERWAL, R.; FERNANDES, I. B. Business Intelligence. Knowledge Management: Challenges, Solutions and Technologies, Upper Saddle River: Pearson/Prentice Hall, 2010.

SPEK, V. D.; R.; SPIJKERVET, A. Knowledge management: dealing intelligently with knowledge. Liebowitz, J. & Wilcox, L. (Ed.). Knowledge management and its integrative elements. Nova York: CRC. 1997.

TARAPANOFF, K. Inteligência organizacional e competitiva. Brasília: Universidade de Brasília, 2001.

TYSON, K. W. M. The complete guide to competitive intelligence. Chicago: Kirk Tyson International, 1998.

VIVIERS, W., SAAYMAN, A.; MULLER, M. L. Enhancing a competitive intelligence culture in South Africa. International Journal of Social Economics, Year, v. 32, Issue 7, p. 576-589, Year, v. 61, Issue 1, p. 48-66. 2005-2009

WIIG, K. M. Knowledge management foundations: thinking about thinking – how people and organizations create, represent, and use knowledge. V.1 Arlington Texas: Schema, 1993

Published

03-01-2016

How to Cite

ECHTERNACHT, T. H. de S.; CÂMARA FERREIRA, J. S.; ARAÚJO, J. A. R. de; QUANDT, C. O. COMPETITIVE INTELLIGENCE: A STUDY OF THE INVOLVEMENT BY SENIOR CORPORATE MANAGEMENT AT REDEPETRO COMPANIES. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 258–274, 2016. DOI: 10.21680/2176-9036.2016v8n1ID7036. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/7036. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

ARTICLES