COMPARATIVE ANALYSIS OF THE TOPICS OF THE DISCIPLINES OF THE COSTS OF THE UNDERGRADUATE ACCOUNTING PROGRAM OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES WITH THE WORLD CURRICULUM

Authors

  • Ruth Carvalho de Santana Pinho Universidade Federal do Ceará - UFC
  • Maria Denise Nunes Rodrigues Instituto Federal de Educação do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2016v8n2ID8073

Abstract

The World Curriculum proposed by the UN /UNCTAD/ISAR aims to meet the requirements for the training of professional accountant and is due to the process of globalisation. Among the blocks of knowledge regarding training in the area of accounting, it stands out that facing costs, there be a tool par excellence for decision-making in a globalised world and highly competitive. Among the blocks of knowledge regarding training in the area of accounting, it stands out that facing costs, there be a tool par excellence for decision-making in a globalised world and highly competitive. It is still as a leather of knowledge less influenced by legal issues, economic and cultural, thereby providing a training closer to the global level. In this sense, this study seeks to identify the level of similarity in the menu of disciplines of Undergraduate Accounting Program of the federal universities in relation to the content taught in the area of costs by comparing them with the World Curriculum. Applied research is qualitative quantitative, descriptive and documentary. Initially, we sought to identify the site of the 39 federal Universities that offer the Undergraduate Accounting Program, those 29,300 the menu of disciplines facing area of costs, thus obtaining a total of 29 Universities. The results of the survey, expressed in percentage, evidenced content with greater adherence and others with lower adherence, as well as some that were not covered by a University even. It was concluded that, on the basis of the index of similarity by University, in a general way that the conformity of the disciplines of cost of federal Universities with World Curriculum is moderate and in the set if approximates the results of previous studies. A accession uniform and widespread by universities would be impractical for reasons intrinsic to the institutions, especially its autonomy, regional differences and their Political-Pedagogical Projects.

Keywords: Curriculum World, Curriculum. Costs. Accounting.Federal Universities

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ruth Carvalho de Santana Pinho, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutora pela Universidade Federal do Ceará. Mestre em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (2001). Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Ciências Contábeis, atuando principalmente nos seguintes temas: transparência; credibilidade, auditoria, competitividade, independência e educação contábil.

References

ANDRADE, M. M. de. Introdução à Metodologia do Trabalho Científico. 6. ed. São

Paulo: Atlas, 2002.

BEUREN, Ilse Maria (Org.) e outros. Como elaborar trabalhos monográficos em

Contabilidade. São Paulo: Atlas, 2006.

BRASIL. http://www.portal mec.gov.br/sesu – portal sesu. Acesso em 06/05/07.

BRASIL. http://www.portal mec.gov.br. Relatório sobre as diretrizes curriculares do curso de graduação em ciências contábeis de 12/12/2004. Acesso em 22/01/2009.

CAMPOS, Larissa Couto; LEMES, Sirlei. Análise comparativa entre o Currículo Mundial proposto pela ONU/UNCTAD/ISAR e as Universidades Federais da Região Sudeste. In: III Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade. João Pessoa, 2011. Anais... EnEPQ: João Pessoa, 2011. CD-ROM.

COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em administração: um guia prático para alunos alunos de graduação e pós-graduação. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

CZESNAT, A. O.; CUNHA, J. V. A.; DOMINGUES, M. J. C. S. Análise comparativa entre

os currículos dos cursos de ciências contábeis das universidades do estado de Santa Catarina listadas pelo MEC e o currículo mundial proposto pela ONU/UNCTAD/ISAR. In: Revista Gestão & Regionalidade, São Caetano do Sul, Vol. 25, pp. 22-30, n. 75, set.- dez., 2009.

ERFURTH, A. E. Estrutura curricular do curso de ciências contábeis na universidade de

Buenos Aires versus a estrutura curricular proposta pelo ISAR/UNCTAD. 2009. 91f.

Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) – Programa de Pós-Graduação em Ciências

Contábeis da Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. 4ª. Edição. Petrópolis: Vozes, 2001.

LOPES, P. T.; RODRIGUES, L. L. Accounting for financial instruments: an analysis of the determinants of disclosure in the portuguese stock exchange. <http://www.fep.up.pt/investigacao/workingpapers/06.04.01_WP209_patricia.pdf>

MALAQUIAS, Rodrigo Fernandes. Disclosure de instrumentos financeiros segundo as normas internacionais de contabilidade: evidências empíricas de empresas brasileiras. 2008. 161f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Curso de Pós-

Graduação em Administração, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.

MALAQUIAS, Rodrigo Fernandes. LEMES, Sirlei. Disclosure de instrumentos financeiros segundo as normas internacionais de contabilidade: evidências empíricas de empresas brasileiras. Brazilian Business Review (BBR),v 10, n 3, p.85-112. Vitoria, Espirito Santo. ISSN 1807-734X, 2013.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa (Org.). Currículo: políticas e práticas. Campinas: Papirus, 2001.

PEDRA, José Alberto. Currículo, conhecimento e suas representações. Campinas: Papirus, 2003.

SACRISTÁN, J. Gimeno. Currículo: Uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed Editora, 2000.

SANTOS, A. C. S.; DOMINGUES, M. J. C. S.; RIBEIRO, M. J. Um estudo sobre o nível de

aderência dos cursos de Ciências Contábeis das instituições paranaenses listadas no

MEC, ao currículo mundial. In: CONGRESSO ANPCONT, 5, Vitória, 2011. Anais...

ANPCONT: Vitória, 2011. CD-ROM.

SEGANTINI, G. T. (ET AL). Uma análise comparativa entre os currículos dos cursos de

ciências contábeis nos países do MERCOSUL com o Currículo Internacional proposto

pela ONU/UNCTAD/ISAR. In: CONGRESSO USP DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM

CONTABILIDADE, 7, São Paulo, 2010. Anais... USP: São Paulo, 2010. CD-ROM.

SILVA, Tomas Tadeu da. Documentos de identidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

UNITED NATIONS CONFERENCE ON TRADE AND DEVELOPMENT – UNCTAD. Revised model accounting curriculum (CM). TD/B/COM.2/ISAR/21 (2003). Disponível em: <http://www.unctad.org.> Acesso em: 18/07/2015.

Published

18-04-2016

How to Cite

PINHO, R. C. de S.; RODRIGUES, M. D. N. COMPARATIVE ANALYSIS OF THE TOPICS OF THE DISCIPLINES OF THE COSTS OF THE UNDERGRADUATE ACCOUNTING PROGRAM OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES WITH THE WORLD CURRICULUM. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 76–91, 2016. DOI: 10.21680/2176-9036.2016v8n2ID8073. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8073. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

ARTICLES