COMPARATIVE ANALYSIS OF THE TOPICS OF THE DISCIPLINES OF THE COSTS OF THE UNDERGRADUATE ACCOUNTING PROGRAM OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES WITH THE WORLD CURRICULUM
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2016v8n2ID8073Abstract
The World Curriculum proposed by the UN /UNCTAD/ISAR aims to meet the requirements for the training of professional accountant and is due to the process of globalisation. Among the blocks of knowledge regarding training in the area of accounting, it stands out that facing costs, there be a tool par excellence for decision-making in a globalised world and highly competitive. Among the blocks of knowledge regarding training in the area of accounting, it stands out that facing costs, there be a tool par excellence for decision-making in a globalised world and highly competitive. It is still as a leather of knowledge less influenced by legal issues, economic and cultural, thereby providing a training closer to the global level. In this sense, this study seeks to identify the level of similarity in the menu of disciplines of Undergraduate Accounting Program of the federal universities in relation to the content taught in the area of costs by comparing them with the World Curriculum. Applied research is qualitative quantitative, descriptive and documentary. Initially, we sought to identify the site of the 39 federal Universities that offer the Undergraduate Accounting Program, those 29,300 the menu of disciplines facing area of costs, thus obtaining a total of 29 Universities. The results of the survey, expressed in percentage, evidenced content with greater adherence and others with lower adherence, as well as some that were not covered by a University even. It was concluded that, on the basis of the index of similarity by University, in a general way that the conformity of the disciplines of cost of federal Universities with World Curriculum is moderate and in the set if approximates the results of previous studies. A accession uniform and widespread by universities would be impractical for reasons intrinsic to the institutions, especially its autonomy, regional differences and their Political-Pedagogical Projects.
Keywords: Curriculum World, Curriculum. Costs. Accounting.Federal Universities
Downloads
References
ANDRADE, M. M. de. Introdução à Metodologia do Trabalho Científico. 6. ed. São
Paulo: Atlas, 2002.
BEUREN, Ilse Maria (Org.) e outros. Como elaborar trabalhos monográficos em
Contabilidade. São Paulo: Atlas, 2006.
BRASIL. http://www.portal mec.gov.br/sesu – portal sesu. Acesso em 06/05/07.
BRASIL. http://www.portal mec.gov.br. Relatório sobre as diretrizes curriculares do curso de graduação em ciências contábeis de 12/12/2004. Acesso em 22/01/2009.
CAMPOS, Larissa Couto; LEMES, Sirlei. Análise comparativa entre o Currículo Mundial proposto pela ONU/UNCTAD/ISAR e as Universidades Federais da Região Sudeste. In: III Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade. João Pessoa, 2011. Anais... EnEPQ: João Pessoa, 2011. CD-ROM.
COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em administração: um guia prático para alunos alunos de graduação e pós-graduação. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
CZESNAT, A. O.; CUNHA, J. V. A.; DOMINGUES, M. J. C. S. Análise comparativa entre
os currículos dos cursos de ciências contábeis das universidades do estado de Santa Catarina listadas pelo MEC e o currículo mundial proposto pela ONU/UNCTAD/ISAR. In: Revista Gestão & Regionalidade, São Caetano do Sul, Vol. 25, pp. 22-30, n. 75, set.- dez., 2009.
ERFURTH, A. E. Estrutura curricular do curso de ciências contábeis na universidade de
Buenos Aires versus a estrutura curricular proposta pelo ISAR/UNCTAD. 2009. 91f.
Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) – Programa de Pós-Graduação em Ciências
Contábeis da Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. 4ª. Edição. Petrópolis: Vozes, 2001.
LOPES, P. T.; RODRIGUES, L. L. Accounting for financial instruments: an analysis of the determinants of disclosure in the portuguese stock exchange. <http://www.fep.up.pt/investigacao/workingpapers/06.04.01_WP209_patricia.pdf>
MALAQUIAS, Rodrigo Fernandes. Disclosure de instrumentos financeiros segundo as normas internacionais de contabilidade: evidências empíricas de empresas brasileiras. 2008. 161f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Curso de Pós-
Graduação em Administração, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
MALAQUIAS, Rodrigo Fernandes. LEMES, Sirlei. Disclosure de instrumentos financeiros segundo as normas internacionais de contabilidade: evidências empíricas de empresas brasileiras. Brazilian Business Review (BBR),v 10, n 3, p.85-112. Vitoria, Espirito Santo. ISSN 1807-734X, 2013.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa (Org.). Currículo: políticas e práticas. Campinas: Papirus, 2001.
PEDRA, José Alberto. Currículo, conhecimento e suas representações. Campinas: Papirus, 2003.
SACRISTÁN, J. Gimeno. Currículo: Uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed Editora, 2000.
SANTOS, A. C. S.; DOMINGUES, M. J. C. S.; RIBEIRO, M. J. Um estudo sobre o nível de
aderência dos cursos de Ciências Contábeis das instituições paranaenses listadas no
MEC, ao currículo mundial. In: CONGRESSO ANPCONT, 5, Vitória, 2011. Anais...
ANPCONT: Vitória, 2011. CD-ROM.
SEGANTINI, G. T. (ET AL). Uma análise comparativa entre os currículos dos cursos de
ciências contábeis nos países do MERCOSUL com o Currículo Internacional proposto
pela ONU/UNCTAD/ISAR. In: CONGRESSO USP DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM
CONTABILIDADE, 7, São Paulo, 2010. Anais... USP: São Paulo, 2010. CD-ROM.
SILVA, Tomas Tadeu da. Documentos de identidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
UNITED NATIONS CONFERENCE ON TRADE AND DEVELOPMENT – UNCTAD. Revised model accounting curriculum (CM). TD/B/COM.2/ISAR/21 (2003). Disponível em: <http://www.unctad.org.> Acesso em: 18/07/2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.