TEACHING STRATEGIES APPLIED IN THE AREA OF MANAGERIAL ACCOUNTING: A STUDY WITH STUDENTS OF THE COURSE OF ACCOUNTING
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2016v8n2ID8186Abstract
The objective of this study is to identify, in the perception of the students of undergraduate accounting course, what are the main teaching strategies applied in accounting education in the area of managerial accounting that generate greater efficiency of the learning process. The study is classified as descriptive, with a quantitative approach, using a survey with the application of a questionnaire. The sample is composed of 271 students enrolled from the fifth to the tenth period of Accounting Sciences from two educational institutions, one public and another private, located in the city of Uberlândia-MG. For the analysis of the results, we used descriptive statistics and the non-parametric Mann Whitney test. The results showed that the teaching strategies that students considered more significant for learning in managerial accounting are those commonly used by teachers, namely: Group Work/Seminars; Reading/ Directed Study and Lectures. Such results are convergent with related studies on the subject. It was found in the perception of the students that the factors that influence the choice of a teaching strategy applied in the disciplines in the area of managerial accounting relate principally to the educational experience of the teacher and the educational objectives determined for the disciplines.
Keywords: Accounting Education; Teaching of managerial accounting; teaching methods and strategies.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3. Ed. Joinville: UNIVILLE, 2004.
ATKINSON, A. A.; BANKER, R. D.; KAPLAN, R. S.; YOUNG, S. M. Contabilidade gerencial. São Paulo: Atlas, 2011.
BÖER, G. B. Management accounting education: yesterday, today, and tomorrow. Issues in Accounting Education, v. 15, n. 2, p. 313-334, 2000.
BORDENAVE, J. D.; PEREIRA, A. M. Estratégias de ensino-aprendizagem. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
BRASIL. Resolução CNE/CES 10/2004, de 16 de Dezembro de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Ciências Contábeis, bacharelado, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 dez. 2004. Seção 1, p. 15.
CARDOSO, J. L.; SOUZA, M. A. de; ALMEIDA, L. B. Perfil do contador na atualidade: um estudo exploratório. Base - Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos, v. 3, n. 3, p. 275-284, set./dez. 2006.
CASTANHO, M. E. L. M. Da discussão e do debate nasce a rebeldia. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Técnicas de ensino: por que não? Campinas: Papirus, 2003.
COSTA, S. A. da; PFEUTI, M. L. M.; CASA NOVA, S. P. As estratégias de ensino – aprendizagem utilizadas pelos docentes e o envolvimento dos alunos: uma proposta didática. Anais... Rio de Janeiro: ENANPAD, 2013.
FÁVERO, L. P.; BELFIORE, P.; SILVA, F. L.; CHAN, B. L. Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
FREZATTI, F.; AGUIAR, A. B.; GUERREIRO, R. Diferenciações entre a contabilidade financeira e a contabilidade gerencial: uma pesquisa empírica a partir de pesquisadores de vários países. Revista Contabilidade e Finanças, São Paulo, n. 44, p. 9-22, maio/ago. 2007.
GIL, A. C. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2006.
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
LEAL, D. T. B.; CORNACHIONE Jr., E. A aula expositiva no ensino da contabilidade. Contabilidade Vista & Revista, Belo Horizonte, v. 17, n. 3, p. 91-113, jul./set. 2006.
LOPES, A. F.; AZAMBUJA, J. Q.; VEIGA, I. P. A.; CASTANHO, M. E.; SOUZA, M. L. R.; FELTRAN, R. C. L. Técnicas de ensino: por que não? São Paulo: Papirus, 2003.
MADUREIRA, N. L.; SUCCAR Jr., F.; GOMES, J. S. Estudo sobre os métodos de ensino utilizados nos cursos de ciências contábeis e administração da universidade estadual do rio de janeiro (Uerj): a percepção de docentes e discentes. Revista de Informação Contábil, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 43-53, 2011.
MARTINS, E. Contabilidade de custos. São Paulo: Atlas, 2003.
MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
MAZZIONI, S. As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: concepções de alunos e professores de ciências contábeis. In: CONGRESSO USP CONTROLADORIA E CONTABILIDADE, 9., 2009, São Paulo. Anais... São Paulo: Departamento de Contabilidade da Universidade de São Paulo, 2009.
MIRANDA, C. S.; RICCIO, E. L; MIRANDA, A. M. M. O ensino da contabilidade gerencial no Brasil: uma avaliação de grades curriculares e literatura didática. Revista de Contabilidade e Controladoria, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 25-42, maio/ago. 2013.
MIRANDA, G. J.; LEAL, E. A.; CASA NOVA, S. P. C. Técnicas de ensino aplicadas à contabilidade: existe uma receita? In: COIMBRA, C. L. Didática para o ensino nas áreas de administração e ciências contábeis. São Paulo: Atlas, 2012.
MOROZINI, J. F.; CAMBRUZZI, D.; LONGO, L. Fatores que influenciam o processo de ensino-aprendizagem no curso de ciências contábeis do ponto de vista acadêmico. Revista Capital Científico do Setor de Ciências Sociais Aplicadas, Guarapuava, Paraná, v. 5, n. 1, p. 88-102, jan./dez. 2007.
NGANGA, C. S. N.; FERREIRA, M. A.; NETO, E. B. M. N.; LEAL, E. A. L. Estratégias e técnicas aplicadas no ensino da contabilidade gerencial: um estudo com docentes do curso de ciências contábeis. In: ENCONTRO DE ENSINO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO E CONTABILIDADE, 4., 2013, Brasília. Anais... Brasília, 2013. CD-ROM.
OLIVEIRA, A. J.; RAFFAELLI, S. C. D.; COLAUTO, R. D.; NOVA, S. P. C. Estilos de aprendizagem e estratégias ludopedagógicas: percepções no ensino da contabilidade. Advances in Scientific and Applied Accounting, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 236-262, 2013.
OTT, E.; CUNHA, J. V. A. da; CORNACHIONE Jr., E. B; LUCA, M. M. M. de. Relevância dos conhecimentos, habilidades e métodos instrucionais na perspectiva de estudantes e profissionais da área contábil: estudo comparativo internacional. Revista Contabilidade e Finanças, São Paulo, v. 22, n. 57, p. 338-356, set./nov./dez. 2011.
PADOAN, F. A. C.; ALMEIDA, L. B.; KUHL, M. R.; LEITE, R. M. Métodos e técnicas utilizados no ensino da disciplina de contabilidade de custos em cursos de ciências contábeis: um estudo exploratório em instituições públicas de ensino superior no estado do Paraná. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 14., 2007, João Pessoa. Anais... João Pessoa: Associação Brasileira de Custos, 2007.
PALMER, Kristine N.; ZIEGENFUSS, Douglas. E.; PINSKER, R. E. International knowledge, skills, and abilities of auditors/accountants. Managerial Auditing Journal, n.19, v. 7, p. 889-896, 2004.
PELEIAS, I. R (org). Didática do ensino da contabilidade - aplicável a outros cursos superiores. São Paulo: Atlas, 2006.
PILETTI, C. Didática geral. 23. ed. São Paulo: Ática, 2006.
RANGEL, M. Métodos de ensino para a aprendizagem e dinamização das aulas. São Paulo: Papirus, 2008.
SOUZA, A. A.; AVELAR, E. A.; BOINA, T. M.; RODRIGUES, L. T. Ensino da contabilidade gerencial: estudo dos cursos de ciências contábeis das melhores universidades brasileiras. Revista Contemporânea de Contabilidade, Florianópolis, v. 1, n. 10, p. 69-90, 2008.
TAN, L. M.; FLOWER, M. B.; HAWKES, L. Management accounting curricula: striking a balance between the views of educators and practitioners. Accounting Education, v. 13, n. 1, p. 51-67, mar. 2004.
VEIGA, I. P. A. Técnicas de ensino: por que não? 19. ed. São Paulo: Papirus, 2003.
VIEIRA, R. M; VIEIRA, C. Estratégias de ensino/aprendizagem. Lisboa: Horizontes Pedagógicos, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.