CORPORATE FRAUD AND COUNTERS EDUCATION: A CURRICULUM ANALYSIS OF ACCOUNTING COURSES

Authors

  • Natália Mendes Lima Universidade Federal de Uberlândia - UFU
  • Rosangela Ferreira Bernardo Universidade Federal de Uberlândia - UFU
  • Gilberto José Miranda Universidade Federal de Uberlândia - UFU
  • Cintia Rodrigues de Oliveira Medeiros Universidade Federal de Uberlândia - UFU

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2017v9n1ID8451

Abstract

The scandals involving corporate fraud through accounting manipulations grown noticeably in the last decades. These practices, which represent losses to the tune of trillions of dollars, require the knowledge and participation of accountants, which leads to questions about how this issue is treated in higher education in the professional category. In this sense, the objective of this paper is to identify if the theme "corporate fraud" is inserted into the curriculum of Accounting courses. The method of procedure is the documentary research, and technical analysis is the content analysis of the curriculum, summary and/or course program. The sample consists of the degrees in Accounting of the Public Universities of Southeastern Brazil, best classified in ENADE (National Examination of Student Performance) 2012 and in the Student Guide 2014, totaling 15 courses and 79 subjects for analysis. The results show an insignificant presence of corporate fraud in the curriculum, and identified some content in related disciplines such as audit, inspection, controlling and ethics. Specific mandatory courses on fraud haven’t been identified, and it found only one elective course that deals exclusively with the issue.

Keywords: Corporate Fraud. Education in Accounting. Professional Education.

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Author Biographies

Natália Mendes Lima, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Mestranda em Ciências Contábeis na Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Rosangela Ferreira Bernardo, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Mestranda em Ciências Contábeis na Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Gilberto José Miranda, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

É Doutor em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (FEA/USP). Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação Strico Sensu em Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia.

Cintia Rodrigues de Oliveira Medeiros, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

É Doutora Administração pela Fundação Getúlio Vargas (FGV). Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação Strico Sensu em Administração da Universidade Federal de Uberlândia.

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Published

02-01-2017

How to Cite

LIMA, N. M.; BERNARDO, R. F.; MIRANDA, G. J.; MEDEIROS, C. R. de O. CORPORATE FRAUD AND COUNTERS EDUCATION: A CURRICULUM ANALYSIS OF ACCOUNTING COURSES. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 97–116, 2017. DOI: 10.21680/2176-9036.2017v9n1ID8451. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8451. Acesso em: 21 nov. 2024.

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